Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
Disney

Barbie už není nejprodávanější, teď je hitem ledová královna od Disneyho

Pošli to dál

Dětská vánoční přání mají letos nový hit. Poprvé po 11 letech není Barbie podle průzkumu National Retail Federation u malých dívek na prvním místě, už není nejprodávanější hračkou. Panenku od Mattela z trůnu sesadila ledová královna Elsa z animované pohádky Frozen (v českých kinech uvedená pod názvem Ledové království). Ta se volně inspirovala u Hanse Christiana Andersena a stala se jedním z nejoblíbenějších dětských příběhů dneška.

Spolu s Elsou se prodejním hitem staly další postavičky z Ledového království: Anna, Olaf, sob Sven a další postavičky z Disneyho pohádky, kterou zná každé dítě od tří do deseti let.

Průzkum NRF ukázal, že každý pátý rodič v USA plánuje své dceři koupit nějaký merchandisingový produkt s motivem Ledového království.

Na druhém místě se umístila právě Barbie (16 %) a do top 5 se dostaly také postavičky z filmu Monster High (Univerzita pro příšerky) a kolekce American Girl.

To, že se Elsa dostane na čelo žebříčku největších dívčích přání, se dalo očekávat. Už na letošní Halloween se kostýmy z Ledového království staly nejvyhledávanějšími na webu, přestože samotný film už je skoro rok starý.

Od chvíle, kdy snímek z produkce studia Disney vstoupil do kin (a zlomil několik rekordů v návštěvnosti), se vedly debaty o tom, že Elsa a její sestra Anna jsou pro mladé diváky mnohem lepšími vzory než Barbie a další obyvatelé „růžové uličky“, jak se někdy v reklamní branži přezdívá výrobkům v regálech hračkářství.

Elsa je sice také hubená, blonďatá a krásná, ale skrývá v sobě trošku jiné poselství k nastupující generaci. Docela dobře to vystihla třeba Cindy White na serveru GeekMom.com: „Pointa Ledového království neobsahuje muže, který přijde zachránit krásnou princeznu. Tady jsou princezny v centru příběhu a dění se točí okolo jejich zvláštního vztahu, ne okolo nějakého muže. Ukazují široké spektrum různých vlastností a stavů jako lásku, strach, osamělost, statečnost, frustraci, vztek nebo zranitelnost. Romantická láska je tady boční zápletkou, muži hrají jen vedlejší roli v cituplném vztahu dvou sester. Vlastně bych byla docela ráda, kdyby si z nich vzaly moje dcery příklad.“

Pro ty, kdo by byli radši, aby jejich dcery Barbie a podobné panenky vůbec neměly, máme dobrou zprávu. Číslo šest v žebříčku NRF nejpopulárnějších hraček pro dívky je Lego. To se musí líbit i startupům typu GoldieBlox, který vyrábějí velké dětské stavebnice, jež mají v dívkách zažehnout zájem o vědu a techniku. (Zde se podívejte na jejich prototyp ze slavnostního průvodu na letošním newyorském Díkůvzdání.)

Čtěte také