Čekáte pořád na tu správnou ránu? Na ten byznysový nápad, který změní váš život? A co když už ho za vás vymysleli jiní? Vycházíme z toho, že každý sice nemůže být Steve Jobs, ale každý si už může vybrat, zda před zaměstnáním nedá přednost vlastnímu podnikání. Proto jsme pro vás připravili přehled nejzajímavějších franšíz, tedy odzkoušených podnikatelských systémů, které si můžete pronajmout. A seřadili jsme je podle investiční náročnosti. Je tak jedno, zda můžete investovat jen několik desítek tisíc, nebo máte k dispozici miliony korun.

Vždy dostanete značku, pomocnou ruku zakladatele a hlavně návod, jak konečně vydělávat sám na sebe. Je libo prodávat libové párky s Andrejem Babišem v zádech, nabídnout dětem vyladěný systém zájmových kroužků nebo rozjet vlastní drogerii Teta, která už dostala své zakladatele mezi nejbohatší Čechy? A pozor – listopad je již tradičně měsíc, kdy na českém trhu hledají první partnery zahraniční franšízy. Můžete mít výhradní licenci pro Českou a Slovenskou republiku třeba v novém řetězci hamburgerů.


 FRANŠÍZY DO PŮL MILIONU

Parkys2

1) PARKY´S, hot dogy, investice od 30 tisíc Kč

Zapomeňte na párky v rohlíku. Tohle je nápad, který má v párkovém Česku šanci přepsat mapu fastfoodových řetězců. Nebo ji alespoň pořádně rozšířit. Idea na značku Parky´s vznikla v hlavě šéfa Kosteleckých uzenin Jana Hanuše a po roce pilotního provozu a ladění přichází teď ostrý franšízingový start. Cílem je vybudovat do dvou let sto nových provozoven (od koutků uvnitř jiných restaurací, běžných stánků až po menší restaurace), kde se budou péci kvalitní párky s obsahem masa až 95 % a položí se do bulky, jejíž těsto se speciálně ladilo v Penamu. Zkoušelo se 62 vzorků včetně chlebového těsta. Americké hotdogové housky jsou totiž moc sladké, Češi preferují lokálnější chuť rohlíků. Hotová hotdogová alchymie. A s tímhle know-how teď můžete začít podnikat i vy.

„Vstupní poplatek se pohybuje od 30 tisíc a zvyšuje se podle velikosti a typu provozovny. Dále skládá franšízant vratnou kauci odpovídající pořizovací ceně technologie a vybavení, kterou mu poskytneme,“ vysvětluje projektová manažerka Parky´s Petra Dlouhá. U mobilního stánku jde tak o 150 tisíc korun. Za to získá budoucí prodejce stánek včetně vybavení, IT systém sledující prodeje a veškerou marketingovou podporu skupiny Agrofert. Průběžný franšízingový poplatek je prozatím stanoven na 2 až 8 procent z velkoobchodního odběru a odvádí se každý měsíc. O maržích zástupci Parky´s hovořit nechtějí, ale podle lidí z oboru může být hodně nad 50 procent. Firma chce postupně rozvíjet jak malé stánky v obchodních galeriích i na ulicích, tak i větší prodejní místa včetně kamenných obchodů. V nápojích spojuje své síly s Kofolou a pivem Bernard. Andrej Babiš, když se ještě méně věnoval politice a více byznysu, byl z tohoto konceptu nadšený. Naskočíte do podnikání s jeho značkou?

Vstupní poplatek: od 30 tisíc Kč

Poplatek z velkoobchodního obratu: 2 až 8 procent


krouzky

 2) KROUŽKY.CZ, volný čas dětí, investice od 100 tisíc Kč

Pokud máte kroužky pro děti spojené s čímsi, jako je pájení elektronek na vlastní rádio či šití podle střihů Burdy, pak vítejte v 21. století. Teď mezi dětmi (a pochopitelně rodiči) frčí kroužky vaření, hip hopu, jógy či futsalu. A vy na profesionálně vymyšlené zábavě i poučení pro děti můžete vydělat. Obecně prospěšná společnost Kroužky, kterou před 15 lety založila Marie Růžičková, začala růst s pomocí franšízingu. A hledá ještě partnery pro jižní Čechy a jižní Moravu (kromě Brna), Plzeňsko a sever Čech. „Letos jsme udělali velký regionální skok z Prahy a první franšízu jsme otevřeli také v Bratislavě,“ vysvětluje Růžičková (na fotce níže), sama matka čtyř dětí, která koncept a s ním i nabídku různých kroužků každoročně dolaďuje.

