Je to jubilant, který ušel dlouhou cestu a letos slaví zlaté výročí. Super Bowl je zase tak očekávaný, tak atraktivní a tak jiný oproti svým začátkům. Liga amerického fotbalu NFL se na místě konání prvního finále shodla až šest týdnů před výkopem. Zato dnes? To už je známo, kde se bude o blyštivou trofej hrát za tři čtyři roky. První ročník Super Bowlu se odehrál v Los Angeles v Memorial Coliseum, které bylo ze třetiny prázdné, protože si diváci stěžovali na přehnané ceny vstupenek. Tehdejších 12 dolarů je ekvivalentem dnešních 88 dolarů. To by však letos na žádný lístek nestačilo, vstup na 50. ročník totiž stál od 850 do 1800 dolarů a klubové sedačky přišly na 3000 dolarů.

Levi’s Stadium, Santa Clara, Kalifornie. V neděli tam proti sobě nastoupí Denver Broncos a Carolina Panthers, kteří jsou považováni za favority. A zase to bude mix emocí, drsného sportu a velkých peněz. Obrovské příjmy z televizních práv za poslední půlstoletí totiž vyhnaly do výšin cenovky všeho od hotdogů po samotné kluby NFL. Cincinnati Bengals se v roce prodaly za 7,5 milionu dolarů, zatímco průměrná hodnota dnešních týmů dosahuje 1,9 miliardy. NFL se proměnila v neskutečný byznys, až někteří tvrdí, že v něm nejde o nic než o peníze.

Takže kolik jich velkou nedělní show proteče?

1. Super Bowl je nejcennější značkou mezi sportovními událostmi a na příjmech vygeneruje minimálně 620 milionů dolarů. Předchozí rekord u jednodenní akce stanovil loňský boxerský duel Floyd Mayweather – Manny Pacquiao, který přinesl 600 milionů.

2. Pokud ještě nemáte vstupenku, dost si připlatíte. Podle serveru SeatGeek se nedělní duel nejspíš stane na sekundárním trhu nejdražším Super Bowlem v dějinách. Průměrná cena je 5020 dolarů, ta nejnižší pak 4020 dolarů. Loňský ročník nastavil rekord v podobě průměrné ceny 4314 dolarů. Nabídka hotelů je skromná, některé navýšily ceny pět- až šestkrát oproti normálu.

3. Přes prémiový sázkařský portál Las Vegas se loni prosázelo 115,9 milionu dolarů a 3,2 milionu na vítězství Patriots nad Seahawks v poslední sekundě. Sázky ve Vegas jsou ovšem jen kapkou v moři, Americká sázkařská asociace letos očekává sázky v objemu 4,3 miliardy dolarů, o 8 procent víc než před rokem. Celých 97 procent sázek má být nelegálních.

4. Hráči vítězného týmu získají 102 tisíc dolarů každý, poražení polovinu. Quarterback Broncos Peyton Manning si v sezoně přišel na 882 353 dolarů. Týdně.

Čtěte také: Budweiser, McDonald’s, BMW… 10 nejlepších reklam pro Super Bowl

5. V žebříčku Forbesu, který srovnává hodnotu týmů NFL, patří Broncos 11. místo s hodnotou 1,94 miliardy. Pat Bowlen za tým v roce 1984 zaplatil 78 milionů. Panterům patří 19. pozice (1,56 milionu), Jerry Richardson stál v čele skupiny, která tým v roce 1993 koupila za 206 milionů.

6. Televizní společnost CBS nacenila půlminutový reklamní spot během Super Bowlu na 5 milionů dolarů, o 400 tisíc výš než loni a o 12 500 procent výš než v prvním finále NFL. CBS na reklamách vydělá zhruba 350 milionů. Nováčky letos budou třeba LG, Colgate, Henkel nebo PayPal.

7. Podle společnosti Kantar Media jsou v utrácení za reklamu v posledních deseti letech nejštědřejší pivaři z Anheuser-Busch InBev, kteří vydali 287,3 milionu. Pepsi patří druhé místo (172 mil.) a Coca-Cola, Chrysler a General Motors GM doplňují první pětku.

8. Skupina Coldplay za své vystoupení sice nedostane zaplaceno, přesto bezpochyby vydělá. Loňskou poločasovou show vidělo 118,5 milionu lidí (víc než celý zápas), jejím vrcholem bylo dvanáctiminutové vystoupení Katty Perry. Coldplay ohlásili minulý týden data svého turné po amerických stadionech, což jejich atraktivitu o poločase ještě navýší.

9. Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers odhaduje, že útraty přímých návštěvníků padesátého Super Bowlu přesáhnou 220 milionů, loni v arizonském Glendale přiteklo do pokladen 206 milionů.

10. Manning zatím vydělal 247 milionů, víc než kterýkoliv jiný hráč ligy. Jeho bratr Eli je podle společnosti Spotrac druhý se 188 miliony, Tom Brady je trojka se 163 miliony. Manningův letošní plat je 15 milionů, k tomu dostal bonus 2 miliony za vítězství v American Football Conference neboli semifinále NFL. Podobnou strukturu bonusů má vypsanou i pro finále.