Aktuální vydání magazínu Forbes

Chcete být v práci šťastnější? Tohle je 5 tipů od strážce štěstí v Avastu

Pošli to dál

Výraz „šťastný zaměstnanec“ už dávno není ironickou slovní hříčkou. O spokojenost zaměstnanců dnes usiluje čím dál více českých firem a mají k tomu dobrý důvod. Šťastnější lidé jsou totiž kreativnější, produktivnější, a dokonce i méně nemocní.

Právě o štěstí v práci se bude tento týden diskutovat na pražské konferenci Happiness At Work, kde vystoupí i Michal Šrajer – spoluzakladatel společnosti Inmite se tématem štěstí a svobody v práci zabývá už několik let a dnes v tom pokračuje na pozici Chief Happiness Officer v české softwarové společnosti Avast. Přečtěte si jeho rady, jak se v práci cítit dobře.


Už dávno neplatí to, čemu věřili naši rodiče – že jen úspěšná a prosperující firma má kapacitu uplatňovat lidský přístup. Ukazuje se, že to je možná přesně naopak: větší šanci uspět mají dnes právě ty společnosti, které nepovažují lidi za pouhé zdroje a vědí, že investice do štěstí v práci se jednoznačně vyplatí.

Ostatně jak šťastně se v práci cítíte, ovlivňuje i další oblasti vašeho života, ať jde o rodinu nebo zdraví. Není proto divu, že oboru „happyologie“ věnuje pozornost stále více vědců a psychologů. Díky tomu dnes víme, že pocity štěstí přímo souvisejí s fungováním lidského mozku. Víme i to, jak konkrétní chemikálie (neurotransmitery) ovlivňují naše chování.

Otázkou zůstává, co konkrétně dělat, abychom byli v práci štastnější. Vybral jsem pět praktických tipů, které mohou během několika dní změnit to, jak se budete v práci cítit vy i vaši kolegové:

  • Popřejte si dobré ráno

Jaká atmosféra dnes bude panovat ve vaší kanceláři, může znatelně ovlivnit už prvních pár minut. Typicky to vypadá tak, že ani „nemáte čas“ zvednout hlavu od počítače, a když periferně někoho zahlédnete, vyhrknete „dobréáno“.

Zkuste to jinak – zítra zřetelně pozdravte „Dobré ráno!“ a zapojte i oční kontakt. Pokud se odvážíte jít ještě dál, pobavte se o zážitcích z víkendu, o včerejším koncertu nebo dětech. A jestli máte opravdu kuráž, dotkněte se! (Samozřejmě je tím myšleno nevtíravé poklepání na ramenou nebo podání ruky.)

  • Usmějte se 

Ano, tak banální věc, jako je úsměv, dokáže opravdu razantně změnit nejen to, jak se cítí jednotlivec, ale i náladu v celé kanceláři. Úsměv je nakažlivý. Když ho vidíte na někom jiném (nebo když ho pro začátek i sami „falšujete“), v mozku se začne vyplavovat dopamin, který přináší pocity štěstí. Malinká dávka dopaminu je příjemná každému, a tak se úsměvem nechá podvědomě rád nakazit.

  • Neseďte

Všichni víme, že pohyb prospívá vašemu zdraví (i tomu mentálnímu). Jak to ale udělat, když většinu dne prosedíte v kanceláři a největší sportovní výkon je „odběhnutí“ na meeting? Úplně jednoduše – plánujte si procházkové meetingy. Místo sezení v zasedačce se prostě seberte a jděte, ideálně ven, na vzduch.

To, že jsou „walking meetings“ zdravé a prospěšné pro vaši kreativitu, potvrdila třeba studie týmu na Stanfordově univerzitě. Ostatně i Steve Jobs byl známý svými meetingovými procházkami.

  • Vytvářejte komunity

Když se začtete do materiálů o štěstí v práci, zjistíte, že vše lze často zjednodušit na dvě „V“ a ta stačí co nejvíce rozvíjet – vztahy a výsledky. Budovat v práci přátelské vztahy ale není často jednoduché. Násilným teambuildingům už dnes nikdo nevěří a často je provázejí i předsudky. Co s tím?

Začněte třeba tak, že uvnitř firmy podpoříte vznik komunit. Ať už pomocí online nástrojů nebo offline nástěnky. Dejte lidem možnost setkávat se i kvůli jiným než pracovním tématům. Společné promítání fotografií, ranní výběh sportovních nadšenců nebo večerní setkání fanoušků deskových her. Lidé se začnou potkávat, nacházet společná témata a povídat si.

  • Zapište si, co vás bavilo

Jedno z nejjednodušších cvičení na rozvoj pocitů štěstí (nejen v práci) lze shrnout pod motto „tři dobré věci“. Až půjdete večer spát, zamyslete se a zapište si tři věci, které se vám ten den povedly, které vás pobavily nebo se vám líbily. Uvidíte, že po 21 dnech praktikování tohoto cvičení začnete pozorovat pozitivní změny.

Důvod, proč to funguje, lze přirovnat k posilování. Když budete pravidelně cvičit, dané svalové partie se stanou viditelně výkonnější. Podobně funguje i neuroplasticita mozku – když budete pravidelně trénovat rozpoznávání pozitivních událostí vašich dní, mozek si jich začne více všímat.

  • Inspirujte se

A nakonec jeden bonusový tip: pokud se chcete o principech štěstí dovědět více na příkladech z úspěšných firem, navštivte konferenci Happiness At Work, na níž se sejdou lídři českých firem, kterým není štěstí jejich zaměstnanců lhostejné. Navíc tu můžete naživo vidět a slyšet Alexandra Kjerulfa, dánského experta a autora bestselleru „Happy Hour is 9 to 5“.

Čtěte také: Víte, co je arbejdsglæde? Dánský návod na štěstí v práci

Čtěte také