krouzky-rodina

Abychom zase netvrdili, jak moc se dnešní děti liší od těch Husákových: stále jsou nejpopulárnější sporty a z nich například atletika, jedou jazyky, keramika nebo vědecké pokusy (byť už tam nejsou elektronky). Franšízanti se podle Růžičkové často rekrutují z řad učitelů, ale není to podmínkou. Vstupní poplatek je nastaven na 100 tisíc korun, čímž získá zájemce možnost používat systém vyvinutý Kroužky po dobu pěti let. Každý měsíc pak platí průběžný a marketingový poplatek (3300 Kč dohromady) a deset korun za každé přihlášené dítě. Kroužky jsou různě drahé podle svého zaměření (průměr je ale jen kolem 650 Kč za pololetí), systém musí mít dostatečnou spádovost a podle standardního byznysového plánu by nájemce měl mít do tří let zhruba 1500 přihlášených žáků. Po každé hodině dostává o jejím průběhu elektronicky zprávu také rodič.

Vstupní poplatek: 100 tisíc Kč

Průběžný a marketingový poplatek: 3300 Kč měsíčně při počtu dětí do 2000


Sklizenologo 

3) SKLIZENO, obchod s kvalitním jídlem, investice od 190 tisíc Kč

David Kukla nejprve žil a pracoval v Německu, potom tam jezdil nakupovat kvalitnější jídlo a nakonec se rozhodl, že ho začne prodávat doma v Brně. První prodejnu otevřel v roce 2011, dnes jich má pod značkou Sklizeno po Česku 13, z toho deset patří franšízantům. Na rozdíl od farmářských trhů a jejich kamenných prodejen jde cestou větší prodejní plochy (pohybuje se mezi 80 až 200 m2) a nezaměřuje se pouze na českou produkci. „Snažíme se mít regionální dodavatele, ale prodáváme i kvalitní zahraniční potraviny. Je jasné, že v zimě českou zeleninu a ovoce nedostanete,“ vysvětluje Kukla, který loni přivzal do svého podnikání investora, díky němuž získal kapitál na rychlejší budování sítě a firmu se teď snaží budovat i vertikálně. Je tedy například už propojena s vlastním zemědělským družstvem.

sklizeno_1

Kukla si na nezájem nových franšízantů nestěžuje, dobře si vybírá partnery i z hlediska regionálního rozložení a umístění obchodu a zároveň upozorňuje, že i franšízové podnikání přináší riziko. „Nejčastěji plyne z toho, že partneři neposlouchají rady, které jim dáváme,“ dodává. Základní vstupní poplatek je 190 tisíc Kč, pak si ale franšízant musí zařídit vlastní prodejnu, takže celková investice záleží na konkrétních podmínkách a velikosti obchodu. Kukla se stará o dodavatele, poskytuje software a školení a každou prodejnu na míru upravuje architekt.

Vstupní poplatek: 190 tisíc Kč

Průběžné poplatky: 4 % (marketingový a franšízingový poplatek), max. 30 tisíc Kč měsíčně


Tiroler3 

4) TIROLER BAUERNSTANDL, tyrolské lahůdky, investice od 270 tisíc Kč

Své první tyrolské sýry a klobásy prodal Wolfgang Obermüller v roce 1986. O tři roky později začal podnikání rozvíjet přes franšízy, loni měl 42 partnerů a tržby přesahující pět milionů eur. K domácímu rakouskému trhu přidal postupně Německo a teď se rozhodl zkusit nabídnout svůj koncept v Česku. „Máme zde už prvního franšízanta a prodeje na farmářském trhu v Praze překonaly naše očekávání,“ říká Obermüller, jenž by zde výhledově rád získal také master franšízanta, tedy podnikatele, pod nějž by patřily všechny české franšízy Tiroler Bauernstandl. Za jednotlivou franšízu vybírá Obermüller vstupní poplatek 10 tisíc eur a průběžný poplatek 9 až 10 % z velkoobchodních nákupních cen jeho zboží. Čistý zisk z maloobchodních tržeb slibuje na úrovni 10 až 15 procent. Může to být zajímavá alternativa vedle rychle se rozšiřujících franšíz nabízejících farmářské potraviny z Česka.

