Aktuální vydání magazínu Forbes

Čech vymyslel prodejny pro Dior či Nike a teď chce vyladit i jejich práci

Pošli to dál

Marbella je nádherný kousek Slunečného pobřeží na jihu Španělska. Teplé moře, golfový ráj, dobré jídlo, víno a přímý let z Malagy do Prahy. I proto tady našel útočiště jeden z nejúspěšnějších a nejzajímavějších českých podnikatelů, o němž se ale u nás paradoxně skoro neví.

Čtěte také: Krávy z vesmíru a nová investice. Český startup SpaceKnow posiluje

Tomáš Bača vybudoval a dobře prodal firmu Eyelevel, která pro společnosti jako Adidas, Dior či Starbucks designuje a staví prodejní pobočky po celém světě  a v branži patří mezi absolutní světovou špičku.

To, co se Bačovi stranou zájmu českých médií podařilo s Eyelevelem, by teď rád zopakoval se svým novým projektem jménem Greenlight, který se zaměřuje na vytváření nástrojů umožňujících lepší spolupráci, komunikaci a nakládání s lidskými zdroji ve firmách a organizacích nebo i mezi jednotlivci.

„Tyhle digitální nástroje vznikaly interně pro potřeby Eyelevelu, až nás napadlo, že by z toho mohl být dobrý byznys i navenek,“ začíná Bača představovat svůj technologický startup, jehož posláním je přinášet na globální trh vlastní digitální produkty. Začíná se čtveřicí pojmenovanou Loop, Quest, Beat a Voice. „Všechno to jsou myšlenky, které vznikly z opravdových potřeb. Žádné hry na ukrácení volného času,“ říká Bača.

Greenlight ho zatím vyšel na dva miliony dolarů, což se zdá jako docela velká částka na to, že vlajková loď Loop teprve hledá byznysmodel. „Ano, není to málo. Vytváří to na nás tlak, abychom si jen nehráli. Zdroj příjmů se v jednu chvíli objeví,“ doufá třiačtyřicetiletý podnikatel s tím, že zatím jde o nabrání co největšího počtu uživatelů.

Loop na první pohled připomíná Dropbox křížený se Slackem. Bača ho ale představuje trošku jinak… „Kdyby měly WeTransfer a WhatsApp sex, vznikl by Loop,“ usmívá se. Tahle služba totiž umožňuje sdílení velkých souborů a spolupráci nad nimi v týmu, a to na jednom místě. Tím se liší od většiny jiných webových řešení, která soubory buď jen zasílají, nebo je ukládají do složek.

Druhým produktem Greenlightu je mobilní aplikace Quest, která díky zapojení umělé inteligence pomáhá firmám rychleji stavět nové týmy a hledat správné a motivované lidi.

„Quest hledá talent uvnitř větších firem. Když máte více než 100 zaměstnanců, ztrácíte přehled o tom, kdo co umí, čím si prošel, jaké má zájmy, jaké umí jazyky a podobně,“ říká Bača s tím, že Quest funguje tak, že „ohashtaguje“ zaměstnance a díky tomu najde všechny relevantní dovednosti a vlastnosti, které jsou k danému úkolu u daných lidí potřeba (zkušenosti, jazyky, motivace…).

Třetí v řadě je aplikace Voice. Tu už používají uznávané globální módní značky jako Dior nebo St. Dupont v prodejnách. Aplikace má za úkol předat všem zaměstnancům a potažmo i všem zákazníkům stejnou „brand message“ napříč všemi prodejnami a kontinenty, kde daná značka působí.

Bača Voice rozjel ještě při svém působení v Eyelevelu a můžete na něj narazit třeba i v pražském obchodě Dioru. Personálu radí, jak pokládat zákazníkovi správné otázky či jak mu doporučovat jednotlivé produkty.

Posledním nástrojem z dílny Greenlightu je platforma na sdílení obsahu Beat. Ta funguje jako komunikační kanál dovnitř firmy, který svou podobou připomíná lifestylový časopis: uživatel (zaměstnanec) po nainstalování dostává notifikace „o novinkách, které ho baví číst – žádné výhrůžky o špatně zaparkovaném autě a neumytém nádobí v kuchyňce“, jak to popisuje Bača.


Bačův příběh do velké míry kopíruje budování kapitalismu v Česku a také ukazuje na málo známé přesahy našinců do globálního byznysu. Bača na začátku 90. let studoval na pražské VŠE a souběžně se uchytil u nizozemské agentury Linea Recta, která se soustřeďovala na mezinárodní značky přicházející do Česka.

Mezi její klienty patřili dodavatelé rychloobrátkového zboží (například se řešila retailová strategie pro Nestlé, dříve Čokoládovny, a. s.). Bača v rámci agentury rozjížděl i polskou pobočku, a když se vrátil, rozhodl se rozjet podnikání na vlastní triko. A tak v roce 2002 založil s kolegou Filipem Žákem firmu, později přejmenovanou na Eyelevel.

Ta navrhuje, dodává a zařizuje prodejní prostory, kam kromě nápaditého designu čím dál častěji pronikají i moderní technologie. To vše s jediným cílem – přimět zákazníka ke koupi zboží a zvyšovat tak prodeje.

A Eyelevel se v téhle „magii“ vypracoval mezi světovou špičku: pracuje pro firmy jako Adidas, Nike, Dior, Starbucks, North Face, Vans či Dyson, pro něž zařizoval pobočky například na Champs Élysées, Páté avenue či Causeaway Bay v Hongkongu. Letos se u něj protočí přes 140 milionů dolarů, ale to už v něm Bača nepůsobí.

Poté, co své podíly se Žákem v roce 2013 prodali, loni Bača odešel i z exekutivy. Zůstal jen jako mentor a vizionář, a tak má dost času věnovat se na jihu Španělska rodině, sportování, a zejména práci na své nové misi.

„Tradiční retail, jak ho známe z minulosti, je dnes bez moderních technologií odsouzený k záhubě,“ předesílá Bača s tím, že v sadě nástrojů vidí další své zlaté vejce. Ještě na něm ale bude třeba dost pracovat. Bača je v Česku týden v měsíci, jinak tráví s kolegy hodiny na Skypu. Ano, na Skypu. Nástroj na vnitrofiremní videohovory ještě Greenlight nevytvořil…

Příběh Tomáše Bači a jeho (bývalé) firmy Eyelevel si můžete přečíst ve vydání Forbes duben 2017, k dostání zde.

Čtěte také