Aktuální vydání magazínu Forbes

Čas vs. komunikace. 3 klady a nevýhody, když vaši lidé pracují z domova

Pošli to dál

Je lepší nechat zaměstnance pravidelně pracovat z domova, nebo se firmě spíše vyplatí mít své lidi v kancelářích pěkně pod dohledem? Práce na dálku představuje celkem běžný benefit, který některým byznysům sedne bez větších problémů.

Čtěte také: Ředitelka Xeroxu Veronika Brázdilová: Jak jsem uspěla v mužském IT světě

Existují ovšem i případy, kdy se firmy s konceptem home office rozešly – třeba technologický obr IBM, velký propagátor práce na dálku, se v letošním květnu po letech rozhodl home office zrušit a svolat tisícovky zaměstnanců zpět do svých poboček.

Facebook a Google se rovněž snaží co nejvíc lidí udržet ve svých kampusech (proto v nich nabízí svým zaměstnancům všechno to jídlo a další výhody „zdarma“).

Tohle jsou tři hlavní klady a zápory home office z pohledu lídra.

Klady

1. Balanc

Co je pro lidi ve vašem týmu největší téma? Budete se divit. Nejsou to peníze, ale čas. Všichni touží po nastavení té správné rovnováhy mezi prací a soukromým životem a práce z domova do tohoto vybalancování pěkně zapadá.

Kde je to možné, zůstane zaměstnanec čas od času nebo třeba jednou týdně doma, nemusí trávit hodinu cestováním do kanceláře a během takového dne si stihne zařídit i nějakou tu soukromou záležitost. Home office je pro některé i lepší kulisou pro soustředěný výkon – pro hlubokou práci je lepší nesdílet hlučný open space s desítkou dalších kolegů.

2. Šetříte

Můžete uspořit místo. Firmy počítají náklady na všechno a díky home office najednou zjišťují, že nepotřebují tolik drahého kancelářského prostoru. Některá pracovní místa totiž mohou rozdělit mezi více lidí. A to se počítá.

Spokojení zaměstnanci střídají dny v kanceláři s těmi, kdy pracují z chalup, horských chat, kaváren, tedy odkudkoliv, kde se ke své práci připojí. Digitální nomádi by mohli vyprávět.

3. Weapon of choice

Z pohledu personalisty je tu ještě další klad. Home office se stal jedním z častých benefitů, které pomáhají firmám získávat pracovníky. Díky práci na dálku je navíc možné nabírat do firem takzvané remote týmy, které sedí v jiném městě než centrála. Co to znamená pro vás jako šéfa? Můžete vybírat z ještě většího okruhu talentů.

Než vyladíte firemní pravidla práce na dálku, mějte na paměti pár věcí. Tohle jsou tři největší nevýhody, se kterými se musíte poprat.

Zápory

1. Horší komunikace

Některé věci je prostě lepší vyřídit osobně, telekonference není plnohodnotnou náhradou. Při kontaktu z očí do očí se může předejít nedorozuměním, problémy se dají řešit operativněji.

Práce v týmu má taky nakopávací efekt – pro vaše lidi jejich kolegové představují spojence i přirozenou konkurenci. Vzájemně se motivují k větším výkonům nebo inspirují k novým nápadům. Což jde vždycky lépe, když pracují pravidelně spolu a zajdou po práci třeba na pivo.

2. Kyberbezpečnost

Z práce z domova nejsou nadšení ani správci IT sítí ve firmách. Vzdáleně připojený člověk znamená složitější zabezpečení systémů a firemních sítí.

Jde o to, že na notebooku se lidé připojují k různým wi-fi nebo i drátovým sítím, u kterých správce nemůže garantovat bezpečnost dat. Nikdy neví, jestli nemůže někdo odposlechnout citlivá data z firmy, která po síti tečou. Proto je třeba, aby se zaměstnanec za všech okolností připojoval k firemní šifrované VPN.

Správce IT taky musí zajistit, aby se nikdo nedostal k firemním datům, když notebook někdo ukradne nebo ho zaměstnanec ztratí – tzn. musí být šifrovaný disk a musí se znemožnit rychlé uspávání počítače, které ho nechá polozapnutý a v nešifrovaném stavu.

3. Zase ta rovnováha…

Jasně, práce z domova může být skvělým prostředkem k work-life balance, což jsme ostatně už zmínili. Může ji ale i narušit – spousta lidí má pracovní a soukromý čas problém oddělit. Home office je v tomto ohledu ještě složitější. Část lidí se doma nechá rozptylovat a jejich výkon klesá, část naopak zase neumí přestat pracovat a pracuje mnohem více hodin, než kdyby normálně chodili do kanceláře.

Nezapomeňte členy svého týmu pravidelně motivovat a pomoci jim najít způsob práce, který jim vyhovuje nejvíc. Právě tak se pozná dobrý šéf.


 

Čtěte také