Tesla a Adler Czech. Dvě zcela rozdílně známé a diametrálně orientované firmy. První je americká, která je průkopníkem světového rozvoje elektromobility, druhá česká, která zaplavuje světový trh reklamním textilem. Obě přesto minimálně jedna věc spojuje – touha po energetické soběstačnosti.

Tesla, kterou vede americký podnikatel Elon Musk, si tento sen plní v aktuálně dostavované nevadské továrně Gigafactory, jež se má díky fotovoltaice a velkokapacitním bateriím umožňujícím skladování elektřiny stát samostatným energetickým ostrůvkem v poušti.

Čtěte také: Tesla chce stavět Gigafactory v Evropě. Česko dává smysl díky zásobám lithia

Adler Czech má podobné plány. Česká firma se sídlem v Ústí nad Labem a logistickým centrem v Ostravě by se ráda stala energeticky nezávislou firmou, jejíž provozy bude kompletně pohánět energie získaná ze slunce. A už k tomu podnikla i první kroky – na střechu svého ústeckého sídla instalovala první fotovoltaickou elektrárnu (dodavatelem je firma Prosolar), která se má stát jedním ze základů budoucí energeticky soběstačné firmy.

„Nerad tyto věci vykřikuji do světa, protože dnes to v rámci CSR (Corporate Social Responsibility – Společenská odpovědnost firem) vykřikuje kde kdo, ale jen málokdy to opravdu přemění v realitu,“ začíná pro Forbes opatrně vysvětlovat šéf firmy Radek Veselý.

adlerinst

Osazování střechy sídla Adler Czech solárními panely.

Jenže Adler se v tomto ohledu od většiny firem opravdu liší. Zárukou budiž i to, že zakladatelem a spolumajitelem je ústecký podnikatel a zastupitel Martin Hausenblas, který je dnes možná více vidět ve spojení se svým dalším projektem – mobilní aplikací pro online objednávání taxi Liftago.

Čtěte také: Zakladatel Liftaga Martin Hausenblas: Jak jsem vydělal svůj první milion

Ta s sebou nese také ekologický přínos – optimalizací jízd taxíků (zákazník si přes mobilní aplikaci vybírá většinou nejbližší vůz od místa, kde se nachází) snižuje dojezdové časy a tím i množství výfukových zplodin ve městě. A sám Hausenblas se také řadí k velkým fanouškům právě podnikatele Elona Muska a k jednomu z prvních vlastníků automobilu s nulovými emisemi Tesla v České republice.

mh

Martin Hausenblas

„Adler se dlouhodobě snaží fungovat odpovědně,“ tvrdí Veselý. Jeho firma už proto několik let využívá systémy, které zefektivňují provoz jejích budov a zároveň tím mimo jiné snižují ekologickou zátěž.

Ústecká firma se zhruba 800milionovým ročním obratem například implementovala nový systém nakládání s odpady, který spočívá v recyklaci a prodeji již nepotřebného materiálu nebo měří online spotřebu energií (elektřina, plyn), aby zabránila případným únikům, což ve výsledku prospěje nejen životnímu prostředí, ale povede i k finančním úsporám podniku.

„Nejen, že nás to zahřeje u srdíčka, ale má to pro nás i finanční efekt,“ potvrzuje Veselý.

Orientace firmy je nyní nejlépe zřetelná u zmíněného nového sídla zkolaudovaného loni v únoru, které se nachází u polí na okraji Ústí nad Labem. Novými technologiemi je prošpikovaná, čehož si možná na první pohled nevšimnete. Od prosince už ale je v tomto směru nápadnější.

„Nová administrativní budova byla naprojektovaná s velmi nízkou energetickou náročností a už dnes má například tepelné výměníky pro potřeby rekuperace a od konce roku je nově osazena solárními panely,“ popisuje Veselý.

adlersol

Osazování střechy sídla Adler Czech fotovoltaikou.

