Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
pocitac

10 triků, jak zůstat v pohodě, i když pracujete z domova

Pošli to dál

Pokud pracujete z domova, tak to určitě znáte – jste pánem svého času, nemusíte nikam dojíždět, všechno potřebné řešíte pěkně ze svého vlastního pohodlí, nemusíte čekat, až kolega uvolní koupelnu, a nikomu nebude vadit, když zůstanete celý den v bačkorách.

Přes to všechno je ale při permanentním home office obtížné zůstat šťastný a hlavně zdravý. Patří k němu totiž i (až moc) snadný přístup k ledničce, minimální socializace nebo pracovní nepořádek, který si v nestřeženém okamžiku můžete roznést po celém bytě nebo domě.

Tomu všemu se ale dá předejít, tohle je několik tipů, se kterými přišel server Mashable.com a které byste při práci z domova rozhodně měli zvážit.

1. Pořiďte si stůl, u kterého se stojí

Tohle je v poslední době čím dál tím oblíbenější office hack. Podle stále většího počtu lidí je totiž lepší u stolu stát než sedět – tak proč to nezavést i do vaší domácí kanceláře? Výzkum univerzity v Minnesotě ukázal, že lidé, kteří dělají typickou sedavou práci vestoje, předcházejí riziku obezity, cukrovky 2. typu a rakoviny. A jestli vás ani tohle nepřesvědčí, možná byste měli vědět, že u podobného stolu údajně tvořili i Ernest Hemingway, Charles Dickens nebo Leonardo Da Vinci.

2. Zkuste u práce chodit

Tenhle stůl posouvá pojem „zdravá práce“ ještě mnohem dál. Nejenže u něj stojíte, ale taky se pohybujete. Podle další studie, kterou zadala University of Minnesota, se tím zvýší i produktivita vaší práce.

pohyblivy stul

3. Dělejte si zdravé svačinky

Jedním z největších problémů při práci z domova je vyhnout se nezdravému životnímu stylu. Nejlepší prevence proto je vyhodit všechny „dobroty“ a předělat svou ledničku na zásobárnu zdravých, ale přitom chutných svačinek. Ovoce s vysokým obsahem vody, zelenina, která se lehce krájí a jí, a směsi bohaté na bílkoviny jsou žádoucí náhrada. Takhle rázná změna životního stylu sice může vypadat dost obtížně, ale po čase zjistíte, že automaticky sáhnete radši po jahodách nebo hroznovém vínu než po čokoládě či sušenkách, až budete mít hlad.

4. Pijte vodu

Jako další krok po vyčištění kuchyně od „bufetové nabídky“ byste si měli zajistit, že budete v průběhu dne hodně pít. Vedle správného stravování vám totiž chuť na něco nezdravého pomůže zahnat i dostatečné množství vypité vody.

voda

5. Vylezte z pyžama

Obléct se hned ráno vám může pomoci s produktivitou a celkovým duševním zdravím. Pokud se navíc oblečete tak, jako byste měli jít do kanceláře, budete k práci výrazně motivovanější, než když zůstanete celý den v pyžamu, tvrdí Mashlable. Není nutné to dělat každý den, čas od času se tím ale údajně správně namotivujete.

6. Vytvořte si pracovní proces

Rozvrhy jsou důležitou součástí života, pomáhají nám udržet zdravou rutinu. Když dáte své pracovní době řád, vyhnete se tomu, že byste pracovali až příliš. Je hezké chtít spát každý den do oběda a pak přes den „něco trochu udělat“, ale tím tělu znemožňujete přivyknout standardnímu pracovnímu zápřahu. Vytvoření pracovní rutiny pomáhá efektivitě a pozitivnímu nasazení v průběhu celého týdne.

7. Choďte na procházky

Přestávka na krátkou procházku každou hodinu vám pomůže znovu se na práci zkoncentrovat, obzvlášť pokud budete řešit problém, se kterým si nebudete vědět rady. Procházet se můžete jen tak po pokoji nebo na deset minut odejít ven. Čerstvý vzduch má taky pozitivní vliv na vaše tělo. Mozkové funkce se zrychlí a zvýší se kreativita. Pokud bude hezky, má to další plus – rozumné množství vitaminu D z opalování totiž posiluje imunitní systém a růst kostí.

chuze

8. Cvičte

Pokud skutečně chcete žít zdravě i při práci z domu, je pravidelné cvičení nutnost. Někteří lidé dokonce potvrzují, že při práci z domova jsou přestávky na cvičení snazší, protože si je můžete zorganizovat, jak chcete. Jakmile na sobě začnete pozorovat, že se vám hůř soustředí a máte problémy s koncentrací, dejte si rychlou, tříminutovou sadu dřepů nebo jiných cviků.

9. Home office, sweet home office

Jedním z nejdůležitějších návodů na pozitivní náladu pro všechny, kteří pracují z domova, je vymezit si nějak tu část domácnosti, ve které práci reálně vykonáváte. Ať už je to celá pracovna, kout místnosti nebo i jenom zmiňovaný stůl, pomůže vám to oddělit pracovní život od soukromého. Jedna oblast spojená s prací znamená, že ty ostatní budou vyhrazené pohodlí a odpočinku. A pro vás bude snazší odstřihnout se od práce, jakmile budete mít hotovo.

10. Najděte si nová místa

I když práce z domu zpočátku vždycky vypadá jako úžasná věc, časem může začít připomínat vězení. Lepší než začít pak svůj byt nebo dům nenávidět je začít hledat nová místa. Začít můžete místními kavárnami nebo knihovnou.

Čtěte také