Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
hrnek postel done

6 aplikací, se kterými se vám bude lépe spát

Pošli to dál

Každý, kdo někdy nemohl usnout, velmi dobře ví, že nespavost je mrcha. Když se nevyspíte ideálních 7—8 hodin, tak můžete být méně pozorní a naopak více podráždění. A to ani nemluvím o tom, jak po probdělé noci vypadá váš zevnějšek. Navíc je vědecky dokázáno, že kdo málo spí, má zvýšený sklon k depresím, a to až desetinásobně. Zkrátka a dobře, kvalitní spánek je celkem užitečný. Ne vždy se ale dostaví sám od sebe.

Co s tím? Pokud nechcete každý den popíjet červené víno, můžete vyzkoušet těchto 6 mobilních aplikací. I s nimi byste měli spát, jako když vás do vody hodí.

Sleep Cycle

Lidský spánek je rozfázován do šesti spánkových cyklů — od bdění až po hluboký spánek — které se během noci stále střídají. Pokud vás budík probudí zrovna ve chvíli, kdy jste v hlubokém spánku, budete se cítit nevyspalí a rozladění, a to i pokud jste spali vcelku dobře.

Mobilní aplikace Sleep Cycle je budík, který na základě monitorování vašich pohybů dokáže odhadnout, v jaké spánkové fázi zrovna jste. Na aplikaci si pak nastavíte rozmezí, v jakém byste se rádi probudili. Například mezi šestou a sedmou hodinou ráno. Sleep Cycle vás vzbudí až budete v té nejlehčí fázi spánku. To je pro vaše tělo nejpřirozenější, a budete se tak cítit víc odpočatí.

Tahle aplikace taky dokáže vytvořit graf, ve kterém vám ukáže, jak kvalitně spíte. Můžete si tak dělat záznamy o kvalitě spánku třeba podle toho, jestli jste tu noc byli nemocní, vystresovaní  anebo jestli jste toho večer moc vypili. Telefon musíte mít co nejblíž u sebe, aby mohl monitorovat vaše pohyby.

Sleep as Android

Skoro stejně jako Sleep Cycle funguje i česká aplikace Sleep as Android, která zaznamenala celosvětový úspěch. I ona mapuje vaše spánkové fáze a snaží se vás probudit ve chvíli, kdy jste v té nejlehčí. Pokud tedy chcete vstávat v 8 ráno, musíte si nastavit alespoň půlhodinové rozmezí, ve kterém vás má vzbudit.

Aby to aplikace dokázala, musí mít kontakt s místem, kde spíte, tak si telefon nezapomeňte dát třeba na kraj postele.

Kromě buzení pro vás i Sleep as Android sestaví grafy toho, jak jste spali. A během noci vám třeba nahraje, kolikrát jste chrápali. A když nebudete moci usnout, můžete si přes ni pustit ukolébavku.

Up Coffee

Taky máte dny, kdy do sebe lijete jedno kafe za druhým, abyste v práci vůbec přežili? A pak se přeměníte v energií nabitou bombu minutu před tím, než se chystáte do postele?

Tenhle kávový zlozvyk samozřejmě negativně ovlivňuje i to, jak spíte.  A když se ráno probouzíte malátní, tak to přebijete novou dávkou (případně dávkami) kofeinu. A cyklus se dokola opakuje.

Up Coffee je mobilní aplikace, která vám (kdo tomu stále nevěříte) pomůže pochopit, jaký následek tyhle kofeinové hody na kvalitu vašeho spánku vlastně mají.

Aplikace dokáže na základě několika údajů o tom, kdy a kolik káv jste vypili, zjistit, kdy je vaše tělo dostatečně „čisté“,  abyste si mohli užít kvalitní spánek.

Up Coffee je k dispozici pouze pro iPhony.

Calm

Jednou z hlavních příčin nespavosti je stres. Jak se ho zbavit? V poslední době je stále oblíbenější metodou meditace.

Abyste tedy netrávili tři hodiny před usnutím zkoumáním stropu a přemítáním o tom, co všechno máte zítra zařídit a jak říct šéfovi, že zase musíte odejít dřív, abyste stihli fotbalový zápas vašeho syna, zkuste svou mysl večer naprosto zklidnit a uvidíte, že těch oveček před spaním napočítáte o dost míň.

S aplikací Calm si můžete nastavit, jak dlouho chcete meditovat a vybrat si i tu nejvhodnější meditační hudbu. Meditace vám samozřejmě dopomůže nejen k lepšímu spánku, ale taky vám zlepší schopnost soustředit se. A dokonce prý snižuje krevní tlak a dodává optimismus. Říká se, že stačí meditovat 20 minut denně, abyste pocítili rozdíl.

SleepRate

Tahle aplikace monitoruje váš spánek na základě vašeho srdečního tepu. Pomáhá lidem, kteří trpí tzv. zpožděným syndromem spánkových fází (DSPS). Ti mají problémy s usínáním, ale jakmile usnou, jejich spánek je nerušený. Takže když si to mohou dovolit, většinou si ráno přispí a vstávají kolem poledne. Problém ale nastává ve chvíli, kdy musí vstát brzy. Třeba do práce.

SleepRate měří váš srdeční tep během 5 nocí. Zjistí tak příčiny nespavosti a naordinuje osobní plán, který je vytvořen na základě poznatků ze Stanfordské univerzity.

Očekávejte rady jako: vstávat každý den (a to i o víkendu) ve stejnou hodinu, aby se urovnaly vaše vnitřní hodiny. Postupně vám prý aplikace pomůže zlepšit většinu problémů, které se spánkem máte.

Kromě plánu vám SleepRate sestaví i grafy s údaji o tom, jak dlouho vám trvalo usnout, v kolik hodin jste usnuli, jak kvalitní spánek jste měli a jestli jste chrápali nebo mluvili ze spaní.

Kromě chytrého telefonu budete potřebovat i měřič srdečního tepu, který firma prodává.

SpeakToSnooze

Tahle aplikace vám nepomůže líp usnout nebo kvalitněji spát, ale pomůže vám ráno snáze vstát. Funguje jako budík, ale ovládáte ji hlasem. A ona mluví s vámi. Dokáže odpovědět třeba na otázky jako: ,,Kolik je hodin?“ Dokonce jí můžete dávat i rozkazy jako: ,,Nastav mi budík na 7:30“ a ona to udělá.

Pokud vám vstávání činí výraznější problémy, můžete si dokonce zvolit hlas, který na vás bude mluvit a přesvědčovat vás, ať vstanete. Hlasy je možné nastavit i v čestině.

I tahle aplikace je k dispozici jen pro iPhony.

Autor: Karolína Machová

Čtěte také