Aktuální vydání magazínu Forbes

5 rad, jak neusnout za volantem. Od kouče řidičů Rolls-Roycu

Pošli to dál

Taky se ještě nechceme rozloučit s prašanem, i když už Prahu hladí jarní slunce. A tak v pátek večer po uzávěrce sedám za volant a vyrážíme do Dolomit. Dost možná to máte podobně – a taky na cesty do Alp nebo jinam za posledním dobrým sněhem vyrazíte aspoň na víkendovou otočku. A často na noc, utahaní rovnou z práce, takže si sáhnete na dno energetických rezerv (a plechovek Red Bullu).

Jasně, mohli bychom vám radit, ať se raději vyspíte a zvednete kotvy až ráno. Ale pokud prostě musíte vyjet na noc, tady je pár tipů, jak eliminovat únavu, lépe se soustředit a těch 600+ kilometrů si za volantem užít, a ne protrpět.

Čtěte také: Když miliony driftují. Jak to Rolls-Royce rozjel na sněhu a ledu

O svoje zkušenosti se s Forbesem podělil Andi McCann, britský instruktor, který o dlouhém sezení za volantem něco ví. Školí totiž řidiče Rolls-Roycu, jedněch z nejdražších aut světa, a kromě toho, že spolupracuje s touhle ikonou přepychu a elegance, pomohl taky k titulu dvěma šampionům formule 1.

andi mccann

My jsme se s ním potkali v zimě v Tatrách, kde Rolls-Royce ukazoval, co jeho limuzíny a kupé dovedou na sněhu. Řídit tyhle šperky na čtyřech kolech je radost, ale stejně jako za volantem vašeho auta, i tady je potřeba se dobře posadit. „Dost řidičů na to nehledí, ale špatná pozice za volantem způsobuje napětí ve svalech. A i když to hned necítíte, během pár desítek minut vás to napětí znatelně vyčerpá. A pak děláte chyby,“ vysvětluje McCann.

Jak si tedy správně sednout za volant a jak zabránit tomu, aby na vás při jízdě šla únava?

1. Opřete se

Úplný základ je pozice, v jaké sedíte. Sedět zcela vzpřímeně je špatně, protože tím hodně zatěžujete páteř a svaly kolem ní. Vyberte si polohu, která má dobrý sklon, takže nemáte obratle v řadě pod sebou, a gravitace je netlačí na sebe, ale do opory sedadla. Takže si sedadlo položte, ale jen tak, abyste dobře dosáhli na volant, měli lokty v pohodlném úhlu a hlavně – abyste seděli skutečně uvolněně a neměli potřebu se napřimovat blíž k volantu. Protože tím zase stáhnete svaly a dostáváte se do křeče. Abyste seděli opravdu uvolněně, nezapomeňte si taky nastavit hlavovou opěrku.

2. Natáhněte nohy

„Velkou roli hraje i to, jak daleko sedíte od pedálů,“ vysvětluje McCann. Brzdu i plyn byste měli ovládat jen spodní částí nohy. Jde o to zapojit do šlapání pedálu jen svaly lýtka, kotníku a chodidla, tedy malé skupiny svalů, a nehýbat při přidávání plynu nebo brzdění také stehenními svaly. Ty jsou totiž velké, spotřebovávají mnohem víc energie a tělo se tak dřív unaví. Kromě vzdálenosti sedadla tohle ovlivníte i polohovatelnou přední částí sedáku. Ideálně by měl sahat až skoro do podkolenní jamky a měl by lehce dosedat na spodní část stehna – tak, aby netlačil, ale ani nevznikala mezera mezi nohou a sedadlem.

rolls

3. Seřiďte volant

Nejenom po tom, co si koupíte nové auto, ale i když sedáte do káry půjčené jenom na jeden den. Napřed natáhněte ruce nad volant a opřete je o něj – věnec volantu by měl být na úrovní zápěstí. A teď si zkuste chytnout volant po stranách a otočit s ním o 180 stupňů. Všímejte si, jestli otáčíte jenom rukama, nebo jestli jdete za volantem i celým ramenem. To je totiž špatně, volantem má točit ruka, a ne celá polovina vašeho těla. „Když tenhle zbytečný pohyb eliminujete, budete zase o fous lépe čelit únavě,“ vysvětluje Andi McCann.

4. Pomozte si

Máte v autě asistenci jízdy v pruzích, adaptivní tempomat nebo systém, který hlídá prostor před autem, upozorní vás na překážky nebo sám nouzově zabrzdí? Tak je použijte. Ty první dva šetří vaši pozornost a dělají jízdu zase o něco pohodlnější, ten třetí oceníte hlavně po dlouhém dni stráveném hypnotizováním obrazovky počítače. Jenom pozor, třeba dobře fungující adaptivní tempomat je rozmazlování, na které si člověk rychle zvyká.

5. Opatrně s dopingem

Pokud už cítíte, že si hodiny za volantem vybírají daň, existuje pár triků, jak tělo ošálit. Krátkodobě vás probere čerstvý studený vzduch, mentolová žvýkačka, energická hudba na plné pecky anebo dvacetiminutový power nap. Pokud máte to štěstí a jedete vlastním rollsem, zapněte si masáž v sedadle. Kofein, taurin, L-karnitin v energeťáku anebo všechna ta matéčka a jiné přírodní nakopáváky vám můžou za volantem udělat dobrou službu, ale nejsou samospásné. Dejte si je, pokud potřebujete povzbudit. Ale nespoléhejte na to, že vás zachrání od mikrospánku. Protože dát si Red Bull na únavu je jako ignorovat svítící kontrolku nízkého stavu benzinu. Chvíli to jde, ale po nějaké době se problém stejně přihlásí.

Čtěte také