Nová fotovoltaika pokryla v podstatě celou plochu vodorovné střechy a dohromady nyní disponuje výkonem 42,2  kWp, který by teoreticky měl pokrýt třetinu celkové energetické spotřeby budovy. „Nyní vše testujeme a monitorujeme spotřebu v průběhu dne, abychom mohli v budoucnu zajistit hladký provoz i tehdy, pokud slunce příliš nesvítí,“ vysvětluje Veselý.

Čtěte také: Letiště na solární pohon? Nejnovější otevřeli v Jihoafrické republice

Jenže k zajištění hladkého soběstačného provozu bude do budoucna potřeba ještě jeden systém. Konkrétně baterií, do kterých se bude ukládat elektřina pocházející ze slunce. Možná si správně představíte úložné baterie Powerwall od Tesly, ti znalejší pak třeba SaveBox HOME od české firmy Fitcraft energy. „Dnes nám podobné baterie ještě nedávají finanční smysl. Věříme ale, že se současným boomem už brzy budou ekonomicky zajímavé,“ říká šéf Adleru.

A tady se oklikou dostáváme opět k velké vášni zakladatele firmy Martina Hausenblase, kterou jsou elektrovozy. Solární panely a úložné baterie by totiž v budoucnu neměly jen zajistit energetickou soběstačnost firmy, ale také nabíjet její vozový park.

„V současné době se v rámci našeho firemního vozového parku snažíme využívat také elektrovozy,“ potvrzuje Veselý s tím, že Adler v průběhu ledna pořídí již druhý elektromobil. Opět ale jedním dechem dodává, že pro plány Adleru současné ceny elektrovozů, ale zejména jejich dojezdy, zatím nedávají ekonomický smysl. „Věříme ale, že do pár let bude tohle vše realizovatelné,“ říká Veselý.

A pokud tento pilotní projekt firmy se zhruba 200 zaměstnanci bude úspěšný, podobné novinky čekají i jeho sklad v Ostravě, kde vše vzhledem k větší energetické náročnosti skladu dává větší ekonomický smysl. „Snažíme se být připraveni na budoucnost, jelikož podle nás to opravdu budoucnost bude,“ dodává Veselý.

Kromě energeticky soběstačných provozů mohou mít Adler a Tesla ale společnou i další věc – místo jejich působení. Druhá plánovaná továrna amerického výrobce vozů s označením Gigafactory 2 má vzniknout v Evropě a Česko by vůbec nemuselo být bez šancí, jak jsme nedávno informovali.

A právě Hausenblas je jedním z těch, kteří začali o zájem Tesly bojovat. Jako zastupitel ústeckého magistrátu se začal zasazovat o to, aby evropská továrna Tesly opravdu zakotvila v Česku, a to nedaleko sídla Adler Czech, tedy na kraji Ústí nad Labem. Minulý pátek tak na magistrátu s přičiněním Hausenblase a na pozvání primátorky Věry Nechybové usedli k jednomu stolu zástupci státu, kraje i samotného města včetně představitelů univerzit (UJEP, ČVUT) nebo technologického parku Nupharo.

16174892_10212177135849869_5586414415512050688_n

Gigafactory v Ústí nad Labem. Sen, nebo blízká realita? Zdroj: FB Martin Hausenblas

„Shodli jsme se společně na tom, že se budeme ucházet se vší rozhodností o přitažení Gigafactory Tesla Motors do Ústí nad Labem. Máme totiž zcela mimořádné podmínky. Zdroj lithia, vhodný brownfield, v sousedství letiště, inženýrské sítě, strategickou polohu mezi Prahou a Drážďany, D8, plánovanou zastávku vysokorychlostní trati v centru města, dvě univerzity a lidský potenciál, sousedství krajského města i blízkost dalších zákazníků z řad automobilek,“ uvedl Hausenblas po pátečním jednání prostřednictvím svého facebookového profilu.

Kdyby zde nakonec Gigafactory vyrostla, podle odborníků se nedá čekat, že by v našich podmínkách mohla být stejně jako ta americká energeticky soběstačná. I tak by ale díky zdejší přítomností mohla více ovlivnit české prostředí a svým přístupem inspirovat nejen Adler, ale i další české firmy.