Taky vám ve firmě čím dál víc scházejí šikovné a spolehlivé ruce? Diplomy a roky praxe přitom už nejsou tou nejdůležitější podmínkou, stačí jiskra v oku a radost z práce, která dodá energii i po náročné šichtě. Jak a kde rozhazovat sítě, do kterých ulovíte ty pravé posily týmu, a jak zajistit, že si je pak i udržíte?

Uchazečem jste vy

Některé firmy se s tím nepářou a sázejí do inzerátů věty typu: „My se ucházíme o vás.“ Ucházejte se o budoucí zaměstnance. Nejen v textu inzerátu, ale i u pohovoru. Neptejte se jen na to, co může uchazeč nabídnout vám, ale taky na to, čím můžete být užiteční vy jemu. Chce se naučit něco nového? Můžete mu právě vy pomoci naplnit jeho vize? Pokud to tak dotyčný vnímá, pak jste právě získali kolegu, který bude pracovat nejen pro vás, ale i pro sebe. Takže je jen logické, že bude šlapat na plyn o něco víc a s větší chutí.

Vsaďte na sociální sítě

Plakát na dveřích, inzerát v novinách nebo obligátní „kdybys o někom věděl…“ prohozené před kolegy vám do mailu rozhodně nepošle tolik CV jako chytlavý post na Facebooku, zajímavá větička na Twitteru anebo neformální instagramová fotka kolegů, jak otevírají náruč novému parťákovi. Generace, která nám chybí, žije online. Takže zapněte wi-fi!

Dejte na osobní doporučení

Anebo wi-fi zase vypněte a ptejte se přímo lidí z vašeho týmu. Ti by mezi sebe totiž nepřijali nikoho, komu by nevěřili nebo koho by si na dané pozici neuměli představit. Výhodou osobního doporučení je i o něco větší šance, že nováček do kolektivu hladce zapadne a dřív se aklimatizuje. Kamarádův kamarád je i můj kamarád. A pohoda v týmu je přece naprosto zásadní věc.

Nenabízejte jen práci – nabídněte smysl

Víte, kolik času strávíme v životě prací? V průměru 40 let! Takže není divu, že chceme dělat to, co považujeme za smysluplné a naplňující. Zvlášť pro mladé lidi jsou důležité hodnoty, zpětná vazba a jasná odpověď na otázku: „Proč zrovna tohle?“ Aby si mohli zájemci o práci vytvořit konkrétní představu o tom, jak to u vás chodí a jaká tam panuje atmosféra, uspořádejte třeba den otevřených dveří. A nováčky hned protáhněte kanceláří, seznamte je s kolektivem a zdůrazněte, jaké je vaše krédo a priority. Ukažte jim, kdo jste a kým se mohou stát oni. Zapojte je.

Oceňte osobnost

Zároveň se nesnažte zaměstnance násilím měnit a všechny vmáčknout do téže šablony. Jediným stejnokrojem by měl být způsob uvažování. Dobře fungující podnik myslí jako jeden člověk a zároveň vnímá odlišnost a osobitost jako silnou stránku, ne jako slabinu.

Buďte kouč, ne zkoušející

Zkušební době by se mělo říkat spíš „rozjezdová“. Zkuste se chovat ne jako autoritativní šéf, ale jako trenér – motivujte nového kolegu a popostrčte ho k lepším výkonům. Dejte mu větší zodpovědnost a nechte ho vyniknout v tom, v čem je dobrý. Pochvalte ho za to, co se mu povedlo, a najděte si čas na rozhovor mezi čtyřma očima. A občas se na dění uvnitř podívejte „zvenčí“, respektive očima zaměstnanců. Když se na poradě nebo teambuildingu postavíte do role posluchače, nejspíš se dozvíte hodně užitečné informace.

Rada na závěr

Pokud se vám uchazeč u pohovoru líbí a cítíte, že jede na vaší vlně, sáhněte po něm hned. Skvělí lidé jsou totiž nedostatkové zboží – a někdo by vám ho mohl vykoupit dřív, než dořeknete větu: „Ozveme se vám.“

Původní článek byl publikován na Jídlo a radost, blogu, který vzniká v Ambiente.