Na duchy a strašidla se dnes chodí sofistikovaně – přes software. Webová stránka DieInHouse.com, která funguje od roku 2013 pro území USA, žadateli za pomoci záznamů z z policejních statistik, novinových článků a starých úmrtních listů řekne, zda v jeho domě náhodou nestraší. Kombinace více než 130 milionů záznamů dokáže najít přirozená úmrtí, vraždy, sebevraždy i žhářství nebo drogy.

Celé to přitom začalo jako v hororu. Před třemi lety v noci dostal softwarový inženýr Roy Condrey, který pronajímá několik nemovitostí, od jednoho z nájemníků smsku: Věděl jste, že ve vašem domě straší? Condrey se tak pustil do pátrání, ale přišel jen na to, že se prostě nedá zjistit, zda se v jeho domě nestal smrtelný zločin nebo osudová tragédie.

„Snažil jsem se najít na internetu podobnou databázi, jaká existuje o historii automobilů. A nenašel jsem nic, jen spousty dotazů, jak zjistit, jestli v domě straší,“ komentuje to Condrey. Později díky své databázi zjistil, že v USA je nejmíň 4,5 milionů domů nebo bytů, v nichž prokazatelně někdo zemřel. Kolik vlastníků domů zná historii svého majetku se ale neví.

„Dokud jsem nevytvořil DiedInHouse.com, neexistoval žádný přehled těchto informací,“ podotýká Condrey, zaměstnanec softwarové společnosti Simply Put Solutions se sídlem v Kalifornii. Že by databázi mohl vybudovat sám si řekl v momentě, kdy zjistil, že realitní makléři v mnoha státech USA nemají zákonnou povinnost sdělovat vlastníkům, že se v nabízeném domě stal zločin. Nejde totiž o údaj o stavu nemovitosti.

Condrey přitom věří, že temná historie domu může ovlivnit rozhodování o koupi. „Moje stránka má sloužit kupcům a nájemcům,“ vysvětluje. „Obchodníci s nemovitostmi se snaží prodávat, takže nebudou říkat nic, co nemusejí.“ Ostatně není divu – web s nemovitostmi Trulia odhaduje, že kvůli zločinu nebo úmrtí může nemovitost ztratit až 30 procent hodnoty.

Návštěvníci stránky musejí zadat adresu a dostanou se na ceník, který začíná na hodnotě 11,99 dolarů za informaci o jedné adrese. Algoritmus stránky vychází hlavně z dat shromážděných po roce 1980, ale Condreyův tým pracuje na rozšíření databáze do minulosti.

DiedInHouse zatím prodala 40 tisíc zpráv a její majitel věří, že až ji vylepší, přiláká klientů ještě víc. Kromě těch, kdo se chystají koupit nebo si pronajmout bydlení, chodí na web i lovci duchů a zájemci o nadpřirozené jevy. Nejvíc návštěv prý mají pravidelně před Halloweenem.

Loni na jaře uzavřelo studio 20th Century Fox s DiedInHouse partnerství pro remake hororu Poltergeist s nabídkou hledání na stránce zadarmo, když zájemci použijí promokód na konci upoutávek promítaných před filmem. Fanoušci hororů se na web hned vrhli.

A jak tedy stránka funguje? Forbes zadal do databáze pět adres a DiedInHouse mu poskytl přesné informace o legendárním vyvraždění rodiny v rodinném domě v Amityville, policejní razii na nelegální varnu drog na adrese v Ohiu a podrobné informace o vlastnictví kancelářské budovy v New Yorku.

Otázkou je, zda a kdy někdo založí podobný web i pro české domovní adresy – a jestli vůbec vlastníci a nájemci nemovitostí stojí o to vědět, zda u nich doma někdo zemřel. Vy snad ano?