Vánoce budou sice až za tři měsíce, Amazon je ale minimálně pro americké pěstitele stromů uspořádal už teď. Před pár dny totiž oznámil, že do své online nabídky na tamním trhu zařadí novou položku – vzrostlé a živé vánoční stromky, které těm, kdo si je objednají, samozřejmě doručí až domů.

Čtěte také: Služba Amazon Prime má desetkrát více uživatelů než Česko obyvatel

Internetový gigant, který to loni zkusil už s malými stromečky, údajně plánuje tentokrát nabízet ty vyšší než dva metry, a to už od listopadu. A zatímco vstup Amazonu na nový trh obvykle vyvolává strach, tohle je pro stromkový průmysl vítaná zpráva. Už dlouho totiž bojuje s pohodlím stále rostoucího počtu lidí, kteří si místo živých stromků raději pořizují ty umělé.

Pro Amazon představuje prodej stromků krok na tenký led. Americká National Christmas Tree Association (NCTA), jejíž síť zahrnuje velká a malá zahradnictví, odhaduje, že nejvyšších tržeb dosáhli prodejci s 3,9 miliardy dolarů v roce 2016, přičemž prodej živých stromků obstaral zhruba dvě miliardy. Už tehdy ale impozantně rostl prodej těch umělých – z 12,5 milionu kusů v roce 2015 se celkový počet vyšplhal na 18,6 milionu.

Tim O′Connor, výkonný ředitel stromkové asociace, nicméně věří, že zapojení Amazonu dokáže tenhle trend zvrátit a přitáhnout pozornost zákazníků opět k čerstvým stromkům. Momentálně se v USA online prodává jenom jedno až dvě procenta pravých stromků, jde tedy o hodně zanedbaný kanál. O′Connor je přesvědčený, že s pomocí Amazonu dokáže stromkový průmysl přilákat celou novou kohortu nakupujících.

„Lidé, kteří si vybírají umělý stromek, to dělají zejména kvůli svému pohodlí,“ říká O′Connor. „Amazon dokáže přemostit mezeru pro ty zákazníky, kteří potřebují vyřešit tuhle svoji potřebu a zároveň přece jen preferují pravé stromky.“

Podle NCTA se v průměru 29 procent pravých stromků prodá v nákupních řetězcích a dalších 20 procent na maloobchodních pozemcích. Těmto prodejním lokalitám může konkurence Amazonu uškodit, protože k sobě přetáhne ty zákazníky, kteří sice pravý stromek chtějí, ale už jim tolik nesejde na jeho výběru.

Zákazníky, kteří si užívají atmosféru tradičního amerického způsobu vybírání stromu – venku na mrazu a za zvuku koled, podle O′Connora ale nabídka Amazonu nezviklá. „Lidé jedou ven do zahradnictví kvůli zážitku. Překvapilo by mě, kdyby raději zůstali doma a objednávali přes počítač.“

„Amazon nepřeválcuje žádnou z existujících maloobchodních prodejen,“ je si jistý i Greg Rondeau, manažer prodeje v Holiday Tree Farms, oregonském velkoobchodu, který ročně prodá téměř milion stromků. „Zážitek z nákupu stromku je obrovský. Každý stromek je trochu jiný a o tom to je – vybrat si perfektní přesně pro vás. A to Amazon nikdy nabídnout nedokáže. Ale dokáže zazáplatovat díru, která tu v posledních letech vznikla,“ věří.