Aktuální vydání magazínu Forbes

12 knih, které udělaly z Jeffa Bezose lídra a miliardáře

Pošli to dál

Knihy hrály v životě zakladatele Amazonu Jeffa Bezose významnou roli. A to nejen jedním způsobem.

Je zde evidentní důvod – společnost, která Bezose učinila multimiliardářem, původně začínala jako online prodejce knih. On sám ve své kariéře změnil to, jak se knihy vydávají a prodávají, čímž dohnal ke krachu mnoho malých prodejců.

Čtěte také: Nejlepší knihy tohoto roku podle Billa Gatese

Zakladatel a šéf Amazonu je také znám svou neutuchající vášní ke čtení, které hrálo klíčovou roli při utváření jeho manažerských charakteristik. V Bezosově biografii „Globální samoobsluha – Jeff Bezos a věk Amazonu“ autor Brad Stone popisuje, jak knihy formovaly jeho řídící styl a způsob myšlení.

Seznam obsahuje biografie, odbornější byznysové a technologické tituly, stejně jako romány. Knihy četlo i mnoho manažerů Amazonu a podle Stonea existuje pro zaměstnance i seznam Jeffových knih, které by si měli přečíst.

Kolik z nich jste četli vy?

SOUMRAK DNE ( Kazuo Ishiguro) Ishigurův román je osobním příběhem psaným v ich formě vyprávěným sluhou, který vzpomíná na svou vojenskou službu během 2. světové války. Podle autora Bezosovy biografie Stonea jde o oblíbenou knihu šéfa Amazonu. “Bezos řekl, že nejvíce se naučil z románů než z faktografických knih,” napsal Stone. JAK VYBUDOVAT TRVALE ÚSPĚŠNOU FIRMU (Jim Collins) Tato oblíbená kniha o managementu vysvětluje, jak úspěšné firmy vytváří prostředí, kde “zaměstnanci sami rozvíjejí klíčovou myšlenku firmy”, napsal Stone. CREATION: LIFE AND HOW TO MAKE IT (Steve Grand) “Herní vývojář tvrdí, že pokud někdo vymyslí sadu primitivních stavebních kamenů, může z nich následně vytvořit inteligentní systémy,” píše Stone a dodává. “Kniha měla vliv na vytvoření cloudových služeb Amazon Web Services, které pomohly zpopularizovat pojem cloudu. GOOD TO GREAT: WHY SOME COMPANIES  MAKE THE LEAP...AND OTHERS DON´T (Jim Collins) Autor a byznysový konzultant Collins diskutoval závěry této knihy s managementem Amazonu ještě před tím, než byla oficiálně vydaná. Pojednává o tom, jak se firmy musí konfrontovat se syrovými fakty ohledně svého byznysu, najít, v čem jsou nejlepší, a nastavit setrvačník, kterým jedna část byznysu podporuje a zrychluje další. THE INNOVATOR´S DILEMMA (Clayton Christensen) Christensen v této knize tvrdí, že se firmy zlepšují, když se chopí inovací, které mají schopnost narušit zavedené pořádky na trhu. Například Michael Bloomberg označil tuto knihu za “naprosto skvostnou”.

“Velmi vlivná byznysová kniha, jejíž principy Amazon převedl do praxe a ty pak napomohly vzniku čtečky Kindle či Amazon Web Services,” napsal Stone. MADE IN AMERICA (Sam Walton) Zakladatel Walmartu ve své autobigorafii popisuje základní principy maloobchodního prodeje a slev. Vyjadřuje se zde také ke svým klíčovým hodnotám, jako je hospodárnost a odhodlání jednat - což je vůle zkusit hodně věcí a projít si mnoha chybami,” napsal Stone. “Bezos oboje zahrnul do firemního kodexu.” LEAN THINKING (James Womanck, Daniel Jones) Tato kniha ukazuje, jak hlavní americké, evropské i japonské firmy měnily na začátku 90. let minulého století myšlení kvůli snižování nákladů a zvyšování efektivity v době recese.  To vše jim pomohlo v následující dekádě vyrůst. MEMOS FROM THE CHAIRMAN (Alan Greenberg) “Kniha je sbírkou pamětí pro zaměstnance od předsedy představenstva dnes již zaniklé investiční banky Bear Stearns,” popsal ji Stone. Greenberg se v ní věnuje zejména podstatě bankovního systému a hodnotám, který by měl každý bankéř mít. THE MYTHICAL MAN-MONTH (Frederick P. Brooks) “Vlivný počítačový vědec v této knize položil pro mnohé překvapivý argument, že malé týmy inženýrů jsou při komplexním řešení softwarových projektů daleko efektivnější než ty velké,” napsal Stone. CÍL (Eliyahu Goldratt) “Kniha popohání firmy, aby nacházely a řešily překážky svého byznysu a poté upravily strukturu tak, aby z těchto překážek byly schopny co nejvíce získat,” píše Stone. V Amazonu se stala pomocníkem při řešení podpory prodeje. DATA DRIVEN MARKETING (Mark Jeffery) “Jde o návod, jak využívat data pro měření čehokoliv, od spokojenosti zákazníka po efektivitu marketingu,” píše Stone. ČERNÁ LABUŤ (Nassim Taleb) Autor tvrdí, že lidé se v chaosu kloní ke známým vzorcům, ale zůstávají slepí k neočekávaným událostem s velkými následky."

"Klíčovou věcí této knihy je, že se ztratíte ve světě autora," řekl k ní Bezos pro Washington Post.
<
>
GOOD TO GREAT: WHY SOME COMPANIES MAKE THE LEAP...AND OTHERS DON´T (Jim Collins) Autor a byznysový konzultant Collins diskutoval závěry této knihy s managementem Amazonu ještě před tím, než byla oficiálně vydaná. Pojednává o tom, jak se firmy musí konfrontovat se syrovými fakty ohledně svého byznysu, najít, v čem jsou nejlepší, a nastavit setrvačník, kterým jedna část byznysu podporuje a zrychluje další.

 

Čtěte také