Patříte k těm lidem, kteří neradi létají ekonomickou třídou? Přijde vám, že nemáte dost velký prostor na to, abyste si udělali pohodlí? Pak se připravte na to, že v budoucnu bude pravděpodobně ještě hůř. Airbus si totiž k 1. říjnu nechal patentovat nový systém rozmístění sedaček do dvou pater.

aeroplane seats2

Tahle vychytávka mu sice umožní dostat na palubu větší počet cestujících, ale podle všeho na úkor jejich pohodlí. A nejen to, Airbus chce uspořit co nejvíce prostoru, a tím také snížit náklady na provoz. To ostatně vyplývá i ze zprávy pro Americký patentový úřad: „Dopravci žádají co největší efektivitu v letecké přepravě, proto klademe důraz na ekonomičtější uspořádání sedadel. Vymysleli jsme nový způsob řazení sedadel do mezaninu a využili tak doposud volný prostor v horní části letadla,“ píše se v žádosti.

airbus

Nejde přitom o první návrhy netradičního rozmístění sedadel. V létě si nechal výrobce interiérů Zodiac Aerospace patentovat hexagonální uspořádání sedaček orientovaných cik cak – střídavě po směru a proti směru letu. Cestující by se tak dívali po celou dobu letu do obličeje dalším dvěma pasažérům.

airbus 1

Dalším ne příliš šťastným návrhem je zúžení sedadel tak, aby se jich v Airbusu A380 vedle sebe vešlo jedenáct. Doposud vedle sebe sedí maximálně deset lidí. Tenhle model byl představen na letošním veletrhu Aircraft Interiors Expo v Hamburku.

Pro letecké společnosti je levnější změnit uspořádání interiéru než stavět nová, větší letadla. Můžeme se v budoucnu dočkat letů třeba i na stojáka? Možná ano, ostatně takový nápad měl už před šesti lety čínský dopravce Spring Airlines nebo v roce 2010 nízkonákladová společnost Ryanair.