Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
cleaning

6 důvodů, proč už nikdy nebudete muset vzít do ruky smeták

Pošli to dál

Mít svou „paní na úklid“ už není v Česku nezvyklé. Celých 27 procent domácností s nejvyššími příjmy utratí podle statistiků za drobné služby typu hodinový manžel či úklid zhruba deset tisíc korun ročně. Tenhle potenciál čítající celkem téměř 12 miliard (nemluvě o domácnostech s běžnými příjmy) chtějí využít i dva startupy, o nichž se v poslední době hodně mluví – LidskáSíla.cz a Vykonám.cz.

První z nich funguje v ostrém provozu čtyři měsíce a prestiž mu dodal fakt, že několik milionů do nováčka investoval třeba zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr. Projekt řídí s partnerkou Michaelou Somolovou Robert Vojáček, který donedávna pracoval pro jiný nadějný startup Liftago.

Přímým konkurentem je startup Vykonám.cz, který se za dva roky proměnil z běžné úklidové firmy v softwarově vymakaný projekt. I za ním stojí parta mladých lidí v čele s Tomášem Lopašovským. Mimochodem, obě služby jsou dostupné primárně v Praze (Vykonám.cz nově i v Kladně a Berouně) a obě také plánují expanzi do dalších měst (LidskáSíla.cz do konce roku po celé republice).

Osobně jsme je vyzkoušeli, porovnali a našli šest důvodů, proč se vám do úklidu po svém patrně už nikdy chtít nebude.


Nežijeme v bezčasí
Možná se ptáte, proč byste měli platit za něco, co můžete udělat sami. Jsou tací, co nedopustí, aby jim domácí klid narušilo byť jen smítko prachu, a pak ti, co prošlé etikety v ledničce ani ucpaný odpad neřeší vůbec. Zbytek je šedá zóna. Ať se řadíte kamkoli, do bodu, kdy domácnost vypadá jako po výbuchu a vy rozhodně nemáte čas jej v návalu práce odklízet, dojde občas každý.

Nebudeme vám tvrdit, že úklidová služba je spása, když vám ale teče do bot, minimálně víte, kam se obrátit. A provinilý pocit, že jiný likviduje váš nepořádek, odezní, jakmile vám dojde, že své volno trávíte místo leštění polic tím, co je pro vás důležitější. Ať je to práce, rodina nebo koníčky. Ostatně v to, že čas je naše nejcennější devíza, věřil i Steve Jobs.

Čtěte také: 7 důvodů, proč už nikdy nestát ve frontě v supermarketu

Záruka cti
První bariéra překonána? Další vás čeká v podobě strachu, že do bytu, kde nemáte jen zmatek, ale i cennosti, pouštíte cizí osobu. A ta má po dobu vaší nepřítomnosti – což platí pro 90 procent klientů – volné pole působnosti. Pokud nejste matky na mateřské, jež zůstávají doma, snad vám uleví pocit, že „firma to vyřeší“. Ostatně nezvete si domů „neidentifikovatelné“ osoby, které jste našli ve Zlatých stránkách.

Oba startupy totiž svůj byznys budují na důvěře, a udělají tak první poslední, aby o ni nepřišly. LidskáSíla.cz své „dámy“ například tajně testuje, aby vychytala „mouchy“, a obě firmy také hlasitě deklarují ochotu stavět se k problémům čelem.

Něco se zničí? Paní na úklid zavolá do centrály, i kdyby šlo o rozbitý hrnek (což vám uhradí). Opačná strategie by je ostatně položila – kromě faktu, že tržby rostou hlavně při pravidelných úklidech, může reputaci v době internetu zničit jedna špatná recenze na Facebooku – podívejte se tady a tady.

Pohodlně z gauče
Obvolávat inzeráty v marné snaze najít někoho, kdo má čas zrovna, když to potřebujete, už nehrozí. Obě služby fungují na principu e-shopu, kdy si úklid od A do Z objednáte několika kliky na internetu. Stačí zadat datum a hodinu, počet místností nebo velikost bytu, zda požadujete služby navíc typu umytí oken či žehlení, a softwarová kalkulačka ve vteřině spočítá, kolik vás to bude stát.

Proces na webu se u obou liší pouze v detailech. Hlavní rozdíl je v tom, s kým se domlouváte třeba na změně termínu. Zatímco u LidskéSíly.cz řešíte vše přes zákaznickou linku, u Vykonám.cz vám po odeslání objednávky zavolá sama uklízečka. Osobně jsem s tím problém neměla – slečna ochotně souhlasila, že přijde o hodinu dřív. Podle Tomáše Lopašovského tím jeho startup získává na flexibilitě, pravdou ale je, že stejně pružně se můžete u konkurence domluvit přes zákaznický servis.

Zn. kvalitně
Že za své peníze dostanete kvalitu, zní jako samozřejmost. U služby, kde roli hraje lidský faktor, to ale bývá složitější. I na to si obě firmy vymyslely nástroje – za špatně provedenou práci dostanete kompenzaci a výkon vaší „paní na úklid“ navíc hodnotíte ve formuláři, který vám přijde na e-mail.

LidskáSíla.cz jde ještě dál – své lidi školí v tréninkovém centru, kde se učí úklidové fígle, a má trenéra, který namátkou kontroluje výsledek ještě před odchodem dotyčné z bytu. Podobnou cestu prý zkoušelo i Vykonám.cz, nakonec ale došlo k závěru, že důležitější než „robotický standard“ je pro klienta fakt, že si to se svou paní nastaví individuálně podle toho, co je pro něj důležité.

Největší zárukou kvality je nicméně pozitivní motivace – oba startupy svým lidem platí 110 korun na hodinu čistého, což je na českém úklidovém trhu s obvyklou sazbou mezi 55 a 80 korunami nezvyklé.

… a cenově s mírou
S ohledem na výši odměny se to zdá sice jako protimluv, faktem ale je, že díky nízkým maržím obou firem si jejich službu může dovolit i průměrně vydělávající člověk. Jednorázový úklid stojí u LidskéSíly.cz  169 korun na hodinu a pravidelný od 140 (hodiny jsou odhadem, prioritní je velikost bytu), zatímco u Vykonám.cz v obou případech 155.

Snadná platba
Platit online je dnes norma, rozdíl mezi oběma startupy je spíš v tom, kdy se tak stane. U LidskéSíly.cz platíte předem a daná částka v závislosti na výměře bytu se po spočítání webovou kalkulačkou už nemění, i kdyby „dáma“ úklid za jednu rundu nestihla (firma vám pak nabídne další termín pro dokončení úklidu). Nemusíte tak přemýšlet, jestli jí třeba nevědomky neplatíte i pauzu na kafe.

U Vykonám.cz vám naopak faktura přijde na e-mail až po úklidu – za reálný počet hodin, který u vás paní strávila. Jestli čas opravdu sedí a neplatíte víc, než musíte, si ale v případě, že při jejím odchodu nejste doma, nezkontrolujete. „Standardně ale paní pošle klientům sms nebo zavolá, že má hotovo, a později se s ním ohledně spokojenosti spojí i zákaznická podpora,“ vysvětluje Tomáš Lopašovský.

Sečteno podtrženo obě služby si zákazníky na trhu bezpochyby najdou. Podobně jako Rohlík.cz, Tesco online nebo Koloniál.cz v případě internetového prodeje potravin, ačkoli Češi tomuhle typu nakupování přicházejí na chuť zatím pomalu. Jenže pocit, že jste bez hnutí prstem vyřešili problém a navíc se věnovali důležitějším věcem, vyhrává. Aspoň u nás doma.

Čtěte také