Aktuální vydání magazínu Forbes

Češi svým algoritmem uhranuli Němce i Japonce, najdou i neviditelné startupy

Pošli to dál

Tým studentů mnichovské technické univerzity na konci července obhájil vítězství v soutěži, kterou v areálu své firmy SpaceX v Los Angeles už potřetí uspořádal Elon Musk.

V dopravním tunelu dosáhla kapsle startupu WARR Hyperloop rychlosti 457 kilometrů za hodinu. Mladí konstruktéři za svůj technologický a byznysový drajv hodně vděčí své alma mater a jejímu centru UnternehmerTUM, kterým mimo jiné prošla i ambiciózní česká firma Neuron Soundware.

Čtěte také: ▶ Britové se od nás inspirují, říká šéfka Slevomatu a chystá se na novou roli

Nejde ale o jedinou českou stopu v největším evropském startupovém akcelerátoru a inkubátoru. Ten se čerstvě dohodl na spolupráci s pražským projektem Leadspicker, který rozjeli dva ani ne třicetiletí Češi Vlastimil Vodička a Jan Skácel. Pro mnichovský hub budou vyhledávat zajímavé a nové startupy, jež by se mohly zúčastnit tamních programů.

Vlastimil Vodička a Jan Skácel

„Vyvinuli jsme nástroj, který umí s pomocí strojového učení a prvky umělé inteligence prohledávat internet včetně nově vzniklých webových stránek. Náš algoritmus pak dokáže rozpoznat, zda vyhledané společnosti jsou třeba startupy. Jsme rychlí a náš klasifikátor dokáže identifikovat i startupy, které nejsou viditelné v žádných databázích či rejstřících,“ vysvětluje absolvent brněnského VUT Vodička, který zároveň působí ve fondu J&T Ventures.

Leadspicker postavil se svým kamarádem z rodného Přerova, Jan Skácel předtím pracoval ve společnosti Seznam.cz a ve výzkumné skupině přirozeného jazyka na Fakultě informačních technologií VUT v Brně.

Při vývoji Leadspickeru se inspirovali zakázkou, kterou Vodička získal během své práce pro rakouskou skupinu Pioneers.io. Ta pomáhá větším firmám s inovacemi, pořádá startupové konference a sama do nadějných projektů i investuje. Svého času tam Vodička se Skácelem pracovali na kontraktu pro Světovou banku, která si vídeňskou společnost najala, aby pro ni analyzovala startupy na Balkáně, kde neexistovala žádná startupová databáze.

 

„Ve Vídni se vše dělalo ručně. Po mém odchodu jsme ale s Honzou přišli na to, že některé činnosti lze zautomatizovat. Když zkombinujete automatické procházení webu, klasifikátor různých klíčových slov a tisíce hodin strávených pečlivým tagováním dat našimi analytiky, vznikne nástroj, který je poměrně silný. Najdete i toho, kdo třeba ani nechce být moc vidět,“ dodává Vodička.

Jeho společnost najala prvního zaměstnance předloni, dnes jich má 15 a další hledá. Zatímco obrat v roce 2016 byl zhruba 40 tisíc dolarů, letos už plánuje tržby téměř půl milionu dolarů, v přepočtu cca 10 milionů korun. Leadspicker funguje bez externích investorů.

Nejvíc klientů se rekrutuje z řad startupových akcelerátorů a korporátních firem. Mezi zákazníky je například německá pobočka poradenské agentury PwC nebo Nikkei – největší ekonomický deník světa a zároveň stejnojmenný japonský mediální dům, kterému patří i britský list Financial Times.

Pro jeho analytiky, kteří počítají mimo jiné tokijský burzovní index Nikkei 225, je klíčové, aby věděli o pokud možno každé firmě, která v Japonsku vznikne.

Čtěte také: Do českého startupu ProductBoard investoval hvězdný fond Silicon Valley

„Nabízíme jim, že pro ně najdeme nové startupy přesně z té oblasti, která je zajímá. Ty nejrelevantnější startupy oslovíme a nasměrujeme do naší platformy, kde potom naši klienti podrobně analyzují jejich technologii a dosavadní vývoj. Umíme hledat v jakékoli zemi a v podstatě jakémkoli jazyku, ten systém je vždy stejný, jen musíme vybrat vhodná klíčová slova,“ popisuje Vlastimil Vodička nad kávou v centru Prahy.

O tom, že jim je podnikání blízké, měli oba podnikatelé jasno už na střední škole, ostatně ještě před maturitou zkoušeli prorazit s projektem Ulovsi.cz, který fungoval na podobném principu jako Slevomat. A i dnes vnímají to, co dělají s Leadspickerem, jen jako začátek.

Vodička připouští, že vyhledávání startupů je v podstatě rutinní práce: „Máme ale díky tomu jednak unikátní databázi, jednak se náš systém dá využít k něčemu mnohem sofistikovanějšímu, k investování. V Leadspickeru jsme už o startupech nasbírali dost dat na to, abychom mohli ve velkém analyzovat KPIs jednotlivých startupů a včas identifikovat ty s největší dynamikou růstu.“

S kolegy z J&T Ventures už dokonce vymýšlejí, jak investování do startupů otevřít i veřejnosti, že by se peníze v podstatě sestavovaly z drobnějších příspěvků jako v případě crowdfundingu. Ale to je prý zatím vzdálenější budoucnost.

Čtěte také