Aktuální vydání magazínu Forbes

Chcete být šťastnější? Uvědomte si sami sebe. Tady je 7 kroků, jak na to

Pošli to dál

Bylo by skvělé najít jednoduchý a rychlý recept na to, jak se cítit lépe a šťastnější. Bohužel, osobní rozvoj není žádný fastfood.

I když dnes dostávají původní myšlenky psychoanalýzy nové názvy a přesunují se do koučinku, jejich obsah se nemění. Můžeme jim tak lépe porozumět a využít je jednoduše každý den, stejně jako za dob Junga ale platí, že osobní rozvoj potřebuje svůj čas.

Čtěte také: Naučte se myslet pozitivně. Zlepšíte si tím život i zdraví

Ale nezoufejte, cesta k dosažení vašeho životního štěstí se jmenuje „Buďte co nejvíce vědomí“ a dá se shrnout do sedmi bodů, které vás k životní pohodě dostanou rychleji, než si myslíte:

1. Poznejte, co o sobě ne/víte

Původní Jungův koncept říká, že si uvědomujeme pouze část svých prožitků a pocitů. Zbytek podle něj padá do jakési černé díry, do našeho nevědomí. Podle některých odhadů toto zapadlé množství vůbec není malé a tvoří až 95 procent naší mozkové kapacity.

Představte si, že máte autonehodu a víte, že ji způsobil například vysoký muž s brýlemi. Nehoda vás traumatizuje, a pokud vám situaci něco později připomene, můžete si tyto nepříjemné pocity vybavit buď vědomě, nebo si je naopak neuvědomovat a ony se pak projeví nepřímo ve vašich reakcích.

Možná si tak až po čase uvědomíte, proč jste začali být na přechodu pro chodce nervózní, začalo se vám dělat špatně v autě nebo agresivně reagujete na svého vysokého kolegu, který nosí brýle.

2. Ptejte se sami sebe, co se ve vás opravdu děje

Teď už víte, že vaše psychika někdy jedná „o vás bez vás“.  I když vás tato „ztráta paměti“ chrání před příliš intenzivními emocemi, většinou vám život spíš komplikuje. Vaším dalším úkolem tak je se na tuto část více zaměřit.

Uvědomujte si, proč se chováte, jak se chováte. Snažte se vnímat, co se ve vás skutečně děje, ptejte se sami sebe a všímejte si svých opravdových emocí. Za ty se nestyďte a přijměte je tak, jak jsou. Budete překvapeni, jak rychle to půjde a o co svobodněji se budete cítit.

3. Srovnejte si minulost

Po absolvování prvního a druhého kroku si mnohem lépe uděláte pořádek v tom, kdo jste a kdo ne. A abyste zjistili, kdo nejste, musíte se podívat do vlastní minulosti.

Během dětství totiž nasbíráte pozitivní, ale také negativní automatické vzorce jednání a prožívání od rodičů i dalších blízkých lidí. Patří sem například iracionální hodnocení „Ženy jsou… Muži jsou…“ nebo třeba zbytečné negativní hodnocení od okolí jako „To nezvládneš“.

To vše nevědomě přijmeme za své a následně přenášíme na své partnery, přátele nebo potomky. To potom může mít drtivý dopad na naše vztahy nebo sebevědomí.

Pokud si uvědomíte, co vám ostatní předali, můžete se svobodně rozhodnout, jestli si toto dědictví necháte.

4. Uvědomte si, kdo opravdu jste

Poté, co se začnete nánosů z minulosti zbavovat, zjistíte, kdo nejste. V této fázi proto přichází čas na to, zjistit, kým opravdu jste.

V tom vás můžou podpořit různé koučovací metody, knihy, videa a články, které vám umožní poznat vaše skutečné silné stránky a nastavit si cíle, které si opravdu přejete vy, a ne lidé kolem vás.

5. Pochopte ostatní

Pokud si ujasníte, co jste ve vztazích nebo v práci nevědomě opakovali z minulosti, a vědomě se naučíte reagovat jinak, stanete se zároveň chápavějšími k druhým lidem. A tím také paradoxně méně zranitelnými.

To proto, že už budete chápat, že i vaši blízcí někdy nevědomě používají obrany, opakují na vás automatické vzorce svých rodičů. A velmi často to nemá vůbec co dělat s vámi. Jednoduše řečeno, přestanete si brát věci osobně. Mnoho konfliktů se tak rozplyne ještě dříve, než začne.

6. Buďte pozitivní, přejte si a plánujte

V této fázi zaměřte svou pozornost na své opravdové sny a přání. Platí, že náš mozek reaguje na všechno, co si do něj vložíme.

Pokud si tedy dokážeme nevědomě zvnitřnit negativní hodnocení z dětství natolik, že se tak začneme skutečně cítit, stejně tak si dokážeme vědomě, cíleně zvnitřnit i pozitivní konstatování o tom, že něco dokážeme.

Zabývejte se proto pozitivními příběhy lidí, kteří vás inspirují, motivačními citáty a představujte si sami sebe na místě nebo na pozici, kde chcete být. A to co nejvíce v barvách, i se zvuky a vůněmi. Poslední výzkumy totiž ukazují, že právě podrobná imaginace podporuje rychlé dosažení cílů.

Vedle snění si ale cíle také reálně nastavte a začněte plánovat, jak jich dosáhnete. Platí: Za cílem jděte přímo a hned.

7. Žijte přítomný okamžik co nejčastěji

Je to klišé, ale funguje. Představte si, že máte rok života: Co začnete dělat? Co změníte? Přesně to udělejte hned teď, protože není na co čekat.

Díky předchozím bodům se oprostíte od minulosti a přehnaných obav z budoucnosti s hlavním cílem – začít si více uvědomovat přítomnost. A hlavně, víc si ji užívat.

Na konci budete prožívat tzv. flow, moment, kdy zapomenete na okolní svět a budete žít jen přítomný okamžik. Právě to je podle některých přístupů výsledek osobnostního rozvoje – ten tolik hledaný pocit spokojenosti v životě, štěstí.

Tehdy totiž budete žít život vědomě složený z okamžiků, které můžou být jednoduché a běžné jako dobré jídlo, oblíbený pohyb nebo přítomnost oblíbeného člověka, a vy si je plně užijete.

Čtěte také