Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
morning

8 věcí před osmou: tyhle ranní návyky vám pomohou dosáhnout vašich snů

Pošli to dál

Život je čekání na to, kdy se naše sny změní ve skutečnost, glosoval kdysi francouzský literát Victor Hugo tendenci lidí zapomínat na vlastní aktivní seberealizaci. Pokud si na ni ale každý den nevyhradíte záměrně čas, rozmělní se váš život ve stereotypu a rutině a až ve stáří zjistíte, že všechno nějak rychle uteklo, píše server Medium a nabízí několik tipů, jak se hned po ránu dostat z módu přežívání ze dne na den do nastavení, díky kterému si začnete plnit své sny.

Stačí k tomu přitom málo – osvojit si několik ranních návyků, které vám pomohou změnit životní rytmus. A ačkoli se seznam jeví jako dlouhý, ve skutečnosti je velmi jednoduchý:

  • Vstaňte
  • Vylezte z postele
  • Dostaňte se do optimálního tempa
  • Jezte to, co vaše tělo potřebuje
  • Připravte se
  • Soustřeďte se
  • Mějte cíl
  • Dosáhněte ho

Dopřejte si aspoň 7 hodin spánku

První zásada zní sice banálně, ale ve skutečnosti je klíčová. Spánek je stejně důležitý jako jídlo a voda, přesto spí miliony lidí málo nebo nekvalitně. Podle americké Národní nadace pro výzkum spánku trpí téměř 40 milionů Američanů 70 různými druhy spánkových poruch. A skvěle na tom nejsou ani Češi. Idálních 7 až 8 hodin spánku si dopřeje jen 6 lidí z 10, zjistil průzkum společnosti ppm factum research.

Což zároveň znamená, že řada z nás bojuje během dne s ospalostí, která se projeví na kvalitě práce. Hřešit na spánek bychom přitom neměli už proto, že zlepšuje pamět, zvyšuje délku života, podpoří kreativitu a schopnost koncentrace, snižuje pravděpodobnost vzniku obezity a nástup deprese, a navíc zmírňuje stres.

Pokud zkrátka nezačnete zdravě spát, nemá smysl ani pokračovat ve čtení tohoto článku. Klidně přitom můžete vstávat v pět ráno, jen se předtím snažte jít do postele v deset, a ne po půlnoci. Podstatou je dopřát tělu možnost regenerace.

Pokora a otevřená mysl

Po kvalitním spánku jsou pokora a otevřenost vůči novým zkušenostem další důležitou podmínkou, abyste získali, co chcete. Zaručují totiž vděk za to, co už máte, a svět se pro vás navíc stane něčím jako truhlou s pokladem – každá další šance poznat něco nového vás obohatí, a vy tak vytěžíte z toho, co vám svět může nabídnout, maximum. Příležitostí jsou kolem tisíce.

Intenzivní fyzická práce

Že je pohyb zdravý, je známá věc, kromě toho ale fyzické cvičení dokáže podle studie Stanfordovy univerzity nakopnout i kreativitu a výkonnost v práci. Není tak divu, že si řada úspěšných lidí udělala z pohybu každodenní zvyk.

Kurt Vonnegut si například dělal procházky do sousedního města, plaval a dělal sklapovačky a kliky, Richard Branson každé ráno běhá a skladatelé Beethoven a Čajkovskij ušli denně několik kilometrů. Nemusíte přitom hned běžet do posilovny, na vyčištění hlavy totiž stejně dobře poslouží i manuální práce, třeba na zahradě. V zásadě tělu dopřejte jakýkoli pohyb, který mu udělá dobře.

Zařaďte do jídelníčku víc bílkovin

Donald Layman, profesor a výživový specialista z univerzity v Illinois, doporučuje sníst k snídani jídlo s obsahem alespoň 30 gramů bílkovin, a to nejpozději 30 minut poté, co vstanete. Potraviny bohaté na proteiny zasytí tělo na delší dobu a taky udržují vyrovnanou hladinu cukru v krvi, což váš spolehlivě ochrání před návaly hladu. Pohlídejte si, aby aspoň 40 procent energetické hodnoty snídaně tvořily bílkoviny – dejte si třeba dvě až tři vejce (jedno obsahuje 6 g bílkovin), krůtí šunku nebo sýr cottage. Případně si udělejte proteinový nápoj a těm, kdo nesnášejí laktózu, pomůžou zase luštěniny, ořechy a semínka.

