Aktuální vydání magazínu Forbes

Český design v sériové výrobě. Brýle Optiqa Okula sází na styl a dostupnost

Pošli to dál

Představily se na Designbloku, byly nominovány na Czech Grand Design, ocenila je renomovaná nizozemská trendová specialistka a módní koučka Ellen Haeser a uspěly na odborných veletrzích, mimo jiné na brněnské Optě. Brýle Optiqua Okula jednoduše slaví jeden úspěch za druhým.

Čtěte také: Tyto tři otázky vám pomohou vybrat si správné sluneční brýle. Jednou provždy

Málokterý český designérský brand to navíc dotáhne k tomu, aby byl jeho produkt dostupný ve stovkách kamenných obchodů v Česku a na Slovensku. Mladé značce Optiqa se to ve spolupráci s tradičním českým výrobcem Okula povedlo. Chvilku to ale přece jen trvalo.

Michal Pavlát, Ondřej Vicena a Mark Ther, kteří za značkou stojí, jsou dlouholetí přátelé a fanoušci retro brýlí. Pod hlavičkou Optiqa se ze začátku věnovali hlavně sbírání a repasování starých ikonických modelů. Měli ale v plánu rozjet i vlastní design.

Po nových úlovcích ke zpracování pátrali po bazarech nebo na bleších trzích. Při tom náhodou narazili na brýle od české, dříve československé značky Okula.

„Jednou jsem si u optika nechal osadit brýle, které jsem našel v bazaru. Líbilo se mi, že mají tenké obroučky a nýtované panty, podobně jako brýle Moscot, které byly na můj studentský rozpočet moc drahé,“ popisuje Ondřej Vicena.

Byl mile překvapený, že se u nás dříve vyrábělo něco tak stylového. Začal se pídit po historii továrny, která sídlí v Nýrsku. Když zjistil, že stále existuje, zkusil s Okulou navázat spojení. Nejprve se mu to nepodařilo. Ten pravý čas ke spolupráci nazrál až po několika letech, kdy z Okuly odcházel do penze dlouholetý designér.

„Shodou okolností jsem se v té době připomněl znova. A tentokrát už jsme se dohodli. Začali jsme pomáhat s vývojem nových kolekcí,“ popisuje Ondřej Vicena změnu ve směru značky, která kromě spolupráce s mladými designéry pokračuje i ve výrobě svých standardních obrouček.

Prvním výsledkem spolupráce Optiqy a Okuly je capsule kolekce unisexových brýlí s připínacími slunečními klipy. Působí současně, ale nezapře lásku k minulosti. Díky zkušenostem z výroby Okula skvěle propojuje estetiku s funkcí, praktičností a trvanlivostí.

„Zaujaly nás modely ze šedesátých let. Navrhli jsme nové obruby, které vzbuzují nostalgii, mimo jiné i díky ručně nýtovaným pantům a krásnému acetátu celulózy od italské značky Mazzuchelli,“ popisuje Ondřej Vicena.

„Bylo pro nás inspirativní pátrat po tom, jak se brýle dělaly dřív. Spoustu zajímavých věcí jsme se dozvěděli v nýrském muzeu,“ vysvětluje Michal Pavlát, který se soustřeďuje hlavně na technické aspekty brýlí.

K jejich fanouškům patřili nejdřív hlavně přátelé a spolužáci z okruhu pražské Akademie výtvarných umění. Za značkou díky tomu už v prvních fotokampaních stály známé a respektované osobnosti jako kurátor Otto M. Urban nebo designérka Janja Prokič.

Kolekce je aktuálně k dostání ve stovkách partnerských optik Okula v Česku a na Slovensku. První malosérie 600 kusů je v obchodech teprve měsíc a pár dioptrických brýlí s klipem stojí rovné čtyři tisíce korun.

Optiqa už mezitím pracuje na nových modelech. „Máme už pro Okulu připravené další návrhy. Tři nové modely jsou už ve fázi výrobního procesu,“ říká Ondřej Vicena. V plánu má mladý tým také výstavu věnovanou fenoménu brýlového designu v Československu.

Vedle spolupráce s Okulou Optiqa neopouští ani svou vášeň pro sběratelství a restaurování starých brýlí. Repasované vintage brýle nejrůznějších tvarů a barev jsou k vyzkoušení a ke koupi v designérském showroomu Konceptstory na Řezáčově náměstí na pražské Letné.

Čtěte také