Aktuální vydání magazínu Forbes

ndzlt
Marley

Bob Marley je tváří globální značky marihuany. A Jamajka se bouří

Pošli to dál

Nejspíš jste si taky z Jamajky odvezli dojem, že je to země Boba Marleyho a marihuany, protože obojí je prostě všudypřítomné. Marleyho obličej zírá z triček a zdí, jeho hudba se line vzduchem a mísí se s vůní konopí. Teď konečně někoho napadlo tyto dva symboly roztancovaného ostrova spojit. Čtvrtý nejvýdělečnější mrtvý umělec všech dob se – chtě nechtě – stal tváří „první globální značky marihuany“ Marley Natural.

A kdo taky jiný, že? Jamajský reggae zpěvák a marihuana, to jde ruku v ruce. „Alkohol je destrukcí národa, bylina jeho lékem,“ tvrdil její dlouholetý advokát a věřil, že marihuana má pozitivní vliv na léčbu a inspiraci. Marleyho rodina v minulosti prodala práva na užívání zpěvákova jména a tváře třeba výrobcům kávy, lifestylových produktů nebo taky triček s nápisem „Smoke like Marley“. A nyní se na 30 let spojí zpěvákovo jméno s „trávou“. „Můžete si být jistí, že Bob by stál stoprocentně za vším, co se děje. Je šťastný, o tomhle jsme snili,“ komentovala spolupráci Marleyho manželka Rita.

O tom, že by měl dlouholetý bojovník za legalizaci konopí z uvolňování legislativy na Jamajce i v USA radost, asi nikdo nepochybuje. Umělcovi fanoušci ale zpochybňují jinou část na jednu stranu přirozeného a na druhou tak nepravděpodobného manželství mezi firmou a dredatým muzikantem. „Bob Marley představoval hodně věcí, ale korporátní panák to určitě nebyl,“ kritizoval spojení blog Praguepot, který se věnuje tématům spojeným s marihuanou.

Marley Natural

V nabídce jsou čtyři příchutě marihuany: od zelené pro běžné užívání po černou pro znalce.

Co to ale vlastně znamená, globální značka marihuany? Investiční fond Privateer Holdings sídlí v americkém Seattlu (Washington je jedním ze čtyř států USA, kde je marihuana povolena i pro rekreační účely) a jeho dceřiná společnost Marley Natural se chystá své produkty posílat do zemí a oblastí, kde jsou legální. Mimo konopí nabízí ještě potřeby na konzumaci marihuany i léčebné a kosmetické přípravky z konopí. Mimo to, že firma nese Marleyho jméno a že zpěvákovy fotky a citáty plní její sociální sítě, také svou filozofii zakládá na Marleyho vztahu k marihuaně. Brendan Kennedy, šéf Privateer Holdings, zvolil silná slova, když firmu označil za pokračovatele Marleyho odkazu: „Tohle je konec prohibice. Bob Marley začal pracovat na legalizaci před více než 50 lety a my mu ten boj pomůžeme dokončit.“

Čtěte také: Proč Paul McCartney po sedmdesátce už nekouří trávu a staví se na hlavu

Některým Jamajčanům však spojení jejich národního pokladu s cizí firmou není po chuti. Mike Alleyne, profesor Middle Tennessee State University a autor encyklopedie o reggae, si všímá ironie ve spojení Privateer Holdingu, který má v logu pirátskou loď, a známého jamajského rodáka, jehož země byla tři století pod britskou nadvládou. „Nevím, jestli se nad tím někdo ze zúčastněných zamyslel, ale toto nemá žádnou koncepci,“ řekl webu The Verge.

Když se na spolupráci s Privateer Holdingem dohodla Marleyho rodina, hlasitě tehdy protestoval taky Bunny Wailer z kapely Wailers, ve které Marley působil. Namítal, že by neměl z odkazu kapely těžit jen jeden člen, a přidal, že kdyby měl někdo být tváří boje za změnu zákonů o marihuaně, měl by to být on nebo jiný člen kapely Peter Tosh, kteří prý do svých aktivit investovali čas, peníze a nakonec za ně byli i perzekvováni.

Wailer zní sice poněkud ukřivděně, ale jeho protesty nezůstaly jen v osobní rovině. I na Jamajce se v posledních měsících uvolňují zákazy namířené proti konopí a někteří lidé to chápou jako příležitost pro nastartování ekonomiky i lékařské výzkumy. „Jen jamajské společnosti zapojující místní podnikatele, rastafariánská komunita, místní pěstitelé, lékařští výzkumníci a investoři by měli mít právo užívat značky pravá jamajská ganja,“ kritizoval Wailer.

Marleyho marihuana se zatím prodává jen ve třech nejexkluzivnějších obchůdcích v Los Angeles, kam chodí o něco starší a taky movitější klientela. Teprve až se značka rozšíří dál, budou moci její výrobci zjistit, jestli cena o 20 dolarů vyšší oproti běžné konkurenci bude pro konzumenty únosná. Ale koho by nelákalo zakouřit si aspoň jednou s legendou Marleym.

Čtěte také