Aplikace pro chytré telefony se staly miliardovým byznysem, a tak jsou informace o tom, jak tyto aplikace používáme, stále cennější. Podle nedávno zveřejněné studie společnosti App Annie vzrostly v loňském roce tržby z reklam v aplikacích a z prodeje aplikací samotných o 70 %.

Možná nejzajímavějším zjištěním téhle studie je ale objev jednoho zásadního rozdílu mezi typem preferovaných aplikací na americkém trhu a mimo něj: v USA lidé tráví nejvíce času na sociálních aplikacích, především pak Facebooku a Instagramu, zatímco mimo Spojené státy je populárnější instant messaging (IM).

Čtěte také: Facebook se rozhodl, že už se bez něj neobejdete

Konkrétně studie ukazuje, že američtí uživatelé smartphonů s Androidem používají sociální aplikace častěji než IM, přičemž nejčastěji jde o Facebook. Na všech ostatních trzích ale IM sociální aplikace trumfuje. V Německu a Spojeném království uživatelé nejčastěji používají WhatsApp, zatímco v Japonsku vede Line a v Jižní Koreji zase vítězí KakaoTalk.

Studie App Annie zkoumala od ledna do března 5 trhů, a to USA, Spojené království, Německo, Jižní Koreu a Japonsko. Při posuzování smartphonů využívajících Android studie rozdělila aplikace podle kategorií na Google Play tak, jak je určili sami vývojáři, např. sociální aplikace, komunikační nástroje, noviny a časopisy, nástroje, hry atd.

Závěry výzkumu vysvětlují, proč se Facebook nedávno tolik zaměřil na IM, říká Sephi Shapira, CEO MassiveImpactu, tedy firmy, která se zabývá efektivitou reklam na mobilních zařízeních. Že Facebook loni koupil WhatsApp za 18 miliard dolarů a že otevřel svůj Messenger vývojářům, reflektuje záměr tohoto giganta na poli sociálních sítí vypěstovat si větší základnu uživatelů využívajících IM.

Nejčastěji používané aplikace pro Android v USA byly Facebook, prohlížeč Chrome a Snapchat. Podle čistého času stráveného používáním zaujímají přední místa Facebook, prohlížeč Chrome a Instagram. V App Annie přitom brali Facebook jako takový a Facebook Messenger jako dvě samostatné aplikace.

„Američtí uživatelé Androidu se přiklánějí spíše ke komunikaci skrze sociální sítě, zatímco uživatelé na jiných trzích, především pak v Německu, Japonsku a Jižní Koreji lehce preferují přímou komunikaci jednoho s jedním či jednoho s menší skupinou,“ píše se ve studii.

Výsledky amerických uživatelů iPhonů rovněž ukazují, že Facebook je populárnější než IM aplikace; Facebook měl více aktivních uživatelů než jakákoli jiná aplikace kromě her. V Japonsku pak vyhrává Line, v Jižní Koreji KakaoTalk a WeChat vede v Číně.

Existuje hned několik důvodů, proč lidé mimo Spojené státy používají IM více než sociální aplikace jako Facebook, tvrdí Shapira. Jedním z nich je spotřeba dat. Facebook spotřebovává mnohem více dat než většina IM aplikací, protože bývá zatížen reklamami. Na zatím stále se rozvíjejících trzích bývá populární systém, kdy klienti platí jen za to, co reálně využijí. Díky tomu jsou IM aplikace atraktivnější minimálně z hlediska ceny, říká Shapira.

Ve Spojených státech, Spojeném království a Německu byl Facebook hned po YouTube největším žroutem dat, a to nejspíš kvůli automaticky se přehrávajícím videím.

Vítězství IM nad Facebookem mimo USA pravděpodobně také napomáhají současné trendy mezi tamní mládeží.

„Dnešní děti už Facebook nebaví,“ pokračuje Shapira. „Ten býval in někdy v roce 2008. Na rozvíjejících se trzích mnoho mladých uživatelů Facebook přeskakuje a používá rovnou IM.“

Tím, že Facebook otevřel svůj Messenger vývojářům, se rychle rozšiřují jeho možnosti sdílení vizuálního obsahu od videoklipů přes smajlíky až po obrázky GIF. Na asijských trzích je ale Messenger daleko za službami jako Line, WeChat nebo KakaoTalk, které již dlouho zahrnují služby, jež Messenger nabízí až dnes. Zdali příval nových funkcí pomůže Messengeru upevnit svou pozici v Asii nebo zda k tomu přispěje koupě WhatsApp, bude zajímavé sledovat.