Aktuální vydání magazínu Forbes

Chcete uvést na trh nový produkt? Šest tipů, jak to dělá Seznam

Pošli to dál

Proč se v Seznamu vrhli do prohlížeče – produktu, který vytváří jen pár firem na světě? A jak se rozhodnout, zda na (zdánlivě) obsazený trh vstoupit? To pro Forbes.cz sepsal a na konkrétních příkladech dokreslil produktový manažer ze Seznamu Lukáš Kovač.


Mohlo by se zdát, že zavádět nový produkt z pozice jedničky trhu je snadné. Výhody to sice má, ale i tak je třeba si prošlapat úplně novou cestu. Tím spíš, když jdete do segmentu, kterému dominuje jeden hráč, což je v našem případě Google.

Jak asi tušíte, vyprávění o výhodách vašeho produktu vám zde příliš nepomůže. Pokud chcete, aby uživatelé přešli od zavedené konkurence, musíte jim dát konkrétní důvody. Jestli tedy uvažujete, že byste se z vaší pozice vydali obdobným směrem, může vám pomoci to, co jsme se naučili my:

Dělat to, co zákazníci chtějí

Sice jsme o seznamáckém prohlížeči přemýšleli nějakou dobu, ale k jeho vývoji nás postrčili sami uživatelé, kteří si svým způsobem řekli, co chtějí. V roce 2013 jsme totiž zjistili, že lidé hlavně v Play Storu na Androidu hodně hledají aplikaci Seznam.cz. Nic takového však tehdy neexistovalo, a my jsme proto začali přemýšlet, jak by taková aplikace měla vypadat. Logickým vyústěním byl vlastní internetový prohlížeč.

Lukáš Kovač, produktový manažer Seznamu

Mít jasnou vizi

Na začátku všeho je klíčové si ujasnit, proč konkrétní produkt vůbec děláte. Jaký tím řešíte problém a pro koho je určený. Zda je to produkt pro odborníky, nebo pro laickou veřejnost. K čemu lidem vůbec takový produkt bude? Osobně se vždycky snažím najít dostatek času na to, abych si tyto věci ujasnil a znovu a znovu připomenul. Častá chyba, které se lidé dopouštějí totiž je, že se nadchnou pro nějaký nápad a bezhlavě se pustí do jeho realizace.

Seznam prohlížeč děláme s jasnou vizí, aby si lidé mohli užívat internet bez starostí, nemuseli nic složitě nastavovat a byli při jeho používání v bezpečí. Konkrétně kvůli tomu například spolupracujeme s největšími českými bankami, a když se objeví podvodná stránka, umíme ji uživatelům zablokovat.

Moc neváhat a neotálet

Na mobilních platformách máme meziroční nárůst asi o 32 procent a aktivně na nich prohlížeč používá kolem milionu uživatelů. Mnohem složitější je pro nás ale situace na desktopu, kde jsme s vlastním prohlížečem přišli přibližně o dva roky později.

Lidé jsou sice čím dál víc na mobilních zařízeních, ale desktop pro nás dotváří ekosystém celého prohlížeče. Myslím, že jsme s ním měli přijít dřív, protože kdybychom to udělali, byli bychom teď úspěšnější.

Náhled mobilní verze seznamáckého prohlížeče

Měřit všechno, co jde

Pracujeme s agregovanými daty a na nich měříme vše, co jde. Na základě toho poznáme, jaké změny mají smysl a jaké jsou naopak zbytečné. Někdy nás to odradí i od něčeho, co nám na první pohled přišlo dobré.

Například jsme chtěli prioritizovat stahování velkých souborů v případě, že stahujete dva či více najednou. Pak jsme se ale podívali na data všech uživatelů a zjistili jsme, že současně dva a více souborů stahuje minimum lidí, proto jsme se raději zaměřili na věci, které využije většina uživatelů. Nutno zmínit, že jednou z nich bylo automatické přepnutí prohlížeč do anonymního režimu při prohlížení erotického obsahu…

Nejít slepě jen svou cestou, ale využít už existující

Při vývoji a šíření našeho vlastního prohlížeče na počítačích používáme renderovací jádro Chromia (software, který načte zdrojový kód), které je volně dostupné a do něhož také přispíváme. Pokoušet se tvořit vlastní renderovací jádro by v našich podmínkách nedávalo smysl, ekonomický ani uživatelský.

Pražská centrála Seznamu na Smíchově

Doporučuji si tedy vždy udělat průzkum, zda už nějakou existující technologii či službu nemůžete využít. Není to nic, za co byste se měli stydět, a ušetříte si pár vrásek.

Vytvořit áčkový tým

Vytvořit něco mimořádného můžete jen tehdy, když máte kolem sebe lidi, kteří jsou dobří, a hlavně chtějí produktu dát svůj vlastní otisk, invenci a nápady. Tomu je třeba být otevřený, poslouchat, co lidé v týmu říkají. My máme navíc štěstí, že sedíme všichni pohromadě a jsme i kamarádi. To výsledku taky hodně pomáhá, protože spoustu věcí vymyslíme i mimo práci.

Dobrý nápad může mít v týmu každý, jen je třeba dát lidem prostor a důvěru. Ukazuje se, že když je podporujete a věříte, že jsou „áčkoví“, tak takoví skutečně jsou. A platí to i pro nováčky, kteří třeba ještě nemají tolik zkušeností.

Čtěte také