Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
depka done

10 znamení, že jste v depresi a pravděpodobně o tom nevíte

Pošli to dál

Tři z deseti pracujících Čechů údajně trpí depresí a třetina z nás bojuje s pocitem vyhoření. Ne všichni si to ale chceme přiznat. Nebo si to neuvědomujeme. Podle psychologů to přitom může způsobit nemalé problémy. Co dělat? Pro začátek je potřeba si uvědomit, jestli se vás to týká, nebo ne. Tohle je 10 symptomů podle kterých poznáte, že jste v depresi a nevíte o tom.

1. Cítíte se nezranitelní a přespříliš sebevědomí

Mnoho lidí – nejčastěji ti na vysokých pozicích – přechází depresivní pocity tím, že se snaží chovat přesně opačně, než jak se cítí (odborně se tomu říká escapismus). Obvykle máte nutkání zvládat stále riskantnější výzvy. Jenže i když ve vás boj – v podobě převzetí konkurenční společnosti nebo náhlé výpovědi, abyste mohli dělat něco „jiného“ –  může vyvolat pocity nepřemožitelnosti, tak jde zpravidla o příznak opravdové deprese.

Ta je totiž nejčastěji způsobena pocitem bezmoci a ztráty kontroly. Toho se pochopitelně děsíme, takže když se tyto symptomy dostaví, začneme se chovat jako utržení ze řetězu.

2. Z jedné skleničky k večeři uděláte tři, a to ještě před předkrmem

„Alkohol je anestetikum, díky kterému snášíme nástrahy života.“ Postřeh G.B. Shawa je dnes stejně tak aktuální, jako býval za jeho života. Pití je nejrozšířenějším řešením, po kterém saháme, když chceme dostat pod kontrolu své úzkosti. Kámen úrazu ovšem spočívá v tom, že když konečně zjistíte, že vás vaše emoční stavy nutí pít, musíte se namísto jednoho problému potýkat se dvěma.

3. Jste posedlí úspěchem v posteli

Pokulhává vaše libido? Pak vás možná překvapí, že chování podle vzoru Hugha Hefnera vám náladu nezlepší. Pokud zjistíte, že jste postupně změnili taktiku z „mít partnera“ na „kolik zvládnu mít partnerů“, je tu slušná pravděpodobnost, že se snažíte vyhnout depresi.

Čtěte také: Jak se vyhnout syndromu vyhoření: 13 příznaků, že balancujete na hraně

4. Konflikty rychle přerůstají v bitky

Jedním z nejčastějších a zároveň nejotřepanějších způsobů, jak zapudit pocity bezmoci, je ukázat všem, že nejste žádný „hejpočkej“. Probouzí se ve vás agresivita, když vás někdo předjede na dálnici nebo když předloží lepší nápad na firemní poradě? Poslužte si! Možná pak budete mít dost podlitin, aby odvedly pozornost od vašeho emočního strádání.

5. Necítíte nic

Než abyste byli smutní, tak raději rezignujete na city obecně. Hodně lidí ale bohužel v tomto emočním neutrálu uvázne, protože má strach z opětovného zakoušení bolesti. Jenže tento „zombie-přístup“ je mnohem horší, neboť vnáší do vašeho okolí neklid a odcizuje vás těm, kteří se vám snaží pomoci.

6. Neumíte přestat se socializací

Pohroužení do skupinových aktivit zní neškodně a ve většině případů také takové je. Ovšem pokud je jediným účelem vašeho přeplněného diáře udržet vás v izolaci od vašich myšlenek a pocitů, není to správně.

7. Nedokážete se soustředit

Každý z nás občas zažije, že se mu myšlenky rozutíkají na všechny strany, ale lidé v depresi s tím mají opravdu velký problém. Mohou dokonce na okolí působit lehkovážně.

Jak rozpoznat nevinné bloumání od potenciálně nebezpečného fantazírování? Zdravé představy zahrnují změny, které je možné postupně, krůček po krůčku uskutečnit. Nezdravé nás naopak ze dne na den přenesou z našeho sociálního prostředí do pseudosvěta, do říše fantazie.

8. Máte problém s přijímáním pochval a laskavostí

Martin Seligman, psycholog, který způsobil revoluci v nahlížení na deprese, studoval chování psů, kteří dostávali elektrické šoky. Ti po nějaké době už jen odevzdaně leželi v klecích a nereagovali ani na zatahání za vodítka, která by je dostala do bezpečí. Z toho Seligman vyvodil paralelu pro lidi: Jestliže zjistíte, že jste neteční k projevům přízně ze strany jiných nebo že vám dokonce působí problém základní mezilidská vřelost, nejste neomalený, ale máte depresi.

9. Pracujete tvrději, ne chytřeji

Když jsou lidé v depresi, mají problém vidět nová řešení svých problémů. Místo toho znásobí své úsilí v postupu, na který jsou zvyklí. Nejnázornějším příkladem jsou ti, kteří se snaží cítit se lépe tím, že cvičí. Pokud už jste zvyklí trávit několik hodin týdně v posilovně, může vám sice dalších třicet minut navíc každý den krátkodobě zvýšit sebevědomí, ale nebude to trvat věčně. Až vás dřina omrzí, vraťte se raději ke kořenům skutečného problému.

10. Smích a pláč přicházejí v nevhodnou dobu

V psychiatrii odkazuje teorie „nevhodného afektu“ k chování mimo sociální rámec podnětu, který jej vyvolal. Lidé, kteří v sobě potlačují příznaky deprese, se s tímto problémem potýkají dnes a denně. Reagují přemrštěně na nepodstatné malichernosti, zatímco opravdové špatné zprávy je nechávají chladnými. Tento druh deprese se nazývá alexithymie.  Až když si přiznáte, jak se doopravdy cítíte, můžete s tím začít něco dělat. Budete překvapení, jak se vám tím uleví.

Čtěte také