Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
majkl

Big data a chytré spotřebiče. Tohle je budoucnost podle Michaela Della

Pošli to dál

Když utratíte za jedinou technologickou firmu 67 miliard dolarů, což je mimochodem v tomhle oboru největší akvizice všech dob, a pak v Las Vegas na její každoroční show vystoupíte na pódiu před jejími zaměstnanci, zákazníky a partnery, máte o pozornost v publiku postaráno.

Když se kromě toho ještě jmenujete Michael Dell, Forbes vás s majetkem 21,5 miliardy dolarů řadí v žebříčku nejbohatších lidí světa na 35. místo a lidé ve vás vidí počítačového vizionáře, máte jistotu, že sál před vámi bude praskat ve švech. Protože umíte předvídat budoucnost technologií.

„Jednou za čas přijde doba, kdy se všechno mění. A právě teď podle mě stojíme na prahu změny, která bude větší než průmyslová revoluce. Tohle bude digitální revoluce,“ začal vysvětlovat jednapadesátiletý miliardář svoji vizi na konferenci EMC World. A Forbes byl minulý týden v Las Vegas u toho.

26176217623_df18f4cc03_h
Joe Tucci (vlevo), CEO a předseda představenstva EMC, a Michael Dell.

Když se tahle čtyřdenní akce pro zhruba deset tisíc účastníků, kterou pořádá každý rok společnost EMC, světový lídr v oblasti produktů, služeb a řešení pro ukládání a správu informací a dat, konala poprvé, psal se rok 2001. iPhone byl stále ještě jen nápad v hlavě Steva Jobse a 3G síť byla čerstvým technologickým výstřelkem.

„Teď o 15 let později vám to možná připadá už jen jako historie, ale nabízí se otázka, jak budou technologie vypadat za dalších 15 let,“ říkal Dell. „Když dnes chcete přečíst lidský genom, trvá to 36 hodin. V roce 2031 to bude trvat 94 vteřin. Polovina aut na silnici v té době nebude k řízení potřebovat řidiče a počet zařízení připojených k internetu vzroste z osmi miliard na 200 miliard. Budou tady tisíce inovací, které si teď ani neumíme představit. Stojíme pořád na začátku.“

Poslouchat počítačového vizionáře naživo je zážitek. Tmavý oblek, košile bez kravaty, brýle s černými obroučkami, typický úsměv a hlavně víc než 30 let zkušeností s IT byznysem. Dell začal počítače montovat už v roce 1984 ve svém pokoji na koleji University of Texas, dnes je jeho firma třetím největším prodejcem počítačů na světě (po Lenovu a HP) a zaměstnává 100 tisíc lidí.

Čtěte také: Jak být na internetu v bezpečí aneb 6 myšlenek z Forbes Technology Forum

Budoucnost v osobních počítačích nebo laptopech ale evidentně nevidí. Della mnohem víc zajímá to, o čem tady už byla řeč – takzvaný „internet of things“, tedy televize, fitness náramky nebo auta, které jsou připojené k internetu a které o svých uživatelích shromažďují ohromné množství dat.

„Už dnes máme neuvěřitelnou příležitost vložit inteligenci do téměř čehokoliv skoro bez nákladů. Cena takové inteligence rapidně klesá a počet chytrých věcí kolem nás rychle roste. A to s sebou nese jednu velkou výzvu – jak všechny informace z těchto zařízení zpracovat a využít je pro byznys, abyste mohli vytvořit lepší produkt nebo službu? Tohle je úkol pro naši generaci,“ uvažuje Dell.

„Podívejte se třeba na automobilky, které se teď probudily a chtějí do aut dostat víc počítačů tak, aby když se vám něco stane, auto, které stejným místem pojede o minutu později, už vědělo, že je tam na silnici nějaký problém. Ale otázka je, jak tohle všechno ta auta naučit. Je to kompletně nový svět a tohle uvažování bude mít vliv na celou ekonomiku,“ říkal Dell při setkání s Forbesem.

26188567374_2249dd082b_o

Právě důraz na data a jejich zpracování změní už brzy uvažování firem. „Dřív byla datová centra někde v zázemí a nikdo ve firmě si jich moc nevšímal. Digitální revoluce, o které mluvím, tohle ale změní. Kolem datových center se bude točit všechno, stanou se klíčovou součástí každé firmy, takže se z nich všech vlastně stanou softwarové společnosti,“ odhaduje Dell.

To, proč o tom mluvil zrovna tady, v Las Vegas na konferenci EMC World, není náhodné. Právě kvůli své vizi totiž Dell utratil loni na podzim 67 miliard dolarů (40 miliard si jeho firma půjčila), aby ovládl EMC. Spojený gigant se bude jmenovat Dell Technologies a povede ho právě Dell. Šéf EMC Joe Tucci totiž chvíli před jeho příchodem na pódium ohlásil svůj odchod do důchodu.