Vstupní poplatek: 270 tisíc Kč

Poplatek z velkoobchodního obratu: 9 až 10 %


Maxdrive 

5) MAXDRIVE, čištění aut párou, investice od 300 tisíc Kč

Nemusíte mít automyčku ani autoservis, přesto můžete vydělávat na tom, že se auta stále špiní. Mladá česká franšíza přišla s mobilním řešením, které umožňuje čistit vozy zákazníků prakticky kdekoli. „Vozíme si vodu, řešíme i odpad, potřebujeme jen v dosahu 50 metrů elektřinu. Naší hlavní přidanou hodnotou je ale čištění interiérů párou,“ říká jeden ze spolumajitelů firmy Lukáš Svěcený. MaxDrive se inspiroval v USA, nakoupil v Evropě parní stroje a systém postavil na malých dodávkách, které objíždějí zákazníky. Kromě individuálních objednávek spolupracuje také například s některými městskými policiemi, jejichž vozy (a hlavně interiéry) dostávají často zabrat. MaxDrive má zatím v Česku 11 vozů, první franšízu prodal do rakouského Innsbrucku a teď se chce více zaměřit na hledání partnerů na tuzemském trhu. Za vstupní poplatek 185 tisíc Kč dostane franšízant veškeré technologie včetně parního stroje, nájmu automobilku, možnost zapojení se do systému (sdílení zákazníků, jednotný dispečink) a samozřejmě marketingovou podporu. V ceně nejsou pohonné hmoty a nákup chemie u MaxDrive za zvýhodněné ceny.

Vstupní poplatek: od 185 tisíc Kč

Průběžný poplatek: 36 300 Kč měsíčně, v ceně je pronájem vozu


FRANŠÍZY DO MILIONU

Dyned

6) DYNED, výuka angličtiny, investice od 550 tisíc Kč

Pro tuto franšízu byste anglicky asi mluvit měli, ale důležitější je, jaké máte kontakty. Hlavně ve firemní sféře. Vašim úkolem je totiž prodávat kurzy angličtiny, které se chlubí tím, že jsou založené na těch nejpropracovanějších principech fungování mozku a nejmodernějších technologiích. Americký systém vstoupil na český trh už v roce 2010, master franšízu spoluvlastní Luboš Hosnedl (který je na fotografii) a teď by podnikání rád rozšířil dál po republice.

Hoch Dyned

O tom, že vám každý tvůrce podobných kurzů řekne, že právě jeho systém je ten nejlepší, není třeba pochybovat. Ale zde je pár „highlightů“ k DynEd: v Turecku systém nasadili do všech státních základních škol, takže tam obratem získal přes šest milionů studentů. Učení probíhá, když máte čas vy, ovšem systém vás stále hlídá, uzpůsobuje se vašim výsledkům a sleduje, jak moc a jak efektivně využíváte čas k učení. To vše online i offline. S učitelem můžete být ve spojení jen jednou za 14 dní a můžete k tomu použít počítač, tablet nebo telefon. Co za možnost naskočit do takového systému? Vstupní poplatek je 20 tisíc eur, tedy zhruba 550 tisíc korun. Podle Hosnedla je návratnost spočítána na dva až tři roky. Průběžný franšízingový poplatek firma sděluje jen vážnějším zájemcům. Zatím má v Česku pět vzdělávacích partnerů a prostor pro další růst prý je.

Vstupní poplatek: 550 tisíc Kč

Průběžný poplatek: na vyžádání u firmy


Fastrackids

7) FASTRACKIDS, mimoškolní vzdělávání dětí, investice od 700 tisíc Kč

Na světě je pár byznysových jistot, na něž můžete vsadit: touha lidí být hubenější, touha lidí více se bavit a touha rodičů dopřát svým dětem to nejlepší. A systému FasTracKids se říká MBA pro předškoláky. „Vlastně jsem to koupil pro svého syna,“ uvedl majitel franšízy pro Česko Martin Chalupský na Franchise Day, tedy Dni amerického franšízingu v Praze, který se letos konal již pošesté. Chalupský master licenci získal loni v prosinci, teď hledá další partnery.

