Tenhle chlapík se narodil v té nejvíc motoristické rodině na světě a v dospívání se musel srovnat s ne právě maličkostí: se svým příjmením Ford. „Nebylo to jednoduché, ale nikdo na mě doma netlačil k tomu, že musím jednou firmu převzít,“ uvedl host společnosti EY na monackém klání o nejlepšího světového podnikatele roku a zároveň výkonný předseda představenstva firmy Ford Motor Company.

Tu založil jeho praděd Henry Ford před 111 lety, a jak říká jeho potomek: „dal tehdy dělníkům u linky pět dolarů místo dvou, položil základy střední třídy v Americe a otevřel lidem cesty na dál než 25 mil od domova“.

To všechno je fajn, jenže k tomu, aby se Ford udržel v pětce největších výrobců automobilů na světě (loni byl čtvrtý), to už dávno nestačí. A Bill Ford, celým jménem William Clay Ford, Jr. (58), si toho je vědom. „Je to teď fast & furious,“ použil příměr ze slavné akční filmové série k novým časům, kdy tradiční automobilky musejí ostražitě pozorovat výrobce jako je Tesla, Apple či Google.

17838443463_205d7bd124_z

„S těmi všemi musíme počítat a především městskou dopravu čeká změna, která tady od dob mého praděda nebyla. Velká firma jako my tak musí zůstat otevřená těm malým. Což samozřejmě bývá problém,“ přesvědčoval plné auditorium své moderované přednášky v Monte Carlu, kde se v sobotu v noci vyhlásí světový podnikatel roku. Česko v soutěži reprezentuje majitel holdingu Koh-i-noor Vlastislav Bříza.

Čtěte také: Zakladatel Tesly Elon Musk: Lidem pravděpodobně nakonec zakážou řídit auta

Co nás tedy čeká? Podle zástupce rodu Fordů (rodina sice vlastní v automobilce jen necelá dvě procenta akcií, stále ale ovládá 40 % hlasovacích práv, čímž firmu fakticky řídí) se doprava ve městě časem soustředí do „jedné velké aplikace“, v níž bude na výběr vše od jízdního kola, segwaye, veřejné dopravy až po automobil třeba právě od Forda. Člověk si pak jen vybere, který způsob je pro něj právě teď nejvhodnější použít.

„Každé město má pochopitelně jiné podmínky a možnosti. Jiné to bude v Sao Paolu, v Paříži či v New Yorku. Zapomeňte ale na to, že u každého domu bude garáž a v ní auto. Ve městech je z tohoto pohledu tradiční byznys mrtvý,“ horoval otec tří dcer, vegan a hráč firemního hokejového klubu. Naopak v delších vzdálenost se podle něj tradiční automobilová doprava jen tak nevzdá.

ford

Pradědeček Billa Forda Henry a legendární Ford model T. 

Ať už budou auta na benzin, na elektřinu, s řidičem, nebo bez něj. Právě samořídící auta jsou teď v branži velké téma (o deseti pokusech si můžete přečíst v novém Forbesu, který je právě na stáncích), byť podle Forda občas technologie předbíhá nastavení samotné společnosti.

„Technologie je paradoxně ta jednodušší část – pak musíte vymyslet pojištění, upravit zákony, prostě nastavit prostředí pro interakci aut s řidičem a bez řidiče,“ dodal Ford s tím, že jím vedená automobilka se chce kromě vylepšování klasických vozů soustředit právě na rozvoj městských „datových aut“.

„Na druhou stranu se nemůžeme bezhlavě hnát za každým moderním slovem, které létá médii a 99 % našich zaměstnanců se tak soustředí na aktuální produkci, prodej a služby zákazníkům. Jsou ale otevření novým věcem. A to je velká změna oproti situaci před dvaceti lety, kdy se bylo nutné postavit čelem k větší ekologii aut a hlavě vyšší střední management bylo náročné zlomit v jeho uvažování,“ zavzpomínal na počátek devadesátých let, kdy pomalu začal stoupat ve firemním žebříčku.

Do firmy nastoupil už v roce 1979, prošel finančním, marketingovým i vývojovým oddělením a na samém vrcholu stanul jako výkonný ředitel v říjnu 2001. Mimochodem o pět let později se dobrovolně vzdal nejvyšší výkonné pozice ve prospěch Alana Mulallyho, jenž pak Ford provedl krizí po pádu Lehman Brothers, kdy automobilka jako jediný velký americký výrobce nemusela čerpat vládní záchranný balík.

Ford si ale stále ponechává funkci výkonného předsedy a je tak co se týká provozu druhým nejdůležitějším člověkem ve firmě po Marku Fieldsovi, který Mulallyho loni nahradil jako nový CEO. Mulally přitom odešel do Googlu, kde už se testují dvousedadloví minibrouci bez řidiče.

Co na to tradiční výrobce? „Musíme zapomenout na řekněme institucionální aroganci, kterou byl náš průmysl známý. A musíme mít firemní ramena, která stále sledují, co dělají i nejmenší technologické firmy na trhu. Ale hlavně – lidem musejí budoucí změny přinášet užitek a radost. Nikde přeci není napsáno, že chtějí přestat řídit,“ dodal majitel flotily sportovních mustangů.