„Budujeme společnost, která vás může dostat do budoucnosti. Kombinací Dellu a EMC vznikne technologická platforma pro další průmyslovou revoluci,“ hřímal Dell z pódia a vzápětí se otočil k publiku: „Vy léčíte rakovinu, krmíte svět, dodáváte mu vodu a vytváříte pracovní místa a naději pro celý svět, my zase máme vizi, inovace, podíl na trhu a sílu něco dokázat.“

Pravda, 67 miliard dolarů, na kolik tohle spojení Della přišlo, je ale obrovská suma i na 35. nejbohatšího člověka světa. Jen pro představu: v roce 2002 koupil HP počítačovou značku Compaq za 25 miliard dolarů. Dell přiznal, že o akvizici EMC uvažoval už v 90. letech, ale právě on sám nakonec tehdy celou transakci zatrhl. Teď ovšem změnil názor.

Čtěte také: Tomáš Baránek: Sbohem tabulkám, přichází čas na databáze

„Znám Michaela od roku 1994. Tenhle muž je neuvěřitelně chytrý, pracuje tvrději než kdokoliv jiný, koho jsem poznal, umí naslouchat, je rozhodný a já jsem rád, že zrovna on převezme tuhle skvělou společnost, kterou jsme vybudovali,“ vysekl Tucci poklonu Dellovi.

Nechme teď ale komplimenty stranou. V záplavě nadšení kolem technologického obchodu roku totiž nezazněly dvě zásadní věci. Zaprvé, zatímco EMC i Dell transakci popisují diplomaticky jako „spojení“, je dobré připomenout, kdo koho ve skutečnosti koupil. Tedy že Dell koupil EMC.

A zadruhé, obě společnosti k tomu nedonutilo přátelství Della a Tucciho, ale spíš jejich komplikující se pozice na trhu. EMC vzniklo v roce 1979 jako firma, která jako jedna z prvních vycítila s nástupem osobních počítačů příležitost a začala se věnovat paměťovým diskům.

Pod vedením Tucciho pak portfolio služeb výrazně rozšířila, pustila se do cloudů a virtualizace, což je laicky řečeno metoda, jak jeden server přesvědčit, aby se choval jako deset samostatných serverů, jenže situace v IT byznysu se začala mezitím měnit.

Spousta firem se dnes totiž k nápadu vybudovat si a spravovat vlastní datové centrum otáčí zády a jednoduše si stejnou kapacitu pronajmou v cloudu, který nabízí Amazon, Google nebo Microsoft. Protože je to levnější. Byznys EMC stále funguje skvěle, ale zkrátka už neroste tolik, co dřív.

26755372756_709521e72c_h

A podobně je na tom i Dell. V 90. letech drtil konkurenci nízkou cenou svých špičkových počítačů, téměř deset let byl světovou jedničkou, jenže když konkurence přišla na to, jak počítače vyrábět ještě levněji, začal Dell ztrácet a musel začít šetřit. Zájem o počítače navíc klesal, a když pak začaly být v kurzu tablety a mobily, zareagoval Dell pozdě. Rozjetý vlak pak doháněl několik let.

Spojení Dellu a EMC je tedy na první pohled logické a může pomoci oběma stranám – Dellu hlavně v oblasti datových úložišť, která sám vyrábí, EMC by zase měl Dell otevřít dveře k novým klientům. „Stojíme na prahu doby netušených možností. A společně můžeme vyvinout technologie, které tyhle možnosti promění v realitu,“ tvrdil Dell. „Nový digitální a propojený svět bude vyžadovat datová centra postavená s úplně jiným přístupem. A EMC a Dell se spojují proto, aby tenhle koncept vytvořily,“ dodal.

Sloučení tak obrovských firem má ale i svá rizika. Tím hlavním je jejich velikost. Dell zaměstnává 100 tisíc lidí a loni měl obrat 59 miliard dolarů, EMC má zase 70 tisíc zaměstnanců a obrat 24 miliard, takže teď obě firmy musely najmout 60 lidí, kteří mají na starosti jediný úkol – „slepit“ EMC a Dell nenásilně dohromady.

Tím druhým je pak extrémně vysoká cena za celou transakci. „Dell bude muset jen na úrocích zaplatit ročně 2,5 miliardy dolarů. To jsou peníze, které mu budou chybět ve vývoji,“ prohlásila loni v říjnu šéfka HP Meg Whitman a Dell jí tohle rýpnutí ve svém proslovu na EMC World oplatil. „Náš klientský byznys loni ve Spojených státech vzrostl o čtyři procenta, zatímco byznys HP klesl o 14 procent. Plus čtyři pro Dell, minus 14 pro HP. Cena našich akcií vzrostla o 2,5 procenta, HP naopak za stejné období odepsal 2,4 procenta. Vidíte ten rozdíl? Myslím, že je jasné, kdo tady vyhrává a kdo prohrává,“ poznamenal Dell na adresu svého největšího rivala.

Čtěte také