Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-04
jd

Chtějte od svých zákazníků kritiku a dalších 9 rad Radima Jančury, jak úspěšně podnikat

Pošli to dál

„Nechceme být průměrní v Evropě, chceme být nejlepší v Česku,“ říká o svém byznyse Radim Jančura, zakladatel Student Agency a člen správní rady Nadačního fondu proti korupci. Tím tak trochu naznačuje, jakého hesla se v podnikání drží – buďte nejlepší a změníte svět. Zdá se vám to jako otřepaná fráze? A co se tomu tolik nebránit?

Stačí se zamyslet nad tím, jak moc se s příchodem Radima Jančury změnila doprava v Česku. Také máte pocit, že jsme se hnuli z místa? Chcete i vy měnit další odvětví? Nechte se inspirovat. Tohle je 10 rad, které dal Radim Jančura začínajícím podnikatelům na přednášce na Vysoké škole ekonomické v Praze.

1. Kritika zákazníků vás posune dál

Pozitivní ohlasy vašich klientů jsou skvělé. Zlepší vám náladu a utvrdí vás v tom, že vaše služba je přesně to, co lidé chtějí. Jenže přináší nulovou inspiraci. Takže pozor. Nikoliv chvála, ale naopak stížnosti jsou tím nejlepším, co můžete od zákazníků dostat. Nutí vás zastavit se, popřemýšlet a zlepšovat se.

2. Dejte na inovace ve spojení s IT

Po roce 1989 se podnikalo snadno. Na trhu byly četné díry a nikdo se příliš nebál „do toho jít“. Dnes je situace odlišná, ale příležitostí je tu pořád nespočet. Vsaďte na inovace ve spojení s IT. Za pomoci počítače lze vymyslet produkty prakticky přes noc.

3. Pracujte na firemní kultuře

Ujasněte si svou filosofii a dejte svému okolí jasně najevo, jaké hlavní principy ve firmě uznáváte. Buďte ostatním příkladem, který stojí za to následovat.

4. Udržte kvalitu

Vymyslet kvalitní produkt jev podnikání to nejlehčí. Stačí se podívat, co vás na trhu v daném segmentu pálí, a pak navrhnout a zrealizovat lepší řešení. Jenže udržet si kvalitu už tak nesnadné není. Dělejte to tak, aby vás kvalita nic nestála, ale byla neustále součástí vaší značky.

5. Dělejte to srdcem

Podnikání není o nejnovějším typu mobilu ani značkovém oblečení. Mějte podnikatelského ducha, dejte do toho sebe sama a jděte přímo za svým posláním. Lidé to na vás poznají.

6. Dejte si pozor na zbytečně velké náklady

Společnost Student Agency funguje nízkonákladově. Na dobré nápady nepotřebujete moc peněz. Dvakrát si proto rozmyslete, do čeho své peníze vložíte.

7. Pevná vůle je nezbytná, ale nepřehřejte se

Prvních několik let podnikání je klíčové vydržet! Práce a zase práce. Všechno ostatní půjde stranou, s tím se smiřte. Avšak je třeba znát svoji hranici, neunavit se. Musíte přece jen cítit, že vás to celé ještě baví.

8. Nebojte se jít proti zvykům a bořte stereotypy

Buďte odvážní, nebojte se změny. Přesvědčte své okolí, že to jde i jinak. Uvědomte si, že i malé změny jsou fajn a vedou k vyšším cílům.

9. Nezapomeňte na úsměv

Služba je od slova sloužit, vyvolejte u zákazníků pozitivní emoce a získáte je na svou stranu.

10. Dělejte všechno tak, jak nejlépe umíte

Buďte ve střehu, předvídejte kroky konkurence a dělejte všechno proto, abyste byli těmi nejlepšími.

Autor: Romana Hybrantová​. Členka studentské organizace Klub malých a středních podnikatelů VŠE


Čtěte taky:

Zmizte odsud a dalších 12 rad od Romana Staňka, nejúspěšnějšího Čecha v Silicon Valley

 

Čtěte také