Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
podnikatel

Australan s polskými kořeny je světovým podnikatelem roku. Jeho figurky Shopkins proslavilo YouTube

Pošli to dál

Jestli znáte nějakého Australana, tak si na něj vzpomeňte. A vynásobte to dvěma. Opálená kůže, hluboké vrásky, metr sedmdesát a taková usměvavá zádumčivost, někdo by mohl říci až letargie. V davu byste ho najisto přehlédli. Dokud tedy nedojde na něco, co ho opravdu baví. V případě Mannyho Stula, vítěze soutěže EY Světový podnikatel roku, jsou to hračky.

Když krátce před sobotní půlnocí v Monaku vysvětloval, proč právě hračky a co ho žene dál, byl to jeden z mála okamžiků, kdy vystoupil ze svého potutelného pobroukávání v „Aussie English“ a opřel se do odpovědi.

„Vlastně mě k nim přivedla moje manželka a původně jsem chtěl být jen investor. Prodal jsem totiž na počátku 90. let svou dárkovou firmu Skansen Giftware a odjel jsem do Izraele podívat se na zajímavé startupy. Tam jsem náhodou potkal ji a ona mě upozornila na firmu, která měla deset zaměstnanců a vyráběla hračky. Nějak se to zvrtlo a už mě nepustily,“ říká muž, který je šéfem a spoluvlastníkem firmy Moose Toys, čtvrtého největšího výrobce hraček v Austrálii a šestého v USA.

Za posledních 15 let vyrostl z tržeb ve výši 10 milionů amerických dolarů na 600 milionů. V přepočtu start z 240 milionů na 14 miliard korun. Pro pořádek, zaměstnanců má dnes Moose Toys přes 200 a v prodejích poráží stálice, jako je Barbie.

podnikatel2

Úspěchem posledních let jsou figurky Shopkins, které zatím v Česku nejsou úplně populární, ale co je žádané na Západě… Skupina Moose Toys každopádně prodává v 85 zemích a mezi její silné marketingové kanály patří YouTube, kde o Shopkins najdete spousty příspěvků. V některých zemích je dostanete už také v Happy Meal u McDonald’s, loni vyhrály v USA cenu „dívčí hračky roku“ a jedna vzácná figurka se na eBay loni v prosinci prodala za 21 tisíc dolarů.

Mezi další jeho značky patří Little Live Pets, tedy robotické napodobeniny zvířat. „Inovace jsou pro náš byznys zásadní,“ říká muž, který vyrůstal v chudobě jako syn polských poválečných uprchlíků do Austrálie a první byznys založil v roce 1974. Vybudoval firmu Skansen zaměřenou na prodeje dárkových předmětů, v roce 1993 ji uvedl na burzu a pak se opět začal rozhlížet kolem.

„Tehdy jsem si neudělal moc dobře due diligence, měl jsem pečlivě přečíst asi 400 stránek o Moose Enterprise na hotelovém pokoji, ale neudělal jsem to a šel do toho. Takže se obratem ukázalo, že firma není v dobrém stavu,“ říká dnes sedmašedesátiletý Stul, podle něhož společnost nakonec stabilizovaly hračky Mighty Beanz, tedy sběratelská série „bláznivých fazolí“.

Ne všechno šlo ale podle očekávání. V roce 2007 firmu málem položil skandál kolem kontaminace hraček Bindeez, které musely být staženy z prodeje. Nakonec se ukázalo, že čínský dodavatel použil levnější materiál, než měl, ale Stula čekalo 12 týdnů u soudu. Podařilo se mu vyjednat dohody s právníky, pojišťovnami a obchodními partnery. „Každý tvrdil, že to nemůžeme přežít, ale ve finále se to povedlo,“ dodává Stul, který se tehdy zaručil pod vlastní trestní odpovědnost, že už se taková situace nebude opakovat.

podnikatel1

Když se k tomuto všemu vrací už jako světový podnikatel roku v soutěži EY, pozoruje ho z první řady jeho manželka Jacqui Tobias, která je zároveň šéfkou „dívčích produktů“ firmy Moose. Píše přitom SMS jejich staršímu synovi, který v Monaku být nemohl, a na otázku, proč si myslí, že její manžel vyhrál podnikatelskou olympiádu EY, odpovídá stručně: odhodlání, rozhodnost a lidskost.

„Umí lidi nadchnout a inspirovat,“ říká Tobias mezitím, co její manžel vypráví v černém motýlku s bílým lemováním o tom, že dobří zaměstnanci jsou pro firmu zásadní a jejich zapojení do firmy vidí jako papiňák, který, když se vše povede, nakonec vybublá k uvaření toho nejlepšího.

Co dodat? „Manny vyhrál také díky tomu, že byl schopen 16 let nepřetržitě růst ve světě spotřebního a velmi konkurenčního zboží. Navíc podporuje okolí přes nadaci Moose,“ uvedl Bryan Pearce, šéf soutěže EY Entrepreneur of the Year. Letošní vítěz dává každoročně na charitu minimálně deset procent ze zisku firmy a jako dítě strávil první tři roky života po uprchlických táborech.

K aktuálnímu tématu je ale opatrný. „Nemám na to řešení, opravdu nevím, co by měla Evropa dělat. Vím jen to, že děti nemohou za chyby svých rodičů,“ dodává muž, který prý udělal v životě hodně chyb, ale vždy se snažil, aby stejnou neopakoval dvakrát. I proto bude nadcházející rok nosit titul nejlepšího světového podnikatele.


Přihlaste se do nového ročníku. Poradenská skupina EY otevřela další ročník soutěže podnikatel roku. Na jejích stránkách lze podat přihlášku nebo nominovat někoho jiného. Vítězové předešlých ročníků v zimě vyberou národního vítěze a ten se bude příští rok účastnit soutěže o nejvyšší titul v Monte Carlu.

Čtěte také