Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
letadlo trup

Chytrá sedadla a virtuální realita. Co nás čeká v letadlech budoucnosti

Pošli to dál

Málo místa na nohy, opěrka na ruce, o kterou bojujete se sousedem, a kufr pod nohama, protože se vám nepodařilo ukořistit místo v úložném prostoru nad hlavou. Tak nějak zažívá cestování letadlem většina z nás a neustále se objevují zprávy, že se aerolinky snaží na palubu dostat ještě víc lidí – ve dvou řadách nad sebou, „na stojáka“ nebo na sedačkách, které ze všeho nejvíc připomínají puzzle.

Některé aerolinky se ale vydávají opačným směrem a vymýšlejí, jak zážitek z letu svým pasažérům co nejvíc zpříjemnit. Co všechno je ve hře, nedávno shrnul web stanice CNN.

Zábava přesně podle vašeho gusta
Nabídka několika filmů, hudby či her je sice fajn, ne vždy ale odpovídá tomu, co zrovna rádi sledujete nebo posloucháte vy. Není se tedy co divit, že jednou z nastupujících novinek je personalizovaná zábava.

Na míru šité rozptýlení si přitom podle všeho obstaráme tak trochu sami, respektive naše chytré telefony, tablety nebo notebooky. Ty se po dobu letu stanou součástí palubních zábavních systémů a pomůžou s výběrem toho pravého právě pro nás.

waterfront

Jedna z možných variant. Sedadla Waterfront.

Umí to například systém zabudovaný v sedadlech Waterfront, který letos na veletrhu CES představil Panasonic. Pasažéři byznys třídy by díky němu mohli svými telefony ovládat klasické, do sedaček zabudované zábavní jednotky a něco podobného zkoušejí i společnosti Thales a B/E.

Čtěte také: 10+1 tipů, jak přežít dlouhý let a jeho následky

Díky propojení s chytrým telefonem by měla každá jednotka hned vědět, jaké jsou vaše preference, co rádi posloucháte, čtete, a některé by měly být dokonce schopné spustit rozkoukaný film přesně tam, kde jste při minulém letu přestali.

Jiné aerolinky se pak vestavěných obrazovek zbavují úplně a plně se spoléhají na to, že zábavu nasměrují do našich mobilních zařízení.

Na to se zaměřuje třeba nizozemská společnost AirFi. Její systém, který funguje podobně jako router, se vejde do úložného prostoru nad hlavou a jednoduše nahraje předem určený obsah do každého telefonu nebo počítače, který se k němu připojí.

Job Heimerikx, výkonný ředitel AirFi, navíc upozorňuje, že má dvojí využití – pasažéři jeho prostřednictvím mohou sledovat filmy nebo poslouchat hudbu, ale taky si třeba objednat pití nebo nakoupit v palubním duty free shopu.

letadlo muž

Tyto systémy fungují offline a v tom také podle CNN tkví předpoklad jejich úspěchu, v konkurenci internetu by asi neobstály. Odříznout cestující od internetu ale cesta není, místo toho se aerolinky snaží vymyslet další variantu. V letadlech Virgin America miliardáře Richarda Bransona můžete sledovat Netflix a připojení do této online videopůjčovny plánují i Mexičané v letadlech společnosti Aeroméxico. I oni se spoléhají na to, že lidé budou filmy a seriály sledovat na vlastních telefonech. A jiné společnosti to zkoušejí s virtuální realitou.

Čtěte také: U kniplu „velryby“. Když letadlo za miliardy pilotuje Čech z Dubaje

Patří mezi ně například nízkonákladová Transavia, dceřiná společnost Air France/KLM, anebo australská Qantas. Nizozemci použití virtuální reality testují a výsledky zatím označují za pozitivní, nicméně zvažují, že by ji cestujícím nabídli jako speciální službu – za extra poplatek. Qantas jsou o krok dále, VR sety zahrnuly do vybavení první třídy na vybraných letech mezi Austrálií a Los Angeles, a to s „povzbudivými výsledky“.

Jak ale CNN upozorňuje, nová úroveň zábavy potřebuje také adekvátní prostředí, abyste si ji mohli patřičně vychutnat. Interiéry letadel se přitom už mění, možná jste si toho jen nevšimli. Osvětlení stále častěji zajišťují speciální LED žárovky, které podle všeho pomáhají zmírňovat i dopady jet lagu, designéři vymýšlejí, jak nad hlavami cestujících získat co nejvíc prostoru na příruční zavazadla, a výjimkou nejsou ani toalety z antibakteriálních materiálů.

letiste

Co ale asi nepřekvapí, je to, že největší výzvu představují sedadla. I tady se podle CNN postupuje mílovými kroky dopředu, s výjimkou ekonomické třídy. Opulentní první třídy jsou sice mnohde na ústupu (některé aerolinky je úplně ruší), tím se ale otvírá prostor pro vylepšování byznysového cestování a do budoucna snad také pro vznik dvojí ekonomické třídy – základní a vylepšené.

Tlak na vměstnání co nejvíce lidí do nejlevnější kategorie přitom podle Victora Carlioze ze Zodiac Aerospace neznamená, že se skutečně dočkáme létání „na stojáka“. Mnohem pravděpodobnější podle něj je, že se aerolinky pokusí vymyslet nové způsoby usazení cestujících a vyhnou se riziku, které by s sebou přeprava stojících lidí nesla.

Jednou z možných cest může být například sedadlo, které vyvíjejí v italské společnosti Avioninteriors. Jde o sedačku určenou pro ekonomickou třídu, která má v sobě zabudovaný zábavní set s obrazovkou a zároveň je sklápěcí, takže ve chvíli, kdy není obsazená, nezabírá tolik místa a usnadňuje pohyb po letadle.

Čtěte také: Rozhledna na křídlech. V Americe plánují letadla s exkluzivním výhledem

Airbus pro změnu sází na kvalitní personalizovaná sedadla. Do roku 2050 by společnost chtěla vyvinout chytrou sedačku, která by se dokázala cestujícím přizpůsobit jak nabídkou té správné zábavy, tak ergonomicky.

A ve hře jsou i nejrůznější spací kabiny a kukaně, které by kromě prostoru pro to, abyste si mohli lehnout, měly nabídnout i jemnější světlo, příjemnou teplotu nebo patřičně uspávající zvukovou kulisu. Podle lidí ze Zodiacu by se pro podobné kabiny mohla využít třeba část nákladového prostoru a je podle nich otázkou času, než se do toho výrobci letadel pustí a začnou tak malou leteckou revoluci.

„Do leteckého průmyslu se tlačí stále více lidí z jiných odvětví, své mají co říct návrháři domovních interiérů i automobilky. Vzniká také tolik nových materiálů, které umožňují vymýšlet nové a nové věci, které jsou pohodlné i funkční,“ uzavírá Maryann Simson z webu Runway Girl Network, který sleduje ty nejnovější trendy v letectví.

Podle Ingo Wuggetzera z Airbusu je potenciál pro vymýšlení palubních vylepšení obrovský. A to dokonce natolik, že by se časem mohli většího pohodlí dočkat i pasažéři v ekonomické třídě.

Čtěte také