Aktuální vydání magazínu Forbes

nl201612
Los Penos done

Byznys ještě před maturitou: tohle je 6 nejlepších studentských firem Česka

Pošli to dál

Jak naučit děti základům podnikání, aby chápaly, o čem je finanční plán, jak se dělá výroční zpráva, marketingová strategie a jak se tvoří cena výrobku? V Česku se o to snaží 20 let místní pobočka Junior Achievement, což je největší vzdělávací nezisková organizace na světě (vznikla v USA v roce 1919 a v roce 1992 ji do Česka přivezl Tomáš J. Baťa), mimo jiné i tím, že pořádá pro středoškoláky soutěž o nejlepší studentskou firmu roku.

Forbes měl letos svého zástupce v porotě, která prvním místem ocenila studentskou firmu Los Penos z Obchodní akademie v Uherském Hradišti a její výrobek: držáky na propisky. „Dělali jsme si určité naděje, ale s prvním místem jsme nepočítali. Jsem ráda, že se celému týmu vrátila jeho snaha. 30 procent práce udělali studenti v mých hodinách aplikované ekonomie, zbytek ve svém volném čase,“ říká Lenka Malinová, která na obchodní akademii vede vítězný tým. Ten automaticky postoupil do evropského finále, které se koná na konci července v Berlíně.

Tady je šestice finalistů soutěže o nejlepší studentskou firmu roku 2015:

Los Penos

Jestli se vám také stále ztrácí propisky a nemáte je po ruce tam, kde je nejčastěji potřebujete, tak jste potenciálními zákazníky vítězné studentské firmy. Držák na pera a propisky, vyrobený na 3D tiskárně, se dá totiž přichytit jak na dřevo, kachličky, tak i do auta – a stojí 30 korun. Porota u Los Penos ocenila zpracování výroční zprávy, přehled o financích, jasnou organizační strukturu i to, že tým překonal potíže s realizací výroby, svůj výrobek inovoval a prodal už více než 100 kusů.

Czech-it

Studovat technické obory není mezi dnešní mladou generací dost cool. Cílem společnosti Czech-it je proto dělat osvětu a vytvořit prostředí pro technické vzdělávání jinou formou – k tomu slouží jejich třídenní TE(A)CH kempy pro žáky 2. stupně základních škol. Ty jsou pořádány ve spolupráci s katedrou energetiky Fakulty strojní VŠB-TU Ostrava, Science&Technology centrem v Dolní oblasti Vítkovic a Landek Parkem. „Snažíme se zajistit co největší odbornost v zajímavém, interaktivním a naučném prostředí. Chceme světu dokázat, že je technika atraktivní a hlavně potřebná a to si uvědomí jenom tak, že začneme u těch nejmladších,“ říká Tomáš Šindel, ředitel Czech-it.

ALMA Company

ALMA Company z Integrované střední školy technické a ekonomické v Sokolově vyrábí polštáře vycpané pohankou (má termoregulační vlastnosti a prokázané léčivé účinky). Recyklací nepoužívaných plyšových hraček a zbytků látek si ALMA Company zásadně snižuje vstupní náklady na materiál a naopak zvyšuje marži. Výroba zatím probíhá pouze na zakázku, ale studenti jednají o možnosti spolupráce s místní textilní firmou. Hlavním produktem je multifunkční polštářek do auta, plněný pohankovými slupkami a opatřený přísavkami na okno.

CB Solution

Kam házíte odpadky v autě? Slupku od banánu, dopitou lahev od koly, obal od sušenky… Studenti sdružení ve firmě CB Solution vyrobili prototyp odpadkového koše do automobilů jménem CarBin a až se domluví s obchodními partnery, promění svůj prototyp v prodejný výrobek. CarBin se vyrábí z plastické hmoty PLA (nedělá se z ropy, ale z obnovitelných zdrojů) a díky své konstrukci je prý kompatibilní se všemi druhy automobilů.

Star Coffee

Na obchodní akademii ve Znojmě vznikla studentská firma Star Coffee – ve školní kavárně o každé velké přestávce prodávají různé druhy kávy, čaje a zákusky. Svoje know-how a šestnáctičlenný tým ale berou i na různé akce. „Byli jsme na vánočních a velikonočních trzích nebo dnech otevřených dveří a do budoucna nás čeká velká akce – majáles,“ říká Markéta Ziková, členka týmu Star Coffee. S mottem „S chutí ke hvězdám“ dosud Star Coffee prodalo více než 1500 šálků kávy.

Papleko

Tahle studentská firma recykluje papír netradičním způsobem. Vyrábí z něho ruličky, které se pak splétají do okrasných výrobků (andílci, srdíčka, košíčky, podtácky atd.). Na studentském veletrhu v Galerii Harfa, kde se konal letošní ročník soutěže, se Papleko umístilo za Los Penos a Czech-it na třetím místě a prodalo 15 svých výrobků. Stejně jako většina zúčastněných firem hodlá Papleko věnovat celý zisk na charitu.

Na úvodní fotografii jsou studentky z vítězné firmy Los Penos.

Čtěte také