Forbes
Microsoft

Chytrá
kancelář

Jak si zařídit kancelář a co v ní změnit, aby fungovala, tak jak chcete. Návody, tipy a rady ve speciálu Forbes a Microsoft.

Dostupnost

Pokud firma zavede pružnou pracovní dobu, či dokonce umožní práci odkudkoli, je nutné řídit týmy jinak než obvykle. Místo přímé kontroly a sledování počtu hodin, které zaměstnanci stráví na pracovišti, jim totiž musíte dát důvěru a možnost, aby si sami zorganizovali, kdy, kde a jak pracují. Pak budou spokojenější, protože lépe zvládnou sladit své osobní i pracovní potřeby, a tím i motivovanější a výkonnější. Tenhle přístup také posiluje osobní odpovědnost a samostatnost.

Jinými slovy dát lidem směr, nechat je hledat vlastní cestu a být k dispozici, když se něco nedaří. To ale neznamená převzít hned v krizi odpovědnost a dát tím ostatním najevo, že to nezvládli znamená to nechat jim důvěru a pomoci jim najít novou cestu. Když svůj tým vedete za ruku každý den a kontrolujete každý krok, tak se nikdo nikam neposune a sotva se něco naučí. A vy nikdy nezískáte prostor a čas pro další rozvoj a nové věci.

Takže jak na řízení týmů v praxi?

 

Stanovte dobře cíle

Musí být dostatečně konkrétní a měřitelné, aby nesváděly k formálnímu odškrtávání. A musí být i dostatečně inspirativní, aby umožnily lidem být proaktivní a hledat vlastní cesty, nejen čekat na další úkol.

Průběžně komunikujte s každým členem týmu

Pomůže, když si vzájemně potvrdíte, že si rozumíte a jdete stejným směrem, vyřešíte případné problémy a také vymyslíte nové nápady.

Oceňte spolupráci a sdílení

Jak neformálně, tak i v rámci pravidelného hodnocení – ptejte se, jak vaši kolegové pomáhají ostatním v jejich práci a jak naopak dokážou zužitkovat nápady od kolegů.

Stanovte si týmové dny

Tedy dny v týdnu, kdy se všichni sejdou v kanceláři a na které připadnou větší či pravidelné týmové schůzky. Usnadní to plánování a umožní se vidět osobně.

Sdílejte termín setkání týmu s ostatními týmy

Když někdo potřebuje řešit něco s vaším týmem, ví, který den je nejlepší na to, aby za vámi zašel.

Otevřete kalendáře

Sdílené kalendáře se vám budou hodit. U kohokoli se můžete kdykoli podívat, jaké má plány, kde zrovna je, kdy má schůzky a podobně. To umožňuje lépe plánovat čas a organizovat setkání.

+

tip Microsoftu: Používejte Skype pro firmy

Je to ta nejjednodušší cesta, jak podpořit dostupnost. Podle barevného označení hned vidíte, kdo je a není online a zda je zaneprázdněn, na schůzce či volný k diskusi. Můžete mu poslat rychlou otázku místo mailu, na který lidé odpovídají s výrazně větším zpožděním. Takhle šetříte čas na obou stranách. Když je třeba, můžete si na jedno kliknutí zavolat či sdílet dokumenty na dálku. Skype funguje samozřejmě i na telefonu, takže není problém bezprostředně reagovat odkudkoli.