Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
smlouva

Smlouva na míru za deset minut a pár korun. Češi jsou advokáty půlky Evropy

Pošli to dál

Ondřej Materna začínal jako právník v advokátní kanceláři, kde se ve svých začátcích zabýval stále těmi stejnými věcmi. Když zjistil, že upravuje totožné smlouvy pořád dokola, a přestalo ho to bavit, vymyslel si program, který měl tyto opakující se úkony dělat za něj.

Právě tento program je předchůdcem technologického brněnského startupu Legito – internetové platformy, díky které si sestavíte smlouvu na míru a která má za dva roky od svého vzniku 18 tisíc uživatelů a působí v deseti evropských státech.

„Jsme taková IKEA na smlouvy. Nemusíte být zrovna truhlář, abyste si doma zvládli postavit jejich nábytek, protože ten už pro vás předpřipraví a navrhnou tak, aby minimalizovali riziko, že ho postavíte špatně, a ke každému kroku vám dají návod,“ říká zakladatel projektu, který spolu s programátorem Jurajem Patušem, finančním expertem Michaelem Mládkem a Markétou Kabátovou, která se stará o marketing, tvoří tým Legita.

Kabátová do týmu přistoupila jako poslední a všichni čtyři se poznali navzájem celkem kuriózním způsobem – na svých přednáškách. A od vzniku společnosti v roce 2014 už dosáhli postavení největší platformy pro automatické sestavování smluv v Evropě.

Legito tým

Tým Legita, který tvoří smlouvy pro uživatele v desítce evropských zemí, ale míří výš.

Vedle malých a středních podnikatelů, IT firem nebo realitních kanceláří je využívají také samotní právníci a jako poslední uzavřelo Legito partnerství s Axa Assitance, se kterou připravil pojištění právní asistence u smluv.

Na rozdíl od samotných uživatelů se setkali s počáteční nedůvěrou u zahraničních právníků, kde bylo nejtěžší přesvědčit první advokáty, aby začali jejich generátor smluv používat. „Nedokázali si to jednoduše představit. Oslovil jsem v zahraničí snad tisíc právníků a nacestoval jsem přes 17 tisíc kilometrů, abych jim náš projekt vysvětlil,“ vzpomíná Materna.

Právě ve spolupráci se zahraničními právníky ale brněnský tým přišel na spásnou myšlenku. „Advokáti bohužel neměli dostatek času naučit se ovládat veškeré funkce našeho editoru pro tvorbu nastavitelných vzorů a my jsme až za nějakou dobu pochopili, že je dobrý nápad vytvořit jim specializovanou technickou podporu. Oslovili jsme tedy studenty, kteří umějí daný jazyk a místní právo, aby jim s tvorbou smluv pomáhali po technické stránce. Naučili jsme je perfektně rozumět našemu programu a pak se začaly smlouvy rozjíždět. Ukázalo se, že tohle je to, co právníci potřebují,“ vysvětluje Patuš, jenž stojí za editorem, který je programátorským srdcem celého Legita.

Legito

Právě ten posunul Legito z pouhého pomocníka v generování smluv až do té podoby, ve které má za samotného uživatele téměř myslet a práci za něj vykonávat. Průměrný čas na tvorbu jednoho právního dokumentu firma spočítala na 7:22 minuty.

„Například u pracovní smlouvy vás upozorníme několik dní předem, že vám smlouva končí, a nabídneme vám i dodatek, kterým si smlouvu prodloužíte,“ říká IT mozek českého startupu. Nejoblíbenější uživatelský účet se jmenuje business, stojí 399 korun měsíčně a v jeho rámci si můžete vygenerovat až 20 smluv za měsíc. Což je cena násobně nižší než jedna hodina podle sazeb běžného advokáta.

Za dnešním úspěchem Legita v Česku i v zahraničí stojí i klasické počáteční chyby, například když nechali zákazníky za smlouvy platit dřív, než si ji mohl uživatel prohlédnout, nebo když se příliš zabývali barvou loga. Například motto „Kvalitní smlouva na míru za pár minut“ podle Patuše vymýšleli přes tři týdny.

„Nad tím sloganem jsme pořádali pravidelné schůzky nad pivem. Tam pak ten slogan zazněl, já řekl, ať jsou všichni 20 sekund ticho, a zapsal jsem si ho. Ráno si ho nikdo nepamatoval, ale v Legitu zůstal,“ směje se Patuš, který dodává, že se postupem času naučili soustředit jen na podstatné věci.

V současné době Legito stále působí bez investora a vedle zlepšování stávajících služeb se pomalu připravuje na expanzi do Ameriky. „Na začátku jsme si řekli, že máme tři cíle – být nejlepší v Čechách, v Evropě a pak na světě!“ směje se Materna.

Čtěte také