Jaký má být svět v roce 2030? Česku na tom záleží a známé tváře se o tom teď snaží přesvědčit všechny z nás. Aby každý jednotlivec přispěl, aby změnil myšlení. A nakonec trošku i ten svět kolem sebe. „Buďme první generací v historii lidstva…“ začíná modelka Pavlína Němcová v klipu s názvem Česko mění svět a rapper Rytmus dodává: „…ktorá ukončí chudobu.“

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs) přijaly v září 2015 členské státy OSN na svém summitu a Česku je teď tlumočí slavné osobnosti. „Tohle je náš plán pro lepší svět,“ říká herec Jiří Mádl a modelka Simona Krainová ví, že: „Můžeš nám pomoct i ty!“

Forbes, jehož jedním z claimů je Lepší Česko, se stal partnerem klipu, který má globální ambice a v němž vystupuje na 25 význačných osobností s vlastním poselstvím. Vybudovat silné instituce? To chce vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová. Mít čisté oceány? O tom sní rybář Jakub Vágner. A co zdravý růst hospodářství? To je plán ekonoma Tomáše Sedláčka.

Planeta se potýká s velkými ekonomickými, sociálními a environmentálními problémy a tzv. Agenda 2030 by měla pomoci tyto trable vyřešit. Cestou však nemá být ani tak charita nebo vznik nových neziskovek, jako spíš vytvoření nových trhů, obchodních příležitostí a obchodních modelů. Aby těch 17 témat, o něž OSN jde, našlo způsoby naplnění.

„Cíle udržitelného rozvoje mění svět k lepšímu. Svými aktivitami v oblasti udržitelnosti přispívají všichni – vlády, firmy, neziskové organizace i jednotlivci,“ říká Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která za klipem stojí. „Jeho smyslem je představit globální cíle české veřejnosti a vyzvat k akci k udržitelné budoucnosti každého z nás. Nikoho nevyjímaje.“

Klip je podpůrným nástrojem Cen SDGs, prvního nezávislého ocenění v naplňování udržitelnosti v Česku, které Asociace společenské odpovědnosti iniciuje společně s Úřadem vlády ČR, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Českou rozvojovou agenturou a Informačním centrem OSN v Praze. Vyhlášení cen proběhne 27. května v Praze za účasti Jeffreyho D. Sachse, světově známého profesora ekonomie, experta na udržitelný rozvoj, odborného poradce OSN a autora několika bestsellerů.

Tvorba klipu byl dlouhý proces už jen kvůli výběru těch nejvhodnějších osobností. Aby každá promlouvala k jiné cílové skupině, aby obsáhly mladé, staré i zastánce různých žánrů. A hlavně aby každá osobnost byla s daným cílem osobně spjatá a něco v rámci lepšího Česka (a světa) taky dělala.

Tři minuty videa, které vyzývá ke změně životních postojů, se ve spolupráci s reklamním studiem LaceUp natáčely čtyři týdny. A na nejzásadnější problém narazili jeho tvůrci v čele s Mádlovou v roli producentky při výběru tváře, která měla zosobňovat poslední z cílů agendy – tzv. Partnerství ke splnění cílů. Nakonec padla volba na Rytmuse, který zosobňuje partnerství Česka a Slovenska a který ukazuje, že když se spojí celý svět, můžou se vize Agendy vážně naplnit.

Protože není žádný plán B ani planeta B. Proto je třeba pečovat o tu, co je pod našima nohama. „A Česko má zájem být v tomto klíčovým aktérem,“ tvrdí Mádlová. „Všichni přece chceme, aby tu mohli žít naše děti i jejich děti.“