Klesající tržby, zavírání prodejen a poslední tři roky i obří ztráta. Společnosti Baťa se sice na globální úrovni daří, ale paradoxně v Česku, kde před 124 lety vznikla, má za sebou těžké období. Teď se jí však blýská na lepší časy – loni poprvé od roku 2014 skončila v Česku v zisku.

Baťa přesná čísla hospodaření neuvádí a účetní závěrku českého byznysu za minulý rok ještě nezveřejnil, ale pro Forbes potvrdil kladný výsledek šéf firmy v Česku a na Slovensku Michael Wyatt. „Byl to skvělý rok, v obou zemích jsme skončili výrazně nad plánem,“ říká Wyatt.

Čtěte také: Z atleta ševcem. Příběh mistra republiky, který šije farmářky jako Baťa

Baťa se v Česku potýkal s poklesem prodeje bot už delší dobu. Ještě před 10 lety prodal v tuzemsku boty za 2,66 miliardy korun, předloni to přitom bylo už jen 1,48 miliardy. V zisku byl naposledy v roce 2013, kdy vydělal 7,5 milionu. O rok později už ale prodělal 190 milionů, a přestože se ztráta postupně snižovala, ještě předloni dosáhla částky 66,7 milionu.

„Vyměnili jsme evropský management a udělali jsme na evropské úrovni pár rozhodnutí, která nefungovala na lokální úrovni. Češi mají k nákupu bot hodně odlišný přístup než Italové, takže když se Bata snažil na globální úrovni svůj byznys sjednotit, moc to nefungovalo,“ říká Wyatt.

Sjednocení se týkalo například jednotných kolekcí nebo marketingu, což si dnes už český Baťa zase řeší s větší svobodou. Další důvod, proč se podařilo zvrátit ztrátový trend, byly osekané náklady a zároveň větší investice do marketingu. „Najali jsme nového marketingového ředitele a vrátili jsme se s reklamami do televizí. Byl to trochu risk, ale vyplatilo se to,“ vypočítává klíčové změny.

Pětatřicetiletý Jihoafričan je v Česku od poloviny loňského roku. Vystudovaný designér začal pro Batu (kromě Česka a Slovenska Baťa nikde jinde ve světě nepoužívá háček) pracovat v roce 2010, původně jako obyčejný obchoďák, postupně si prošel několika pozicemi, až mu v roce 2014 vedení firmy nabídlo, jestli by nechtěl řídit byznys v Austrálii a na Novém Zélandu.

Wyatt kývl, přestože oba trhy na tom byly špatně – Bata tam byl každý rok ve ztrátě. Wyattovi se povedlo během tří let firmu vytáhnout do černých čísel, a protože se osvědčil, dostal loni nabídku pokusit se o to samé i v Česku a na Slovensku. „Šel jsem znovu za manželkou, abych zjistil, co ona na to. A víte co? Byla nadšená, i když jsme ani jeden o Česku vůbec nic nevěděli,“ usmívá se.

Mimochodem, to, že Wyattův předchůdce byl Čech, je spíš výjimka – i českému trhu častěji šéfovali cizinci. „Neustále rotujeme, tohle je strategie Bati na celém světě. Řeknou vám: O. K., svůj lokální trh už znáš skvěle, tak je čas se posunout dál. Každé tři čtyři roky vás někam přesunou. Získáváte zkušenosti, zlepšujete se, protože máte přehled o globálním byznysu,“ říká Wyatt.

V Česku ale narazil na něco, s čím nikde jinde na světě Bata nebojuje. Na historii. Slavnou značku znají téměř všichni Češi, ale spousta z nich ji má zafixovanou jako relikt minulosti a výrobce laciné obuvi. Tohle se teď Wyatt snaží změnit.  Zlepšuje se to, ale Baťa má před sebou stále jestě kus cesty.

„Češi jsou na Baťu hrdí, ale myslím, že od něj čekají víc. Mohli bychom klidně dělat levné boty, které bychom vyráběli v Číně, ale to není něco, na co byste mohli být hrdí. Proto máme v Česku továrnu, protože zákazníci dnes víc vnímají, odkud pocházejí produkty, které kupují,“ říká Wyatt.

Ze stejného důvodu chce letos zlepšit i zákaznický zážitek v obchodech. Těch má Baťa v Česku 64 (o čtyři méně než v roce 2016). „Z průzkumů vyplývá, že Baťu zná 99 procent Čechů, ale většinou ho vnímají jako historickou značku. Jenže boty nekupujete kvůli historii. Takže naší výzvou je tuhle image oprášit,“ plánuje Wyatt. „Nechceme, aby zákazník přišel do obchodu a řekl: Wow, podívejte, jak jsou to levné boty. My chce, aby přišel a řekl: Wow, to je neuvěřitelné, že tyhle krásné boty jsou za tak dobrou cenu a jsou od Bati,“ dodává jihoafrický šéf.