Aktuální vydání magazínu Forbes

Česká Gamee míří na Mars: firma z Prahy vytvořila mobilní hru pro NASA

Pošli to dál

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku NASA na svém Facebooku a Twitteru většinou informuje o novinkách ve výzkumu a vývoji, ukazuje záběry, které pořídily jejich vesmírné družice, nebo představuje vizualizace vesmírných stanic, které se teprve staví. Včera ale 16 milionů jejich fanoušků na Facebooku a 17 milionů followerů na Twitteru dostalo trochu jinou zprávu.

NASA vyvinula první interaktivní hru pro mobilní telefony, kterou si může stáhnout kdokoli a pomocí vlastního smartphonu tak zjistit, jaké to je, když se na Marsu hledá voda. Hru Mars Rover si teď může zahrát celý svět. A je to český úspěch. Mars Rover totiž pro NASA vytvořila česká herní platforma Gamee, kterou loni založila Božena Řežábová.

„Udělat hru pro Rover byl náš nápad, s nímž jsme přišli za NASA a nadchli je,“ líčí Řežábová, jejíž firma celou hru včetně nápadu připravovala dva měsíce. „NASA chtěla zachovat spoustu detailů tak, aby odpovídaly realitě – například jakým způsobem se detekuje podzemní voda, nebo fyzika pohybu po Marsu. My jsme se zase snažili zachovat hravost a taky jsme chtěli Rover trochu zlidštit. A to se myslím povedlo. Máme v plánu pokračovat i s dalšími hrami s vesmírnou tématikou,“ dodává Řežábová.

S nápadem vymyslet vlastní platformu na hraní jednoduchých her v mobilním telefonu bez toho, aby si člověk musel stahovat další aplikace, přišla čtyřiatřicetiletá Řežábová, někdejší manažerka Googlu a nadšená hráčka počítačových her, spolu s třemi svými přáteli poté, co společně zjistili, že nic podobného na trhu ani ve světě není.

„Zřejmě nejen proto, že s takovým nápadem před námi ještě nikdo nepřišel, ale také z důvodu, že ještě donedávna ani chytré telefony na takovou platformu kapacitně nestačily. Technologie k tomu musely nejdříve dojít,“ vysvětluje Řežábová také pro aktuální vydání speciálu Forbes Next. Řežábová, která stojí za řadou úspěšných českých internetových projektů, využila letitou zkušenost z digitálního marketingu a perfektní znalost fungování sociálních sítí a nápad byl na světě.

K technologické realizaci a rozjezdu platformy Gamee ale byly třeba peníze. Počáteční investici ve výši 600 tisíc dolarů, tedy asi 14,4 milionu korun, do Gamee vložil její manžel Jan Řežáb, zakladatel Socialbakers. „Měli jsme možnost to zainvestovat sami, což byla velká výhoda. Role ale máme striktně oddělené, manžel je investor, firma je moje starost,“ doplňuje Řežábová, která dnes ve firmě zastává pozici CEO.

„Cítila jsem příležitost. Když jste hráč a hry vás prostě jen baví, jste v celkem obtížné situaci. Musíte do App Storu, vyhlédáte si hru, stáhnete ji, otevřete, nelíbí se vám. Můžete začít znovu, je to komplikované. My se rozhodli celý proces úplně zjednodušit. Jedna aplikace, a v ní všechno, co potřebujete. Nemusíte nic instalovat, nemusíte dělat žádný update. Když se objeví nová hra, hned ji máte v nabídce a můžete hrát,“ vysvětluje podstatu Gamee Řežábová.

Gamee lidem umožňuje hrát hry, kdykoliv na to mají chuť a pár minut času. Registrovaných uživatelů má Gamee pár měsíců po svém globálním startu už téměř čtvrt milionu. Do konce roku se tohle celkové číslo prý ještě zdvojnásobí. Gamee baví lidi od Brazílie, přes Spojené státy až po Singapur.

Platforma je pro všechny uživatele zdarma, zisky plynou z inzerce. Hry neustále přibývají, v současnosti jich Gamee nabízí přes padesát, nová hra se objeví v průměru každé dva týdny. „Hry děláme asi z poloviny sami, ale spolupracujeme i s různými značkami, které pro nás jednotlivé hry vymýšlejí. Pro Gamee momentálně vyvíjí hry třeba výrobce nápojů Fanta, módní řetězec Bershka, operátor O2 nebo značka Cybex,“ vyjmenovává Řežábová.

Tady Gamee totiž objevila další zajímavou díru na trhu: hry se tu pro velké firmy ukázaly být zajímavým marketingovým nástrojem. „Firmy většinou přijdou za námi a svěří nám hru, abychom ji pro ně udělali celou sami,“ dodává zakladatelka Gamee.

Značkám se tahle spolupráce vyplácí – to, jak jejich zákazníci hry hrají a kolik s nimi tráví času, mají navíc díky mediálním metrikám jako na dlani. „Třeba operátor O2 už u nás takhle registruje přes 3,5 milionu odehraných her. To není málo,“ přibližuje Řežábová.

Plánů má Gamee spoustu. Firem a institucí, které chtějí s Gamee spolupracovat, neustále přibývá. „Teď třeba vyvíjíme hru s jedním velkým světovým fotbalovým klubem, to je velmi zajímavá příležitost. Rýsuje se jich spousta. Můžeme dělat hry u příležitosti probíhajícího šampionátu ve fotbale, podchytit olympiádu, spolupracovat s módními značkami, vyvíjet edukativní hry,“ vyjmenovává Řežábová. Teď se česká Gamee díky NASA podívala i do vesmíru. Rozehráno má víc než dobře.

Celý příběh Boženy Řežábové a její firmy Gamee najdete ve speciálním vydání Forbes Next, které je právě na stáncích.

Autor úvodní fotografie: Jiří Turek

Čtěte také