A teď vážně. Kdo z nás by se nechtěl ve své kariéře posunout o stupeň výš? Jistě, období bez motivace potká jednou za čas každého, ale většina z nás chce kariérně (a také platově) růst. Pokud cítíte, že v práci stagnujete, je možné, že jste se, třeba i nevědomky, zapletli s jedním z těchto kancelářských nešvarů. Naštěstí se těchto zlozvyků můžete zbavit celkem rychle a během týdne být opět v sedle. A zakrátko uděláte nejlepší profesionální dojem všech dob.

  • Izolujete se

Splnit pracovní povinnosti a vycházet s kolegy nejde vždy ruku v ruce, zvláště tam, kde je časový pres. Možná si říkáte, že je dobrý nápad pracovat během polední pauzy místo oběda s kolegy nebo si dát na uši sluchátka, protože se pak lépe soustředíte. A že vlastně ani není potřeba sbližovat se s lidmi z kanceláře, protože s nimi zas tak úzce nespolupracujete.

Ačkoliv jsou vaše motivy (většinou) chvályhodné, separujete se tak od zbytku kolektivu. A to nebude fungovat ve váš prospěch. Až se příště všichni sejdou, aby oslavili něčí narozeniny, udělejte si chvilku času na kousek dortu. A ještě lépe, nabídněte se, že dort zajistíte. Když ukážete svým kolegům, že na ně máte čas, oni si ho pak udělají na vás – a na vaše nápady. A to je výhodné pro všechny zúčastněné.

  • Flákáte konec pracovní doby

Je půl šesté v pátek odpoledne a vy plánujete vypadnout v šest a skočit si na večeři s přáteli. Co obvykle děláte? Zabíjíte čas, kontrolujete e-maily nebo píšete esemesky na mobilu, aniž byste skutečně pracovali? Nebo dokonce balíte věci a bavíte se s kolegy? Na takové poflakování ke konci pracovní doby si zvyknete velmi rychle. Ale tento promarněný čas začne narůstat a ostatní pracující kolegové si toho brzy všimnou. A stejně tak váš šéf.

Čtěte také: 10 vlastností výjimečně dobrých zaměstnanců. Patříte mezi ně?

Začněte proto pracovní dobu brát vážně a uvidíte, že začnete seriózně nahlížet i na svou vlastní kariéru. Samozřejmě se nemusí ihned jednat o nějaký velký projekt, ale naučíte se organizovanosti. Naplánujte si následující ráno nebo splňte pár drobných úkolů, kterých by si jinak nikdo ani nevšiml (ukliďte si na stole nebo si sepište seznam toho, co je potřeba udělat).

  • Drbete (a hodně)

Jak poukázal spisovatel Steve Albrecht v článku v časopisu Psychology Today, „pracoviště je živnou půdou pro bakterii pomlouvání“. Pomluvy se šíří nebezpečným tempem a jen málokdy mají opravdu něco společného s prací. Jistě, lidé mohou tvrdit, že drby stmelují kolektiv, ale negativní následky vždy převáží.

Nikdo nechce, aby se zjistilo, že nějaká ošklivá pomluva nebo vtip pochází právě od něj. A nikdo nechce vykládat o něčem, co zaslechl, a časem zjistit, že skutečně neznal ani půlku příběhu (nebo se konfrontovat s naštvanou obětí pomluvy). Jednoduchá věta typu „promiň, ale není mi příjemné mluvit o takových věcech“, pomlouvání zastaví hned v zárodku, klevetníkovi nastaví zrcadlo a donutí ho zamyslet se nad tím, co dělá.

  • Nadměrné sdílení

Když už mluvíme o pomlouvání, dalším podobným nešvarem je nadměrné sdílení informací z vašeho osobního života. Dělat si přátele v práci je dobrá věc, ale neznamená to, že s nimi musíte sdílet svá nejtemnější tajemství nebo seznam přešlapů, které vás potkaly s vaším partnerem. Buďte otevření, ale nastavte si určité hranice. Vaši spolupracovníci nemusí (a ani nechtějí) vědět všechno.

Čtěte také: Problém příliš chytrých lidí. Proč je těžké s nimi spolupracovat

Až tento týden dorazíte do práce a začnete se svěřovat se svou další osobní krizí, na chvíli se zamyslete nad tím, zda to je opravdu něco, co chtějí ostatní poslouchat. Opravdu potřebují slyšet, co vám o víkendu vyvedl spolubydlící? Pokud ne, nechte to být a mluvte o něčem méně osobním, třeba o zábavné show, kterou jste všichni sledovali o víkendu. A pokud se ostatní svěřují, vy odolejte. Sice byste upevnili své přátelství, ale ztratíte na obecném respektu.

  • Máte špatný přístup

Nejen stěžování si na váš osobní život může působit neprofesionálně. Pokud si budete stěžovat na věci v práci, může to být ještě horší. Dokonce i sarkastické poznámky jako „další pitomá porada“ nebo „zrovna jsem to poslal Tondovi, tak se připravte na milion dotazů“, mohou ostatním lézt pěkně na nervy. Navíc si získáte pověst kancelářského kverulanta – a kdo by chtěl někoho takového povýšit?

Pokud máte s nějakým aspektem své práce problém, zkuste najít řešení. I kdybyste si na chvíli měli do sluchátek pustit hudbu na zvednutí nálady nebo se projít či si dát něco dobrého na zub. Mějte kontrolu nad svým postojem. Nejde jen o to, splnit si své povinnosti. Pokud vám na vaší práci opravdu záleží, je třeba tyto zlozvyky eliminovat. Pokud se vám zdá, že se těmto nešvarům poddáváte, zhluboka se nadechněte a vydejte se lepším směrem. Nikdo není dokonalý. Záleží ale na tom, zda ze sebe dostáváte to nejlepší.