Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
David_foto_cover

Chcete dělat byznys v zámoří? 6 rad od Čecha, který uspěl v Silicon Valley

Pošli to dál

Stát se hvězdou ve světě počítačů, high-tech a internetu znamená být tam, kde se rodí budoucnost – v Silicon Valley. To, že do Kalifornie odjedete s geniálním nápadem v kapse, ale samo o sobě nestačí. Důležitější je vědět, jak s ním naložit, protože skvělých věcí tam každý den vzniknou mraky.

David Semerád je jeden z mála Čechů, kterým to v Americe vyšlo – firma STRV, kterou zakládal s Lubo Smidem, Pavlem Zeifartem a Martinem Šťávou ještě pod názvem uLikeIT, dnes zaměstnává přes 100 lidí a kromě vývojářského týmu v Praze a od října i v Brně má pobočky v New Yorku, San Franciscu a Los Angeles. Své aktivity přitom cílí primárně na USA, u nás je známá třeba díky službě Ordr.cz, která konkuruje tuzemské jedničce DámeJídlo a jejíž provoz by se měl rozšířit i do Brna a New Yorku.

O partě, která ve vývoji mobilních aplikací stojí v Česku na špičce, jsme na Forbes.cz už psali. Dnes se podíváme na to, jak se k úspěchu dopracovala. Tohle je šest rad, které si z amerického byznysu odnesl David Semerád.


Buďte v USA permanentně

Do Ameriky jsme se dostali díky projektu CzechAccelerator, který nám zafinancoval půlroční pobyt, což nám v začátcích velmi pomohlo. Zůstat v USA pár měsíců ale nestačí. Není možné v USA něco prodávat, pokud tam nejste nastálo. Když jim řeknete, já vám to prodám a pak mi zavolejte, až budu v Evropě, nebude to fungovat. Američané totiž nemají rádi, pokud se byznys dělá na dálku.

Mluvte o svých nápadech

To, že máte reference a kontakty z Evropy, nikoho nezajímá. Trvalo nám tak přes rok, než jsme uzavřeli první obchod. Nejdůležitější je si přitom vybudovat síť kontaktů. Začátky samozřejmě nejsou jednoduché, ale jde to. Vyplatí se chodit na různé akce jako třeba TechCrunch Disrupt a všude mluvit o tom, co děláte a jaké máte nápady.

Svou cestu k úspěchu si také zkraťte, co nejvíce to jde. Místo abyste dva měsíce zkoumali, jak v dané branži fungují firemní procesy, zaplaťte si konzultaci experta, který vám to pomůže pochopit za dvě hodiny.

Nebojte se konkurence

V Americe jsem kontaktoval ředitele Pivotal Labs, což je tamní lídr ve vývoji softwaru na zakázku, který děláme i my, a ptal se ho na vše kolem byznysu. Dal mi skvělé rady a zároveň se dozvěděl, co děláme my. Důležité je nebát se sdílet své know-how a nápady s každým včetně konkurence, protože z toho vždycky bude víc užitku než škody. Důležitější než samotný nápad je totiž jeho exekuce a hlavně tržní strategie. Možná vás začne někdo kopírovat, ale třeba se zrodí společnost, která vytvoří další uživatele. A pokud budete mít lepší službu, můžete později konkurenta koupit, nebo když zkrachuje, najmout od něj lidi, kteří už daný byznys znají.

V Česku vzájemné sdílení nápadů bohužel moc nefunguje, protože všichni se tu o nápady, které přitom nejsou nijak unikátní, bojí a chrání je dohodami o mlčenlivosti. To, že je konkurence užitečná, přitom dokazuje příklad Slevomatu. Sice měl desítky kopií, ale dříve, než většina z nich zkrachovala, naučila další uživatele chodit na slevové servery. A ti pak přešli k Slevomatu.

Nezdržujte se detaily

Lidé z Evropy se příliš starají o to, aby nepustili na trh něco, co není dokonalé. Řeší přitom nepodstatné věci, což je hrozně zpomaluje a stojí to dost peněz, které dojdou dřív, než stihnou produkt otestovat na trhu.

Nám se to stalo, když jsme vyvíjeli seznamovací aplikaci The Game. Pak nám došly peníze na další vývoj a projekt jsme museli zastavit a prodat. Největší chyba byla, že jsme na projektu pracovali pět měsíců, místo abychom službu spustili už po dvou a zjistili, zda má na trhu potenciál. Zřejmě i nějaký měla, protože na podobném principu dnes funguje Tinder, který má přes miliardu uživatelů.

Jak může dopadnout bazírování na dokonalosti, dokazuje i příklad francouzské společnosti Everpix, která v USA založila skvělou fotoplatformu. Jejich produkt měl nejlepší design, jaký jsem na trhu viděl, a naši vývojáři zase museli smeknout, jak perfektní měli zdrojový kód. Problém byl, že jim došly peníze a zbankrotovali. Plyne z toho jediné: Nebojte se spustit produkt, i když není hotový na sto procent. Detaily můžete doladit časem.

Za investorem jděte po otestování produktu

Sehnat peníze pouze na nějaký nápad je téměř nemožné. Pro investora musíte mít důkaz, že produkt funguje. Ideální je, pokud ho otestujete na malém vzorku a máte na něm velkou trakci. Pokud oslovíte 50 spolužáků a 45 za službu zaplatí, znamená to víc, než když získáte tisíc uživatelů z celé republiky. Nejde o absolutní čísla – pokud je trakce velká a model funguje, dostat produkt na trh už bude snadné. A není přitom nutné mít ho tou dobou už softwarově postavený.

Také se vyplatí navázat vztah s investorem hned v počátku, aby viděl, že máte výdrž a jste schopni dotáhout věci do konce. Pokud vám řekne, že do produktu ještě nechce investovat, ale po půl roce přijdete s důkazem, že nápad funguje, je pak vše daleko jednodušší, protože je za vámi historie.

Testujte na lokálním trhu

Nové startupy spouštíme často nejprve v Česku, protože tu známe spoustu lidí a je jednodušší se domluvit na jejich realizaci. Tak jsme to udělali v případě rozvážkové služby Ordr.cz a brzy tu otestujeme i další startup – pokud máte doma síť kontaktů, nebojte se ji využít k tomu, abyste na lokálním trhu otestovali nový koncept. A pokud to vyjde, nečekejte s expanzí do zahraničí příliš dlouho.

Čtěte také