Aktuální vydání magazínu Forbes

Červený krokodýl, který z nákupů dělá hru a umí naplnit peněženku

Pošli to dál

Ve slušnosti patří v týmu k těm průměrným, za 50 zápasů této fotbalové sezony posbíral Marouane Fellaini z Manchesteru United 14 žlutých karet. A jednu taky v mači proti West Bromwichi. Právě ta byla přeci jen v čemsi výjimečná. Minimálně pro jednu Čecho-Bulharku. Ta díky ní a v Česku vzniklé platformě RedCrox získala zpět plnou cenu svého nákupu na portálu booking.com.

Že se vám souvislosti zdají na první čtení malinko zamotané? Tady je tajemství toho kouzla:

Nedávný zápas anglické Premier League byl jednou z možností, na kterou se dalo v danou chvíli tipovat. Konkrétně na otázku: Kdo jako první obdrží žlutou kartu. A protože zákaznice si zaregistrovala svoji účtenku z nákupu na globálním ubytovacím portálu a trefila jméno faulujícího fotbalisty, dostala 100% cashback. Takže na své dovolené bude bydlet zadarmo.

StephenFlanagan

Stephen Flanagan

To vše umožnil RedCrox neboli červený krokodýl, pražský startup, za nímž stojí původem irský podnikatel Stephen Flanagan a který z vašich nákupů dělá hru a taky prostředek, jak při troše štěstí dostat zpět celou útratu.

„Jde o inovativní marketingový nástroj založený na hře, který našim obchodním partnerům přináší výhodu odlišit se od konkurence,“ vypráví Flanagan o své myšlence, která v současné podobě funguje od roku 2013, sdružuje na tři stovky retailerů (včetně šesti ze světové top 10 jako eBay, Amazon nebo Alibaba) a za stejnou dobu má zhruba stejný počet vítězů. Tedy těch, kteří nakoupili a přitom neutratili.

Naposledy minulý týden, kdy jeden významný finanční investor z Prahy tipnul, kdo dá první gól ve fotbalovém utkání Ajax vs. Manchester United. A i on si tak užije ubytování bezplatně. „Ale naší hvězdou je tahle dáma,“ říká Flanagan. „Aby žena správně tipovala na fotbal, to je pro mě novinka.“

Čtěte také: Toužil být mistrem světa, dnes se tipováním příštích šampionů živí

Princip je takový, že po nákupu v partnerských obchodech si zaregistrujete účtenku a hádáte odpovědi na otázky ze sportu, televizních soutěží a do budoucna možná i z politiky. „Otázky jsou velmi jednoduché a jednoznačné, nemůže to být 50 na 50,“ říká Flanagan, sám jejich autor. Jde o znalostní hru, musíte se zajímat, pročíst si statistiky. A i když trefit odpověď není super jednoduché, pravděpodobnost je pořád větší než u všech ostatních marketingových soutěží. Nebo třeba i u Sazky.

„Přitom ani nejste vystaveni žádnému riziku,“ ujišťuje někdejší promotér golfových turnajů. „U klasických sázek riskujete peníze, abyste je vyhráli zpět. My operujeme s penězi, které už jednou utracené jsou. Můžete vyhrát, ale ne prohrát. Takže hazard to není a nikdy nebude.“

RedCrox

Snad proto mezi výherci nejsou klasičtí sázkaři, ale běžní zákazníci. Protože konzumentem je každý jeden z nás a každý nějakou tu účtenku někdy vyprodukuje. „Když obchod správně pochopí, co tento nástroj může přinést, je to pro něj výhoda,“ přesvědčuje Flanagan. „Pokud deset firem prodává za stejnou cenu nový iPhone, ale jen jedna nabízí cashback, toto může rozhodnout v její prospěch.“

Čtěte také: Těchto 10 firem má pod kontrolou celý váš nákupní košík

Cílem červeného krokodýla je stát se globální platformou. Dnes operuje v Česku, na Slovensku a částečně ve Velké Británii. Důkladnou analýzu, aby se nedostal do sporu s místní legislativou, si provedl v několika dalších státech (Rusko, Bulharsko, Polsko), do kterých vstoupí během tohoto roku. A pak je tu meta, která by hladového krokodýla mohla pořádně zasytit – anglicky mluvící státy.

Výhry u RedCrox se dnes pohybují od stokorun po tisíce, z každé účtenky si firma bere drobnou komisi, což je jeden ze zdrojů příjmu. Její obrat zatím není závratný. „Ale data nám dodávají na optimismu,“ těší se Flanagan. „Až zasáhneme velké, miliardové trhy, jako jsou Indie, USA nebo Rusko, může se RedCrox stát jedním z dnes tak populárních unicornů.“


 

Čtěte také