Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
zuckerberg

Budoucnost Facebooku podle Zuckerberga: umělá inteligence a drony

Pošli to dál

Vize příštího desetiletí, kterou si pro svou sociální síť maluje Mark Zuckerberg, zní trochu jako sci-fi: drony, které z výšky přesahující běžnou letovou hladinu šíří internetové spojení do nejzapadlejších částí planety, počítače, které dokážou myslet jako lidé, a virtuální světy, v nichž se můžete setkávat s přáteli na opačné straně světa.

50členný tým Facebooku z divize pro umělou inteligenci má jednoznačné zadání: udělat stroje ještě lepší, než je člověk. „Jeden z našich cílů pro příštích pět až deset let je dostat se nad úroveň lidských smyslů: zraku, sluchu, jazyka a obecně kognitivních schopností. S chutí a vůní si starosti neděláme… zatím,“ uvedl Zuckerberg v obsáhlé reportáži na serveru Fastcompany.

Možná to zní přitažené za vlasy, ale vzhledem k tomu, že v době vstupu společnosti na burzu roku 2012 měla o ziskovosti jednoduché webové stránky řada expertů značné pochybnosti a dnes jen základní službu Facebooku využívá miliarda a půl lidí, nejsou slova zakladatele tak úplně mimo realitu.

Motivace je jasná – má-li společnost na stále dravějším trhu přežít, nezbývá jí – jak dodává technologický ředitel společnosti Mike Schroepfer – než „investovat do disruptivních technologií a disruptovat sama sebe“. Jinými slovy, vývoj musí sama posouvat novými technologiemi, a nikoli na ně jen reagovat.

V Silicon Valley, kde je ambicemi prosycen už i vzduch, totiž v případě budoucnosti bojuje o udání směru řada dalších obrů: Apple prý vyvíjí vlastní auto na elektřinu, Uber plánuje samořídicí vozy a Amazon chce doručovat lidem balíky pomocí dronů. Nemluvě o Googlu, hlavním soupeři Facebooku, který už tvrdě pracuje na projektech spojených s umělou inteligencí a virtuální realitou.

Což také vysvětluje, proč se teď Zuckerberg rozhodl masivně investovat do tří oblastí, jež mu mají pomoci vyhrát boj o podobu budoucnosti:

Přístup k internetu

Aby mohl Facebook růst, potřebuje miliardy nových uživatelů, z nichž většina zatím nemá přístup k internetu. A protože natažení telefonních drátů přes celou planetu je z ekonomického hlediska nerealizovatelné – což je zároveň důvod odříznutí dvou třetin obyvatel planety od netu –, rozhodl se Facebook spojit s mobilními operátory. Cíl je prostý – nabídnout lidem v rozvojových zemích bezplatný přístup k jeho sociální síti a dalším službám pomocí aplikace Internet.org.

Krom toho pracuje Zuckerberg na vlastních dronech a satelitech, které budou kroužit nad zemí v mnohem větší výšce než komerční letadla. Dostanou se tak i do nejodlehlejších částí planety, kde by použití tradičních prostředků pro připojení k internetu bylo příliš náročné. Například už příští rok začne přenášet internet v oblasti subsaharské Afriky.

„Investujeme do technologických věcí, které dnes ještě neexistují a které přitom radikálně sníží náklady na zpřístupnění internetu,“ říká Schroepfer. „Cílem je, aby do deseti let byli všichni připojeni.“

Umělá inteligence

Tahle kategorie se týká i současných uživatelů Facebooku. Společnost totiž vyvíjí inteligentní stroje, které se učí, jakým způsobem funguje lidská mysl. K čemuž jí mimochodem sloužíte možná i vy. Získané poznatky chce využít ke zdokonalení sociální sítě, jež by na uživatele měla reagovat stále chytřeji.

Často jde o velmi praktické aplikace – počítače by měly být mimo jiné schopny rozlišit předměty a poté obsah fotografií popsat třeba slepcům či lidem s postižením zraku. „Popisek snímku může být například  ‚skvělý den‘ a vy nemáte tušení, co to znamená. Teď ale máme technologii, která je schopna říct: ‚Na obrázku jsou tři lidé. Usmívají se. Je to na pláži‘,“ vysvětluje Schroepfer.

Umělá inteligence může také pomoci filtrovat obrovské množství informací, které proudí Facebookem, a umožnit lidem rychle najít to, co je zajímá nejvíc. Příkladem je služba M u Messengeru, která funguje jako digitální osobní asistent schopný zodpovědět otázky a provést úkoly, jako je rezervace míst v restauraci, nebo letos nově uvedená aplikace Moments, jež umí projít složku vašeho fotoaparátu a najít snímky s přáteli pro sdílení na síti.

Facebook má tak podle svých tvůrců hrát roli „mimořádně chytrého přítele“, co zůstane místo vás celou noc vzhůru a postará se o to, abyste na své timeline viděli ráno jen to, co skutečně vidět chcete, a mohli si to předem navolit.

Virtuální realita

Zuckerberg vnímá virtuální realitu jako další hlavní počítačovou platformu hned po mobilních zařízeních. Což se projevilo tím, že Facebook loni koupil za dvě miliardy dolarů firmu Oculus VR, jež začátkem příštího roku uvede na trh spotřebitelskou verzi svého headsetu Rift.

oculus

Hlavními uživateli brýlí mají být zpočátku hardcoroví hráči počítačových her, ale nakonec by se mohl trojrozměrný svět o 360 stupních prolnout se všemi druhy sdílených zážitků, jako je třeba hraní stolního tenisu ve dvojici.

Nové typy sociáních interakcí připravuje i Facebook. Třeba aby prarodiče mohli vidět první kroky jejich vnoučete nebo aby se přátelé mohli spolu procházet po virtuální pláži. „Nasadíte si headset, váš protějšek také a můžete být teleportováni do kteréhokoli místa na světě. Může to být na rybách nebo v zoo, v muzeu nebo obýváku. Během minuty ucítíte, že je druhý s vámi, ačkoli je ve skutečnosti tisíce kilometrů daleko,“ líčí Schroepfer vizi budoucnosti.

Čtěte také