Aktuální vydání magazínu Forbes

Český nápad: Facebook pro cestování. I když možná bez „Face“

Pošli to dál

Už víte, kam pojedete na dovolenou? A jak dobře to místo znáte, víte, co tam můžete čekat? Pokud už deset let nejezdíte na stejnou pláž v Chorvatsku, tohle je otázka, kterou byste si měli položit. Aspoň si to myslí Robert A. Pierug, jenž na této myšlence postavil novou sociální síť, kde si cestovatelé povídají mezi sebou i s domorodci.

Jmenuje se Faceholiday a je to v podstatě Facebook pro cestování – tedy sociální síť pro lidi, kteří se chystají vyrazit na dovolenou a dopředu chtějí od místních zjistit, na co se mají připravit.

„Naším cílem je, aby uživatel poznal destinaci dřív, než do ní vycestuje,“ říká Pierug s tím, že cestovní kanceláře nedávají o daných místech adekvátní reference. Jsou prý příliš „načančané“ a často vůbec neodpovídají realitě. „Přímé spojení s lidmi z daného místa a s cestovateli je nejlepší doporučení na světě,“ dodává.

faceholiday1

Rozhraní Faceholiday.

Podle jeho slov je informací na internetu o cestovních destinacích dost, ale ne na jednom místě a chybí tam možnost komunikace s místními. A právě tuhle mezeru chce podnikatel, který Faceholiday popisuje jako globální sociální síť otevřenější než Facebook, zaplnit.

Faceholiday odstartoval teprve loni a už má podle Pieruga v Česku 40 tisíc aktivních uživatelů, ve světě dalších 20 tisíc. Byznys model má postavený na bannerové reklamě a propojení s nabídkou cestovních kanceláří. Z těch českých tu své zájezdy inzerují například Čedok, Fischer či Alexandria a Pierug si bere provizi z prodeje. „V Česku nabízíme přes šest tisíc zájezdů. Zatím jsme jich od ledna prodali pár desítek, ale čekám, že se to před sezonou rozjede,“ doufá.

pierug faceholiday2

Robert A. Pierug.

Jak vlastně Faceholiday funguje? Na stránky se přihlásíte přes svůj facebookový účet (nebo případně přes ruskou síť Vkontakte) a pak můžete brouzdat ve vytoužených destinacích – jednotlivé země mají svou vlnu (místo zdi) a cestovatelé na ni přidávají obrázky, zážitky, komentují, lajkují. Třídění obsahu probíhá podobně jako u jiných sociálních sítí přes tzv. country tagy.


Šestadvacetiletý Pierug, jehož babička je z Dánska a tatínek z Polska, vyrůstal v severních Čechách a s podnikáním začínal před sedmi lety, poté co se svojí ideou tvorby reklam na Facebooku neuspěl u svého tehdejšího zaměstnavatele Centrum Holdings. Takže v době, kdy jen málo lidí vědělo, co to Facebook je, se rozhodl vytvářet a prodávat aplikace pro tuto sociální síť. „Sociální marketing byl v roce 2008 úplně v plenkách, málokdo tomu věřil. Otevírali jsme firmám oči, byli jsme první v Česku,“ vzpomíná Pierug.

Mezi klienty jeho firmy Facegroup SE patřily například Central Group, Pet Center nebo pražský hotel Hilton a výdělky se počítaly v milionech korun. Úspěšně rozběhnutý byznys ovšem dostal „ránu z boku“, jak to dnes Pierug popisuje. „Neměli jsme štěstí na investory. Partneři nám ukradli platformu a sebrali know-how, všechen software… Bylo to dost nepříjemné, zbortilo se to jak domeček z karet,“ říká, ale jméno andělského investora prozradit nechce v obavě z právní odvety.

Po nedobrovolném konci podnikání sebral vydělané peníze a vyrazil do světa. „Každému bych doporučil více cestovat a poznávat jiná místa. Duševně vás to obohatí,“ říká s tím, že nejvíc se mu líbilo na Kubě („Protože tam lidé vydělávají 400 korun měsíčně, žijí na příděly a jsou šťastní.“) a v Barceloně („Protože tam Gaudí odvedl skvělou práci, líbí se mi i mentalita lidí a siesty.“).

Tušíte správně, že v tu chvíli dostal nápad na vlastní sociální síť na cestování. Pomohl mu s ní Ondřej Kavka s penězi vydělanými na finančním poradenství OVB, svůj minoritní podíl dostali i Daniel Modrý, exprogramátor Seznamu, a manažerka komunikace Júlia Zajacová.

Celkem má Faceholiday podle Pieruga 30 spolupracovníků a loni na sebe poprvé výrazněji upozornil na domácí startupové scéně, když se dostal mezi finalisty soutěže UPC Ignite pro začínající firmy. Její šéf Lukáš Svěcený uvedl, že prostor pro originální nápad na specializovanou sociální síť na trhu je. „Uživatelům přinese platformu pro hledání informací o cestování a ušetří čas a peníze, firmám zase nabídne zajímavý prostor pro marketing. Díky snadné škálovatelnosti nic nebrání růstu mimo Česko a pak už se bavíme o potenciálu v řádu jednotek miliard korun,“ myslí si Svěcený.

Pierug věří, že na svoji ideu brzy získá investice v řádu jednotek milionů dolarů. Mluví o investorech z Polska, těm českým už nápad leží na stole. „Líbí se jim potenciál, který v tom je. Travel je perspektivní obor, navíc spojený s IT.“

Jestli vás teď napadl třeba TripAdvisor, který měsíčně navštíví 350 milionů unikátních uživatelů, tak vězte, že ten Pierug za přímou konkurenci nepovažuje, protože není o přímé komunikaci. Naopak s Faceholiday má velké plány: „Lidé se chtějí přirozeně pochlubit, kde byli. Chtěli bychom se stát největším kompasem světa v cestovním průmyslu. Naším cílem je mít v příštím roce jeden milion aktivních uživatelů a do osmi let 300 milionů,“ říká Pierug. A byznysově? Po prvních dvou letech v červených číslech je ve třetím roce cíl obrat 400 milionů korun.

Tou dobou by měl být vyřešený i problém, který tenhle startup má se svým názvem. Stejně jako u analytických Socialbakers (dříve Facebakers) na něj tlačí Zuckerbergova společnost, aby se vzdal předpony „Face“ ve jméně. „Sami si nás všimli. Jsme v jednání přímo s centrálou,“ říká Pierug. „Uvidíme, jak to dopadne. Spíš bychom byli rádi, kdybychom se domluvili na spolupráci.“

Čtěte také