Aktuální vydání magazínu Forbes

10 největších chyb, které dělají čeští šéfové

Pošli to dál

Když je šéf suchar bez charismatu, otráví své lidi. Když se navíc vyvléká ze zodpovědnosti nebo dává najevo, že je nejchytřejší, je to cesta celé firmy do červených čísel.

Aby bylo jasno: není to opis z manažerské příručky. Jde o zkušenosti posbírané v 500 velkých firmách po celém Česku. Autoři této studie (headhunteři ze SearchForce) se ptali vrcholových manažerů bank, průmyslových podniků a IT firem na to, co si myslí o šéfech ve svých vlastních společnostech. Jinými slovy, ti nejvýše postavení manažeři mluvili o chybách středního managementu firem (což jsou třeba obchodní nebo finanční ředitelé).

Tady jsou závěry, deset nejhorších chyb, které často dělají čeští šéfové:

  1. Mají nulové charisma, jsou to úřednické typy – svoje lidi neinspirují a nemotivují. Pro podřízené je pak těžké, aby takové šéfy následovali.
  2. Nedávají zpětnou vazbu a zadržují informace, aby měli větší moc.
  3. Vymlouvají se na okolnosti; nejsou schopní převzít zodpovědnost za vlastní chyby
  4. Neznají vlastní limity, chybí jim sebereflexe, myslí si, že nad ně není.
  5. Chtějí mít vše pod kontrolou a pak nestíhají. Navíc tím frustrují své podřízené.
  6. Jsou pasivní, nechají problémy vybublat, a když nastanou potíže, přejdou do agrese.
  7. Nerozumí problémům podřízených, nejsou empatičtí.
  8. Nejsou vytrvalí. Když se objeví problémy, vzdají to.
  9. Firmu řídí autoritativně jako armádu.
  10. Nezajímají se o názory ostatních, a proto dělají chyby.

A 4 základní rady pro manažery, jak na to:

Zní to hrozně banálně, ale je to účinné. Pokud jste v poslední době slyšeli nějakou z výše uvedených výtek na svou adresu, zkuste tohle:

  1. Neseďte celý den zavření v kanceláři. Jděte mezi kolegy a mluvte s nimi.
  2. Bod 1. + ptejte se jich na řešení. Vaši podřízení mají často lepší nápady než vy sami. Znají totiž detaily problému, na kterém pracují.
  3. Bod 1. + říkejte jim co nejvíc informací o fungování firmy, i ty špatné. Nevyděsíte je, naopak: budou vám víc důvěřovat a stát na vaší straně.
  4. Buďte odvážní. Dejte jim víc pravomocí a netlačte na ně. Jednání z pozice síly zabíjí nadšení vašich lidí.

Další články na Forbes.cz o tom, jak správně vést firmu:

Jak být skvělý šéf, i když jste plachý a stydlivý

Máte špatné zaměstnance, nebo jste špatný šéf?

Jedna malá věc, díky které jsou lidé v práci šťastnější

 

Čtěte také