Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
Team-working done

7 způsobů, jak ze svých lidí uděláte namotivované dříče

Pošli to dál

Každý chce, aby jeho společnost vydělávala, aby byla lepší než konkurence a aby zaměstnanci pro firmu dýchali. Mnohdy však právě lidem dojde dech. Co s tím? Starejte se o ně. Jen lídři, kteří se o své lidi zajímají, z nich dokáží dostat maximum.

Nemusíte být ani odborníkem v oboru a ani nejchytřejší člověk v kanceláři. Úspěšný lídr totiž dokáže spojovat lidi lepší, než je on sám. Ukázat jim směr. Inspirovat je a motivovat, aby ze sebe dostali to nejlepší. Mnohdy lidé odpovědi na své otázky najdou uvnitř sebe a na vás je, je tam nasměrovat. Stačí vám k tomu těchto 7 jednoduchých kroků:

1. Vybudujte firemní kulturu

Vaši lidé musí znát jasně formulované klíčové hodnoty firmy a strategické plány pro příští roky. Proberte je s nimi někde venku, mimo kancelář, třeba někde na teambuildingu.  Mluvte o stávající firemní kultuře i o tom, kam chcete firmu posunout. Když nejste rozený řečník, využijte třeba pomoci moderátora.

2. Dohodněte pravidla

Pokud došlo k problému a vy jste nuceni jednat, popište konkrétně negativní jevy, mluvte s důrazem, ale bez agresivity. Hodně se ptejte a nechte vaše lidi, aby vám přinesli návrhy, jak situaci řešit. V tomto případě chtějte slyšet, jak by si představovali svoje další zapojení do práce. Pokud budou návrhy reálné, tak je využijte. Pokud reálné nebudou, navrhněte svoje řešení.

3. Mapujte motivaci svých lidí

Během debat o vnitřním prostředí firmy a nutných změnách se dostanete k otázce motivace. Preventivně v roli šéfa veďte se svými lidmi jednou za rok motivační pohovor. Nebo třeba na výjezdním zasedání. Proč? Abyste zjistili, co se u vašich zaměstnanců děje a jak vypadá jejich aktuální situace, záměry a plány. Motivace se mění a vy s tím musíte počítat.

4. Dávejte lidem jasné úkoly

Úkoly srozumitelně vysvětlujte, ať jsou co nejkonkrétnější, přesně specifikované a přiměřeně dosažitelné. Pak jsou pro vaše lidi motivující a v dobrém slova smyslu jsou pro ně i výzvou.

Nezapomínejte své lidi ocenit a uznávat. Stanovte jasný a spravedlivý systém hodnocení, ovlivněný pouze pracovním výkonem a nezapomínejte, že vaši lidé potřebují opakovanou a otevřenou zpětnou vazbu k práci a ocenění dobrého výkonu.

5. Nezapomeňte na zpětnou vazbu

Správně pracovat se zpětnou vazbou dokáže jeden člověk z deseti. Lidé ji často vnímají jako kritiku a berou si ji příliš osobně. A často ji také velmi osobně vyjadřují, takže ten druhý se spíše naštve, místo aby si z ní vzal to dobré. Správná zpětná vazba má jít proti konkrétní věci – třeba výkonu, projevu, situaci – nikdy ne proti člověku. Má být konstruktivní a věcná, nikoliv zraňující a osobní. Velmi proto záleží i na formulaci, kterou použijete. „Nevadí mi, co řekl, ale jak to řekl“ tady platí dvojnásob.

6. Změna se může vyplatit

Jasně svým lidem vymezte odpovědnost. Tedy rozumnou míru jejich zapojení do rozhodování a podporu nápadů, aby byli vyslyšeni a měli možnost ovlivnit svoji práci. Další z klíčových hodnot firmy je spolupráce, participace či vzájemná pomoc. Říct se to dá různě. Povolte otevřenou komunikaci mezi vámi a jimi.

Někdy je žádoucí stanovit i rozmanitost. Co si pod tím představit? Rotace, stáže, možnost změny pracovního prostředí, kolektivu i podmínek práce. Podporu flexibility, inovativnosti a kreativity. Mnozí lidé chtějí kariérní růst. Šplhat po pomyslném žebříčku a mít možnost osobního i profesního rozvoje. Nabídněte jim to s jasnými pravidly.

7. Přizpůsobte práci lidem, nikoli lidi práci

Vaši lidé se někdy nemusejí cítit dobře ve svých pozicích. Nenuťte je, ale raději sáhněte po řešení a zkuste vymyslet, co by vám i jim mohlo vyhovovat, pokud o vzájemnou spolupráci stojíte.

Sečteno podtrženo, na motivaci stačí aplikovat „selská pravidla“: Lidi musí mít jasno, co dělají a proč. Musí být oceňováni a musí je práce bavit. Naučte se to a nemusíte být ani odborník, ani extrovert a vaši zaměstnanci vás budou brát jako pravého lídra a pro vaši firmu se doslova přetrhnou.


Od Olgy Medlíkové čtěte také: 

Považujete formality v práci za přežitek? Omyl. A dobří šéfové to vědí

 

Čtěte také