K tomu, abyste se v práci, pokud jste tedy zaměstnaní, cítili opravdu dobře, je jedna věc zcela zásadní. Ano, práce vás musí bavit a musíte také vycházet se svými kolegy. To, co ale bude skutečně rozhodovat o vaší spokojenosti a dobrém pocitu z odvedené práce, je váš šéf a to, jaký vztah spolu máte.

Pierra Palazzolo z americké společnosti Dale Carnegie Training tvrdí, že, nejúspěšnější jsou vztahy v těch firmách, kde oba tábory, tedy ředitelé i řadoví zaměstnanci, navzájem dobře znají.

„Doba, kdy jste nemohli klást žádné osobní otázky a museli jste dodržovat přísnou hierarchii, končí. Hranice se postupně smazávají a lidé chtějí, abyste se starali o to, co se v jejich životě děje. Zejména pokud to může mít vliv na jejich výkon,“ říká Palazzolo. Společně s ní a odbornicí na LinkedIn Nicole Williams jsme se proto zaměřili na věci, které můžete udělat hned teď, abyste vztah se svým nadřízeným posílili, získali z něj co možná nejvíc a případně se připravili na někoho nového.

1. Zjistěte, co přesně váš šéf chce a pokuste se pochopit tlak, pod kterým pracuje

„Většina zaměstnavatelů musí dnes tvrdě pracovat, aby vaše pracovní místo udržela,“ říká Williams. A dodává: „Na oplátku ale vaši nadřízení očekávají, že budete pracovat samostatně a oni vás nebudou muset ani vodit za ruku, ani hlídat“.

Čtěte také: 10 největších chyb, které dělají čeští šéfové

Pokud jde o vedení a řízení, dnešní generace zaměstnanců častěji zpochybňuje úsudek svých šéfů a také od nich očekává o dost víc, než dřív. Mimo jiné také více empatie a přizpůsobení se jejich potřebám.

U některých nadřízených, zejména u těch starších, navyklých na hierarchické pracovní prostředí, to může být problém. Proto to nejlepší, co můžete udělat, je ptát se. A naučit se, že je to naprosto přirozené. Nečekejte, že vám vedoucí všechno vysvětlí a naopak jako nadřízený nespoléhejte, že se vaši lidé dovtípí, co po nich skutečně chcete. Nehádejte. Jednoduše se ujistěte, že jste se přesně pochopili.

2. Osobní život patří do práce stále víc – ale ne každého šéfa to zajímá

Williams a Palazzolo zdůrazňují, že oba tábory – tedy vedoucí i běžní zaměstnanci, mají tendenci ve chvíli, kdy se poznají, vytvářet silné týmy. Čím hlubší vzájemné vztahy jsou, tím kvalitnější je i vzájemná spolupráce.  Ale ne všichni šéfové chtějí slyšet o vašem víkendu nebo o problému se švagrem. V takovém případě budete muset najít jiné způsoby, jak se sblížit a vytvořit si vazby. Williams například navrhuje, abyste se zajímali o předchozí pracovní zkušenosti vašeho nadřízeného. Tím se elegantně vyhnete tomu, abyste museli mluvit o vaší aktuální pozici.

3. Pokud má šéf favority, je to v pořádku. Mějte strategii, kde chcete být vy

Spousta nadřízených má své upřednostňované zaměstnance. Souhlasí s nimi, s klidem jim dá další projekty, ví, že se na ně může spolehnout, u některých se zdá, že jim snad až nadbíhají. Pokud je váš šéf takový, zvažte, jakou strategii zvolit pro pozitivní a jistý vztah.

Čtěte také: Příručka správného šéfa: 5 rad, jak vést lidi a vycházet s nimi 

„Nejistota a úzkost neničí jen romantické vztahy,“ myslí si Williams a jako nejlepší postup zvažuje nechat za sebe mluvit svou práci. A nezapomeňte si vytvořit silné vztahy se svými spolupracovníky, zejména pokud je náklonnost vašeho šéfa libovolná a nevypočitatelná. Být silný týmový hráč a přitom myslet nezávisle je skvělý způsob, jak se odlišit.

4. Poznejte, kdy je čas se s nadřízeným, který vás drží zpátky, rozejít

Rozvinout produktivní vztah se šéfem je náročné, důležité je ale také vědět, kdy je lepší jít dál. „Pokud jde o vaši kariéru, vybrat si šéfa je opravdu důležité,“ říká Williams. I od špatného šéfa se můžete leccos naučit, ale ve chvíli, kdy vás začne brzdit, je čas jít dál.

5. Pomýšlíte na novou práci? Nezapomeňte přemýšlet o tom, jakého šéfa chcete mít

Vědět, s kým chcete pracovat, může být pro váš úspěch klíčové. I když to nemůžete vždy ovlivnit, je lepší být na pozoru a zjistit, o koho se v případě vašeho možného nového nadřízeného jedná. Williams doporučuje věnovat pozornost během pohovorů kanceláři i typu otázek, které váš případný šéf pokládá.

Podnikatel, nebo šéf „inovátor“ bude někdo, kdo pro vás bude výzvou a bude vám neustále představovat nové příležitosti pro růst, ale nebude vás aktivně řídit. V kanceláři takového inovátora je často nepořádek. Podle Williams bude takový člověk pravděpodobně kontrolovat e-maily nebo svůj telefon i v průběhu vašeho pohovoru. Bude mluvit více o sobě, uvidíte ho stále pracovat.

Vedoucí, pro kterého je nepříjemné tvořit osobní vztahy, patrně nenarazíte na žádné osobní fotky nebo předměty, jen čistě funkční vybavení.  A stejně tak analyzujte i otázky, které při pohovoru dostanete. Obecné naznačují odtažitou osobnost, po detailech se naopak bude pídit spíš mikromanažer. A nezapomínejte, že skvělý šéf sice může změnit vaši kariéru, ale nikdy není jen na něm, aby odhalil, co ve vás je.