Aktuální vydání magazínu Forbes

6 věcí, kterým se můžete věnovat v práci, když peněz máte už dost

Pošli to dál

V práci trávíme velkou část svého života. S kolegy se vidíme denně víc, než se svojí ženou nebo mužem a telefony se šéfem zpravidla trvají mnohem déle, než ty s rodiči. Práce je zkrátka důležitou součástí našeho života, a proto bychom ji měli mít rádi a měla by nás naplňovat. A Pokud už neřešíte peníze a pro peníze pracovat nemusíte, mám pro vás 6 doporučení, jak si svoji práci správně kořenit.

1. Využívejte svůj talent

Dosáhnout úspěchu je vždy snazší v té oblasti, ve které se cítíte jako ryba ve vodě. Lidé, kteří se věnují práci, jež je baví a ke které mají vlohy, jsou vždy mnohem úspěšnější než ti, kteří stejnou práci vykonávají pouze z povinnosti.

Žádný člověk nemá talent na všechno, a proto pokud cítíme, že náš talent spí a není rozvíjen, zatímco se věnujeme věcem, které nám nejdou a nebaví nás, měli bychom to změnit.

Čtěte také: Příručka správného šéfa: 5 rad, jak vést lidi a vycházet s nimi

Někdy je nutné začít hledat jinou práci, jindy stačí zaměřit se v rámci práce stávající na jinou oblast a původní úkoly delegovat na někoho jiného. Každý v sobě nosí unikátní talentové vlohy. Najděte je

2. Staňte se mentorem a vychovávejte

Věnovat se mentoringu je nejen velice záslužná a důležitá činnost pro další chod firmy, ale je to i činnost, která vás může
vnitřně naplnit.

Mentor je někdo, kdo dohlíží na služebně mladší osoby, vede je a zapracovává, učí je novým věcem, seznamuje je s tím, jak to ve firmě chodí. Být mentorem znamená nejen být vzorem, ale také např. podporovat kariérní růst svého chráněnce. Je to tedy velice těžká pozice, kterou ne každý zvládne.

3. Zefektivněte chod firmy

Efektivní chod firmy je asi snem každého člověka. Jak ho ale dosáhnout? To je složitá otázka a existuje na ni mnoho nejrůznějších odpovědí. V zásadě ale platí, že nejlépe se ho dá dosáhnout řízením lidské práce, nejcennějšího kapitálu většiny společností.

Čtěte také: Najděte si práci snů. 4 základní kroky, jak na to 

Určitě se tedy vyplatí věnovat pozornost výběru zaměstnanců, zaměřit se na jejich doškolování, nebát se například investovat peníze do založení firemní školky (která zaměstnance učiní spokojenějšími a loajálnějšími k firmě), pořádat teambuildingové akce. Popřemýšleje nad efektivní investicí do svých lidí. Jako nejúčinnější se ukazuje pomáhat jim v jejich osobních životech. Problémy doma umí snížit efektivitu práce až o 50 %.

4. Budujte hodnotu firmy

V malých firmách drží majitelé veškeré know-how a celá firma je vlastně v jejich hlavách – od vztahů s klíčovými zákazníky, přes technologie po znalost procesů. Avšak právě know-how je to, co má ve firmě cenu a proto je nutné ho předávat i ostatním.

5. Vytvářejte fungující týmy

Vložte své schopnosti do sestavování dobře fungujících týmů. Ty jsou základem úspěchu. Umět správně vybrat, motivovat a případně vést skupinu lidí tak, aby dokázala spolupracovat, komunikovat a navzájem se inspirovat, není snadné a vy to můžete dokázat a realizovat se v tom. Ve vašem týmu by měla namísto otevřené kritiky fungovat „kultura zpětné vazby“. Všichni členové by měli mít možnost naprosto otevřeně sdělovat své návrhy, nápady, myšlenky nebo pocity.

6. Založte pobočku v rozvojové zemi

Rozhodnete-li se pomoci v rozvojové zemi, zlepšíte tím nejen život tamních lidí, ale i image své firmy na trhu a u veřejnosti. A zvýšíte i loajalitu svých zaměstnanců, protože pro velké množství lidí je společenská odpovědnost důležitá.
Rozvojové země potřebují k růstu nejen funkční stát a aktivní občanskou společnost, ale i příznivé podnikatelské prostředí. Využijte svoji nezávislost pro blaho dalších.

Čtěte také