Aktuální vydání magazínu Forbes

Apple Watch jsou první dítě Tima Cooka. Teď se ukáže, jak si v čele Applu vede

Pošli to dál

Petr Mára je přední expert na Apple v Česku a držitel několika lektorských certifikátů této společnosti. Coby dlouholetý spolupracovník Forbesu recenzuje prezentaci napjatě očekávaných Apple Watch.


V tomto okamžiku jste o Apple Watch to nejdůležitější už pravděpodobně slyšeli. Víte, že budou fungovat jako doplněk pro sportovce, který vám vedle uběhnutých kilometrů ukáže i aktuální počet úderů srdce za minutu, že baterie vydrží jeden den a že s nimi budete moci telefonovat. A že se dělají v několika variantách, přičemž cena té ze zlata začíná na 10 000 dolarech. A taky ukazují aktuální čas. Víte ale co je na celém uvedení Apple Watch to nejzajímavější?

Tim Cook a jeho dítě

Apple Watch jsou první produkt, který vznikl pod taktovkou Tima Cooka. A pro něj jde o důležitou zkoušku, jestli jako ředitel Applu dokáže uspět i po tom, co musel nahradit Steva Jobse. Pro Cooka je to zcela klíčový produkt, který zároveň může potvrdit (či vyvrátit), zda Apple dokáže inovovat i bez svého zakladatele.

apple wactch s cookem done

Nová oblast, nový trh

Apple jednou za čas vstoupí na zcela nový trh. Nebo si ho spíše vytvoří (jako v případě iPodu, iPhonu, iTunes, iPadu atd.). S Apple Watch jde vlastně na nový trh – trh chytrých hodinek totiž zatím žádného vůdce nemá, i když se všichni snaží o sto šest. A Apple v posledních letech neselhal, když na nový trh vstoupil. Svoje produkty moc netestuje a nečeká, zda to vyjde či nikoliv. Prostě to vyjít musí.

Specifikem Apple Watch je to, že mají smysl pouze pokud máte iPhone. Čili nejsou pro každého. Není to produkt, přes který se do Apple systému dostanete. Už v něm musíte být. Což na jednu stranu může cílovou skupinu zákazníků trochu omezovat. Na druhou stranu je to jasně specifikovaná oblast, ve které může Apple svým stávajícím zákazníkům rozšířit možnosti využití jeho technologie. A uživatelů iPhonů na této planetě není málo. A  hlavně –  když už od Applu máte jednu věc… tak máte druhou. A třetí. A možná i Apple Watch. Od 24. 4. 2015

Sázka na luxus

Pro mě osobně je nejzajímavější uvedení zlatých Apple Watch s cenou která začíná na 10 000 dolarů. Apple tím cílí na nové zákazníky – ty, kteří si potrpí na luxus.

hodinky done

Apple byl vždycky prémiová značka s určitou hodnotou vztaženou k tomu, co dostanu. Apple Watch jsou specifické tím, že služba, kterou primárně řeší, čili ukazování aktuálního času, je v dnešní době v podstatě nepodstatná – všichni víme, kolik je hodin, během chvíle. Jejich hodnota spočívá v tom, že jsou prodloužená ruka iPhonu.

Zlaté Apple Watch jsou ale prvním produktem, kdy Apple vstupuje na trh s luxusním zbožím, protože kategorie těchto hodinek s užitečností už nesouvisí. A ať už na to koukáte jakýmkoliv pohledem a ať už se vám to líbí nebo ne, bude rozhodně zajímavé sledovat, jak tento plán vyjde.

O základní verze Apple Watch se nebojím, ty se prodávat budou… Ale co ty zlaté? Podaří se Applu vstoupit na trh hodinek s mnohaletou tradicí, příběhem, mechanickým zpracováním a vlastními strojky, s něčím, co je digitální, zcela přesné a nové? Budou Apple Watch kupovat ti, co kupují automaty ve stejné cenové hladině, nebo naopak Apple získá ty, kteří mají volná zápěstí, ale chtějí luxusní šperk? Budou Apple Watch pro hodinářský průmysl tím, čím je Tesla pro automobilový průmysl? Něčím, co teď vypadá jako skvělá technologie, ale v podstatě přináší konec jedné éry?

Čtěte také