Zatím jsou v ČR tři výuková centra FasTracKids, dvě v Praze a jedno se právě připravuje v Ostravě. Jejich cílem je trénovat děti od půl roku do osmi let v tom, jak lépe komunikovat, jak se lépe učit, jak řešit problémy a jak získat sebevědomí. Programy jsou různě zaměřené podle věku dětí, probíhají obvykle dvě hodiny týdně v maximálně osmičlenných skupinách. Rodiče mohou sledovat výuku nebo se věnovat vlastní práci v přilehlé pracovně. Na konci lekce dostanou shrnutí, co jejich ratolest v hodině dělala, a jak lze nabyté dovednosti dále rozvinout doma. Franšízant musí vybavit a zařídit odpovídající prostory včetně například interaktivních tabulí. Od mateřské společnosti dostává veškerá školení a podporu, jak co nejlépe vyladěné programy pro děti vést, řídit centrum a najímat si další lektory.

Vstupní poplatek: 700 tisíc Kč (32 tisíc USD)

Průběžný poplatek: 12,5 %


 FRANŠÍZY NAD MILION

BEBE2

8) BEBEDEPARIS, dárky pro kojence, investice od 6,5 milionu korun

Věděli jste, že dítě dostane v průměru 23 až 37 dárků jen v prvním půlroce svého života? To je číslo, s nímž operuje španělská franšíza Bebedeparis, která postavila svůj byznys na dárcích pro nejmenší. On-line, byznysově, rychle. Zjednodušeně řečeno posílá na přání zákazníka předem připravené dárkové koše, které míří obvykle rovnou do porodnic. Když jsou v okruhu Madridu či Barcelony, doručí je livrejovaný firemní portýr. Zákazníci se nejčastěji rekrutují z řad velkých nadnárodních firem jako je Coca-Cola, VW či Danone a posílají tak svým zaměstnankyním dárky pro jejich právě narozené děti. Službu ale už začínají využívat i soukromé osoby. Bebedeparis by teď svůj španělský úspěch ráda rozšířila do ČR a na Slovensko a hledá partnera pro obě země.

Funkce úspěchu má tři základní proměnné: počet porodů, rozšíření internetu a kupní síla. Všechny tři faktory jsou prý v Česku pro vstup franšízy dostatečně vysoké. Prvotní náklady jsou ale poměrně vysoké. Zahrnují totiž mimo jiné vybudování 400 metrového skladu pro obě země tak, aby dárky byly co nejrychleji doručitelné. Základní vstupní poplatek je 95 tisíc euro (zhruba 2,6 milionu Kč), celkem by se investice včetně skladu, jazykových úprav webu a zaškolení mohla pro obě země pohybovat kolem 250 tisíc euro, tedy téměř sedmi milionů korun. Firma očekává, že by během pěti let její dárky mohlo dostat až 6 procent narozených dětí. Průměrná cena jednoho balíčku by byla mírně nižší než ve Španělsku, přesto je odhadována na 96 euro. Návratnost investice je v ideálním případě spočítána na tři roky, firma by měla být v zisku od druhého roku fungování. „Dárky pro děti nepodléhají módě, máme jen jednu velikost tedy 3 až 6 měsíců a marže dosahují 70 procent,“ lákal v Praze na počátku listopadu zástupce Bebedeparis.

Vstupní poplatek: 2,6 milionu Kč

Průběžný poplatek: 3 % z obratu každé tři měsíce


BM_Logo

9) BURGERME, hamburgery s dovozem, investice od 2,2 milionu Kč

Hamburger až do domu. To je heslo, které razí německá franšíza s prémiovými hamburgery BurgerMe. Vymysleli ji Stephan Gschöderer a Johannes Bankwitz (jsou na fotce níže) v roce 2010 v Hamburku a teď už má otevřeno 25 provozoven včetně Rakouska a Nizozemska. „Lidé jsou zvyklí dostávat domů pizzu, ale nikdo nezkoušel doručovat hamburgery,“ uvedl v Praze Hubert Domscheit, šéf rozvoje byznysu pro Evropu.

