Pokud jste zaměstnaní a momentálně nemáte práce až nad hlavu, určitě ve svém okolí znáte někoho, kdo ano. Nebo o tom alespoň neustále mluví. „Zaneprázdněnost“ je totiž všude kolem nás, a je dokonce i nakažlivá. Příkladem mohou být takové země jako Německo nebo Amerika, kde je stres na denním pořádku. Právě tam mají lidé největší sklony předstírat, jak moc jsou pracovně vytížení, protože kdyby to nedělali, cítili by se méněcenní. Zato v Itálii nebo Belgii je v pořádku nebýt ve stresu.

I když to vypadá, že jsme na tom s časem stále hůř, opak je pravdou. Je prokázáno, že spíme dostatečně a pracujeme úplně standardní dobu. Hlavní problém je v tom, že nás v současné době znervózňují dříve nepochopitelné věci, třeba čekání na cappuccino v naší oblíbené kavárně. Navíc se často stresujeme zbytečnostmi – drobnými úkoly, které chceme a „musíme“ stihnout. Jakmile si tohle uvědomíme, půjde všechno snáz a my nakonec budeme v práci výkonnější než kdykoliv jindy. Server Guardian proto radí, jak na to:

1. Přijměte porážku
Je prostě nemožné, abyste zvládali všechno. Čas je omezený, takže se nemusíte cítit provinile, když se rozhodnete nějakou věc odložit na později. Nevíte jakou? Co třeba domácí úklid nebo schůzku, která stejně vede… Vy víte kam.

2. Respektujte svůj denní rytmus
Dvě hodiny intenzivní práce v době, kdy jste nejvíce soustředění a odpočinutí, je mnohem efektivnější než se přemáhat a pracovat o čtyři hodiny více v době, kdy jste unavení. Ubíráte si tím čas. Proto si naplánujte úkoly na dobu, kdy budete mít nejvíce energie, nikoliv nejvíce času.

Čtěte také: Čtyři zlozvyky, které nás stojí nejvíc času. Zbavte se jich, dokud můžete

3. Buďte strategičtí
Existuje několik „blbuvzdorných“ taktik, které můžete uplatnit v kanceláři. Vyhnete se tak dalším úkolům. Někdy se zkrátka vyplatí projevit naplno své emoce. Příklad – když se porouchá tiskárna, dejte ostatním vědět, že si s tím nevíte rady. Klidně se rozčilte, žádný problém. Aspoň vás už s tím příště nebude nikdo otravovat.

4. Plánujte si povinnosti do hodinových bloků
Vědec Douglas Hofstadter si stojí za tím, že věci trvají vždy déle, než si myslíme. Jednoduše podceňujeme dobu, která je potřeba ke splnění určitého úkolu. Proto byste si měli vše naplánovat do několika hodinových bloků a mít tak svůj čas pod kontrolou.

5. „Prekrastinujte“
Stále si opakujte, že musíte „prekrastinovat“, nikoliv prokrastinovat. Neodkládejte věci na později, ale udělejte je naopak dříve. Bude vás to nakonec stát mnohem méně úsilí. Navíc se vám nestane, že na něco zapomenete.

6. Investujte svůj čas smysluplně
Pokud obětujete kus svého života pro dobročinné účely, vrátí se vám to dvakrát tolik. Budete mít totiž dobrý pocit z toho, že jste někomu nebo něčemu pomohli. A tento pocit vás pak bude motivovat k lepšímu výkonu i při jiných aktivitách.

Čtěte také: 4 nejčastější důvody, proč prokrastinujeme, a jak se jich zbavit

7. Uberte si práci
To, že jste produktivní, znamená, že do budoucna jen sami pro sebe generujete více práce. Jako například když se rozhodnete vyčistit si e-mailovou schránku tím, že odepíšete na všechny e-maily. Přijde vám totiž milion odpovědí a tím si určitě nepomůžete.

8. Zvolněte tempo
Při plnění svých povinností byste měli být trpělivější. Pokud zpomalíte, budete méně vystresovaný a tím pádem zvládnete více práce. Začněte třeba tím, že si vymezíte mezi jednotlivými pracovními bloky desetiminutovou pauzu, kdy nebudete dělat vůbec nic.

9. Dokončete těch 5 věcí ze seznamu úkolů
Podle kouče Marka Fostera je dobré napsat si do diáře pouze pět aktivit, které potřebujete dokončit. A než je splníte, nemá smysl přidávat si další. Tímto stylem sice riskujete, že na něco zapomenete, ale buďte k sobě upřímní – už jste někdy zapomněli na nějakou důležitou věc?

10. Už žádné „nemám čas“
Pokud jste opravdu tak zaneprázdnění, jak můžete mít čas neustále si stěžovat? Navíc když si budete slova typu „nemám čas“ neustále opakovat, tak jim nakonec úplně podlehnete a budete mít opravdu čím dál tím méně času. A to přece nechcete.