Aktuální vydání magazínu Forbes

Na výsluní a zpět. Bankrot Nasty Gal decimuje jmění jeho zakladatelky

Pošli to dál

Kultovní módní online řetězec Nasty Gal zažádal o konkurzní ochranu podle 11. kapitoly amerického konkurzního zákona. To znamená, že by řetězec měl zůstat i nadále v provozu, zatímco se bude spolu s věřiteli připravovat plán reorganizace.

Společnost Nasty Gal založila před deseti lety tehdy 22letá Sophie Amoruso, krátce poté, co začala slavit úspěch s prodejem vintage oblečení přes eBay. V letošním roce byla Sophia Amoruso Forbesem vyhlášena jednou z nejbohatších žen na světě, které si své jmění dokázaly vydělat samy.

Čtěte také: Od nuly k miliardám a zpět. Pád ženy, která chtěla zbavit svět injekcí

O to překvapivější pak bylo oznámení Sheree Waterson, výkonné ředitelky firmy, které jenom potvrdilo, co už všichni v oboru tušili: společnost s tím, jak se rozšiřovala mezera mezi její ziskovostí a růstem, už nebyla schopna zajistit kapitál ani kupce.

„Naše rozhodnutí zahájit soudně řízenou restrukturalizaci nám umožní řešit naše nejaktuálnější problémy,“ uvedla Waterson a doplnila, že společnost věří, že přiláká nového partnera nebo sponzora, který by společnost posunul dopředu a pomohl jí se uzdravit.

Když se zpráva ohledně bankrotu provalila, byla zakladatelka zrovna v Sydney na konferenci Australia’s Business Chicks, kde se vyjádřila, že podání návrhu na konkurzní řízení je vlastně nejzodpovědnějším rozhodnutím v podnikání.

Bankrot řetězce Nasty Gal pro Amoruso znamená, že už nebude figurovat v žebříčku nejbohatších podnikatelek světa, kde patřila k nejmladším členkám. Do žebříčku se přitom dostala až letos s čistým jměním odhadovaným na 280 milionů dolarů. Odhad vycházel z majoritního podílu v Nasty Gal, který za poslední rok vykazoval tržby ve výši téměř 300 milionů dolarů.

V roce 2016 si navíc společnost zajistila první místo v bibli e-commerce trhu v podobě Internet Retailer’s Top 500 guide, a to díky meziročnímu růstu 92,4 procenta.

Forbes má Sophii Amoruso ve svém hledáčku již od roku 2012, kdy ji prohlásil za nový módní fenomén. V onom roce její tržby dosahovaly 100 milionů dolarů. Firma navíc mezi lety 2012 a 2015 dokázala získat od soukromých investorů (včetně známého fondu Index Ventures) dalších 65 milionů dolarů na svůj rozvoj.

Dnes je jasné, že společnost nemohla takové tempo a množství investic dlouhodobě udržet. Očekává se, že brzy z představenstva Nasty Gal rezignuje jak partner Index Ventures Danny Rimer, tak Sophia Amoruso, která je výkonnou předsedkyní představenstva.

Z pozice výkonné ředitelky odstoupila už na začátku roku 2015 a ke svému odchodu tehdy uvedla: „Nijak jsem si neužívala, když mi osm lidí neustále něco reportovalo a neustále se mě ptalo, jestli splňujeme naše cíle. Jsem kreativní, jsem budovatelkou značky a jsem velmi dobrou obchodnicí. Ale není to něco, co bych chtěla dělat každý den.“

Odchod z pozice pak Amoruso umožnil zaměřit se na rozvoj nové značky #Girlboss. A na celý příběh Nasty Gal se zřejmě budeme moci podívat i na filmovém plátně. Na motivy životního příběhu Sophie Amoruso totiž Netflix chystá seriál, který se má vysílat v příštím roce. Na dotaz Forbesu, jestli se seriál bude vysílat i po bankrotu Nasty Gal, Netflix zatím nereagoval.

Čtěte také