Aktuální vydání magazínu Forbes

6 způsobů, jak přežít den blbec. A „dýchat zhluboka“ vám neradíme

Pošli to dál

Určitě už se vám to taky stalo… Celý den je špatně, kolegové vás štvou a šéfa byste nejradši zastřelili. Těžko se pak nepropadá depresi. Jak to ale zvládnout, když obvyklá rada „Dýchej zhluboka, uklidni se a přenes se přes to“ snad nikdy nikomu nepomohla?

Melody Wilding, uznávaná newyorská terapeutka a specialistka na psychologii pracovního procesu, tvrdí, že nejdůležitější je soustředit se na změnu způsobu, jakým reagujeme.

„Jde o klasický příznak takzvaně ‚šťastného zaměstnance‘, který ze všech stran slyší, jak by ho měla práce naplňovat a jak by ji měl dělat efektivně a rád. Jakékoliv negativní pocity, jež se v zaměstnání dostaví, pak spousta lidí bere jako něco nežádoucího, čeho se musí okamžitě zbavit. Tak žhavé to ale zdaleka není,“ říká pro server Fastcompany.

Tady je šest možností, jak přežít „den blbec“.

Uvědomte si, co si myslíte
Když je celý den všechno úplně špatně, zkuste se zamyslet, proč přesně si to myslíte, a snažte se to změnit. Jakmile totiž jednou usoudíte, že den je nanic, váš mozek začne automaticky hledat fakta, která tuto teorii potvrzují a vaši depresi ještě prohloubí. Než si to stačíte uvědomit, spustíte lavinu domněnek, omylů a nedorozumění, které katastrofu dovrší.

Oprostěte se od vlezlého a nekonkrétního „všechno je špatně“ a přesně pojmenujte, jak a proč se cítíte. Udělali jste chybu, kvůli níž si připadáte jako špatný týmový hráč? Stalo se něco, kvůli čemu jste začali pochybovat o sobě nebo o svém okolí? Pokud pocit konkretizujete a dáte mu jméno, pomůže vám to zachránit zbytek dne, který by jinak „blbá nálada“ mohla nakazit.

Udělejte si seznam deseti věcí, které se daří
Fajn, nemusí jich být zrovna deset, ale aspoň si do ruky vezměte propisku a vyvraťte přesvědčení, že se vám nic nedaří. Napište si seznam všech věcí, co se dnes podařily nebo co běží podle plánu. A počítá se cokoliv. Měli jste ráno dobré kafe? Šup s ním na seznam. Udělali jste, co bylo ve vašich silách, abyste splnili něčí zadání? Připište to! Nejde sice o klasický seznam úspěchů, ale podpoří vás v pocitu, že aspoň něco dnes vychází.

Najděte si něco, co vás rozesměje
Pořádně se zasmát je na jakékoliv chmury samozřejmě tou nejlepší obranou, říká psycholožka Pauline Wallin. Sami víte nejlépe, co vás rozveselí – vtipný kamarád, video s kotětem nebo epizoda nějakého sitkomu – je to na vás. A kdyby náhodou všechno selhalo, zkuste si představit, jak bude to, co se vám dnes nedaří, vypadat vtipně s odstupem času. „Z největších průšvihů se v průběhu let stávají ty nejlepší historky,“ připomíná Wallin.

Zkuste něco za něco
Pokud máte v den, kdy se vám nedaří, možnost všechno zabalit a začít zítra znovu, je to samozřejmě taky řešení, ale existuje i efektivnější varianta. Zkuste upustit od toho, na čem zrovna ztroskotáváte a co vás uvádí do letargie, a přejděte na snadnější nebo zábavnější úkol. Ve špatné dny, kdy se sotva ploužíte, moc efektivní asi nebudete, ale jestli máte možnost dělat aspoň takovou práci, u které vypnete a nebudete muset přemýšlet, rozhodně tuto možnost zvažte. Domů se vrátíte alespoň s malým vítězstvím, které může zlepšit zbytek dne (a nezapomeňte si tenhle úspěch zapsat na seznam z bodu č. 2). 

Zajděte za někým, komu se můžete svěřit
Špatné dny vyžadují posily. Asi už budete vědět, komu z kolegů nebo kamarádů nebude vadit, když ho v pár větách seznámíte s tím, proč máte mizerný den. Buď vám pomůže najít řešení nebo vás aspoň vyslechne. Jakmile takovou pomoc využijete, v problému se zbytečně nepitvejte. Vyslechněte si druhý názor a běžte dál. Není ani tak otravné požádat sem tam o radu, jako nepřestat obtěžovat člověka, jenž vám poradil, s tím, že jeho rady nefungují.

Vyrazte do zeleně
Jestli můžete aspoň na chvíli zmizet z kanceláře, zamiřte někam do parku nebo aspoň městského sadu. Pointa je v tom, abyste v mozku vyvolali zdání, že jste opravdu v přírodě. Studie publikovaná v časopise Landscape and Urban Planning zjistila, že u lidí, kteří se 50 minut procházejí přírodou, se oproti lidem trávícím stejný čas procházkou po městě významně snižuje stres, míra úzkosti i dalších negativních emocí. Flirtování s přírodou vám zkrátka udělá lépe, i když se pak ještě musíte do kanceláře vrátit.

Čtěte také