Dejte si studenou sprchu

Americký řečník a motivátor Tony Robbins začíná každý den skokem do bazénu o teplotě necelých 6 stupňů Celsia. Proč to dělá? Rychlý ponor do studené vody má totiž velmi pozitivní vliv na zdraví. Pokud to děláte pravidelně, zlepšíte si funkce imunitního systému, bílých krvinek i krevního oběhu. Užitečný může být i při hubnutí, protože zrychluje metabolismus, a pomoci může i při depresi – studená voda totiž podpoří vyplavení serotoninu a dopaminu, které přispívají k pocitu štěstí.

Jestli už při představě ledové vody jektáte zuby, zkuste tip Robbinse, který radí jít do toho po hlavě. „Vybral jsem si bazén, protože je snazší odhodlat se k jednomu skoku než pomalu umírat při postupném namáčení do studené. Prvních 20 vteřin se o vás sice pokouší infarkt, ale pak to najednou přejde a jste v pohodě. Se sprchou je to stejné. Prostě tam vlezte a pusťte ji najednou,“ říká Robbins, kterému prý tenhle trik pomohl k sebeovládání a rychlejšímu kreativnímu myšlení. Udělejte si tak službu a hned ráno vylezte ze své komfortní zóny – do sprchy. Efekt je jistý.

Čtěte kvalitní věci

Obyčejní lidé chtějí zábavu, výjimeční lidé poznání. Je známá věc, že většina z úspěšných lidí, které jste zvyklí vídat v televizi a novinách, čte. Obvykle zvládnou alespoň jeden titul týdně a před ostatními získávají obrovskou výhodu. Permanentně se totiž učí.

Zní to možná nepravděpodobně, ale jde to snáz, než myslíte. Pokud nemůžete nebo nedokážete tak rychle číst, pořiďte si audioknihu a dopřejte si nějaký kvalitní text, zatímco jdete do práce nebo školy. Stačí 15 až 30 minut každé ráno a časem budete mít načtené desítky knih. Budete pak schopni diskutovat hned nad několika tématy a hlavně budete schopni účelně přejít z jednoho na druhé. Možná vás překvapí, jak to dokáže změnit vnímání světa.

Víte, co chcete? Hoďte to na papír

Napište si seznam životních cílů – těch dlouhodobých i těch krátkodobých – a najděte si každý den aspoň pár minut, abyste si je znovu přečetli. Jestliže je budete mít před očima každý den, budete vědět, kam jdete, a přemýšlením o nich se jim budete snažit přiblížit – až se jednou splní. Dosahování cílů není zmatek ani náhoda. Jde o přesné dodržení předem daných kroků bez ohledu na to, jak nemožné se zdají. Ostatně kdo jiný než vy by je pro vás měl určit?

Udělejte denně aspoň jednu věc pro svůj dlouhodobý cíl

Vůle je jako svaly. Když se zatěžuje, časem se unaví. Podobně se za nějakou dobu vyčerpá i schopnost dělat důležitá rozhodnutí ohledně našeho života. Jinými slovy čím víc rozhodnutí denně uděláte, o to méně kvalitní budou. Proto je dobré zabývat se závažnými věcmi hned zrána. Pokud je odložíte, už je neuděláte. Když totiž budete vyčerpaní, najdete si milion výmluv, proč to nechat až na zítra – což znamená nikdy.

Vaší mantrou se tak musí stát heslo „to nejtěžší na začátek“. Udělejte jako první to, co je nejvíc potřeba, a denně to opakujte. Pokud uděláte každý den aspoň malý krok ke splnění svých cílů, uvidíte, že se za chvíli nebudou zdát tak nedostižné.

Čtěte také