V Brně dnes teče domácí šampaňské. Dopřává si ho tým lidí kolem českého výrobce „ponožkobot“ Skinners, který před půl pátou odpoledne završil svou crowdfundingovou kampaň na americkém portálu Kickstarter. Během 44 dní mu lidé z celého světa poslali na další rozvoj 654 557 amerických dolarů, v přepočtu zhruba 16 milionů korun.

Skinners, jejichž otcem je šestadvacetiletý Petr Procházka, se tak stali třetím nejúspěšnějším českým projektem, který se snažil na Kickstarteru uspět. Výnosnější byla jen hra Kingdom Come a router Turris Omnia.

Úspěch je to ale také ve světovém srovnání. Skinners patří v sekci „fashion“ čtvrtá nejvýnosnější pozice v historii na módu orientovaných kampaní, jichž bylo už 17 tisíc. Celkově se řadí mezi 0,1 % nejúspěšnějších na Kickstarteru.

Petr Prochazka

Petr Procházka, zakladatel Skinners

„Je to skvělý pocit, takový zájem jsme rozhodně nečekali a chci všem poděkovat,“ uvedl Petr Procházka pro Forbes. Nápad se líbil už loni v létě, kdy ho podpořili lidé na českém portálu Hithit téměř 600 tisíci korun.

Procházka vymyslel boty, které je možné srolovat do kapsy, před dvěma lety v Norsku, když si jeho kamarád poranil nohu. „Špatně se mu to hojilo, tak jsem přemýšlel nad tím, jak mu dát něco, co by ho při nošení neomezovalo a zároveň to jeho nohu chránilo,“ komentuje původní nápad Procházka, jenž první pár ušil sám z toho, co našel na blízkém staveništi.

Skinners1

Od té doby pochopitelně projekt ušel velkou cestu, dnes se Skinners vyrábějí na třech místech v Česku a firmu teď čeká velký úkol – dodat slíbené boty lidem, kteří si je zaplatili na Kickstarteru. Těch je zhruba 17 tisíc a podle Procházky výroba a dodání potrvají do Vánoc.

Cena za jeden pár byla v posledních dnech na americkém portálu určena na 35 dolarů, začínalo se na 29 dolarech. Poté, co se odbaví aktuální objednávky, plánuje šéf projektu distribuovat Skinners online a skrz vybrané partnery.

Vybrané peníze se Skinners chystají použít na rozšíření výrobních kapacit a další rozvoj. „Značnou část nám ukrojí náklady na marketing, materiál, poštovné, celní služby a provize portálům. A samozřejmě také daně,“ dodává Petr Procházka.