bm_JBSG_A_cmyk

Franšíza nepotřebuje prémiová (a dávno rozebraná) místa na svůj provoz, ideální je pro ni naopak rezidenční čtvrt nebo kancelářská část města mimo centrum. Právě proto, že svůj hlavní byznys realizuje při doručování jídla. Sednout si v ní sice na hamburger lze, více se jich ale prodá na rozvoz. Objednat je lze přes telefon i webové stránky. Před dvěma lety začala ve Vídni, příští rok už by tam měla mít tři bistra. V Česku je podle Domscheita prostor pro 12 až 16 provozoven. Firma nemá nastavený vstupní franšízingový poplatek, náklady na vybudování jedné provozovny odhaduje na minimálně 80 tisíc eur.

Vstupní investice: od 2,2 milionu korun

Průběžný poplatek: 2 až 3 % z čistých příjmů každý měsíc


teta-vetsi

10) TETA, drogerie, investice od 1,25 milionu Kč

Pokud byste měli volných 200 metrů čtverečních a v okolí žádnou drogerii, můžete zkusit štěstí s českou značkou Teta. Ta sice svoji síť momentálně spíš „optimalizuje“ (rozuměj zmenšuje), ze 700 prodejen jich má ve finále pod novým designem zbýt jen 500 až 600. Ale pokud se najde někde kvalitní místo, jako třeba teď v Lysé nad Labem, noví franšízanti jsou vítáni.

Podmínkou je jednak projít analytickým sítem, podle kterého se vyhodnotí, jestli v daném místě má vůbec další drogerie smysl. A pak si uchazeč musí vybavit prodejnu podle nového designu, do kterého Teta v posledních letech hodně investovala a hodně mu věří. „Vstupní investice se pohybuje zhruba od 1,25 do dvou milionů korun,“ říká šéf marketingu David Vejtruba. Zhruba třetinu až polovinu nákladů na vyladění prodejny dostane obchodník během pěti let od Tety zpátky – za předpokladu, že všechno funguje, jak má. Provoz vypadá tak, že franšízant si sám financuje zásoby s garancí, že je zákazníkům prodává s 40% přirážkou (za předpokladu, že respektuje ceny stanovené z centrály, což je převažující model fungování). Z přirážky platí všechny svoje lokální náklady, jako jsou energie nebo mzdy, plus tři procenta z tržby jako poplatek za franšízu.

Vstupní poplatek: zařízení prodejny od 1,25 mil. Kč plus nákup zásob

Průběžný poplatek: 3 % z tržeb


Denny's2

11) DENNY´S, nonstop restaurace, investice od 15 milionů Kč

Hračka pro velké a zkušené kluky. Americká restaurační ikona Denny´s hledá partnera pro český trh. Firma, která má roční obrat 2,5 miliardy dolarů a čítá už 1700 restaurací nejen v USA, ale také v dalších 11 zemích, by ráda zakotvila i v ČR. Levné to není. Podle listopadové prezentace v Praze na Master franchise konferenci doporučuje zájemcům mít přístup k pěti až deseti milionům dolarů (až 220 milionů korun), aby rozvoj mohl proběhnout podle jejích představ. Typická restaurace má zhruba 400 metrů čtverečních a 170 míst. Denny´s, jež se každoročně umisťuje v desítce nejlepších amerických franšíz, by ráda vstoupila na trh alespoň s pěti takovými podniky v co nejrychlejším sledu. Nutno dodat, že zatím se jí to nepodařilo nikde v Evropě.

Denny

Pro představu: jen základní franšízingový poplatek na jednu restauraci je 40 tisíc dolarů. Denny´s se vyznačuje tím, že nikdy nezavírá, nabízí tedy snídaně, obědy i večeře a umístěná je u dálnic a hlavních silničních tahů. Obvykle vaří klasickou americkou kuchyni. Firmu založili v roce 1953 Harold Butler a Richard Jezak.

Vstupní poplatek: 880 tisíc Kč na restauraci

Průběžné poplatky: 5 % franšízingový poplatek a 4 % marketingový poplatek z obratu


Pokud jste si z 11 tipů nevybrali, tady je další franšízová možnost, o které jsme psali před nedávnem: Rozjeďte to s Bernardem, založte vlastní hospodu

bernard