Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
foto auto done

5 postřehů o penězích, které bychom měli předat našim dětem

Pošli to dál

Proč je tak složité vysvětlit dětem, jak zacházet s penězi?

Chceme po nich, aby rozumně šetřily a zároveň neškudlily. Taky aby nebyly lakomé a pomáhaly, ale nebyly naivní. Chceme, aby byly úspěšné, ale zůstaly nohama na zemi. Většina našich požadavků jde jednoduše proti sobě.

I tak ale musíme s dětmi o penězích mluvit a tohle je pět věcí, které bychom měli jim i sobě vštípit.

Peníze nejsou tabu

Rodičům dnes už nevadí mluvit s dětmi o sexu. Kolik vydělávají a kolik utrácejí, je naopak tabu. Proč by se za to ale měl někdo stydět? Mluvit o sexu může být jednodušší, protože v něm velkou roli hraje biologie a sex děti docela dlouho nezajímá. Zato s penězi se setkávají odmalička.

Peníze jsou komplexní téma a to nejhorší, co můžeme udělat, je o nich mlčet. Děti vycítí, že něco skrýváme. Stydíme se za to, že jsme moc bohatí? Za to, že nemáme tolik, co ostatní? Nemá smysl jen opakovat, že si něco nemůžeme dovolit, nebo děti napomínat, že peníze nejsou jejich starost. Tím je jen naučíte, aby podstatným věcem nevěnovaly pozornost.

Mezi touhou a potřebou je velký rozdíl

Děti často říkají: „Chci…“ a „Můžu dostat…?“ Rodiče pak v obchodech většinou kupují všechno, co dítě chce, anebo to agresivně odmítají a nevysvětlují proč.

Dospělí a děti přisuzují věcem různé hodnoty. Uvědomit si to ale dokážou jen dospělí a svým potomkům to paradoxně většinou neumějí vysvětlit. Osvědčenou metodou, jak děti o hodnotě peněz poučit, je dát jim rozumné kapesné, které mohou utratit, za cokoli chtějí (tedy kromě věcí, které jim zakážete). Je ale důležité, abyste dětem bezdůvodně nepřidávali, když si něco umanou. Dejte jim peníze, které stačí na třetinu toho, co chtějí. S omezeným rozpočtem se brzy naučí, že utrácet za hlouposti se nevyplácí.

I my se zamysleme nad tím, za co utrácíme

Občas nechápu, jak se chováme. Zadlužujeme se, abychom si koupili, co nepotřebujeme, a vyhazujeme všechny zbytečnosti, co jsme koupili o rok dřív. S takovým přístupem je těžké chtít po dětech, aby si uvědomily hodnotu peněz. Zanalyzujte si vlastní útraty – uvědomíte si, za co utrácíte a čeho si jak ceníte. Chcete to tak, nebo je něco špatně? Možná dojdete k tomu, na čem se shodují mnozí experti na štěstí – že lidem dávají víc zkušenosti, než nakupování věcí. Dětem pak stačí říct: „Podle mě je lepší spolu něco zažít než si něco koupit. Pojeďme radši na další dovolenou nebo si spolu dejme zmrzlinu v každém stánku, kolem kterého půjdeme.“

Gender patří i do světa peněz

Holky a kluci se o penězích učí odlišné věci. Vezměte si třeba hry – ty pro chlapce obvykle zahrnují nějakou formu získávání peněz a schopností k tomu potřebných, takže se chlapci musí rozhodovat, co a jak utratí. Hry pro dívky jsou spíš o designu a sbírání věcí. Jako rodiče bychom proto měli myslet na to, že jakékoliv informace o penězích jsou stejně důležité pro všechny děti.

Život je plný nepříjemných etických dilemat

Jak dětem vysvětlit, že ne všichni lidé na světě mají stejně peněz a že v některých státech světa je životní úroveň úplně jiná? To je pro mě jedna z nejsložitějších otázek. Jednoduchá rada na to není, prostě děti učte, aby přemýšlely o tom, jak se chovají a jaké má jejich chování dopady. Co by mohly udělat pro to, aby byly užitečné a neubližovaly druhým.  Je to těžké, ale je potřeba zkoušet. A pro začátek jim pusťte tohle video od Radiohead:

 

Tento text je zkrácenou verzí článku Jordana Shapira z Forbes.com, který dělal rozhovor s Ronem Lieberem, sloupkařem New York Times a autorem knihy The Opposite of Spoiled, jež nyní vychází. Tady najdete původní Jordanův text. Anebo ho sledujte na Twitteru – @jordosh.

 

Čtěte také